După o vară de modă încărcată cu imprimeuri florale, haine din saten și materiale vaporoase, designerii propun colecții cu totul diferite pentru sezonul de toamnă-iarnă.
Parcă în acord cu situația economică existentă la nivel global, mai multe case de modă au dat optimismul colorat pe austeritate, hainele propuse de acestea fiind marcate de o tentă sumbră, ce incită parcă la economie și cumpătare. Putem spune că, în cele mai multe dintre colecțiile propuse pentru acest sezon, se regăsește ideea de puritanism. Cei care sunt admiratori declarați ai casei de modă Prada, simbolul stilului urban, se pot bucura sau poate mira acum de un cod vestimentar ce propune moderația și modestia, dar, bineînțeles, toate acestea la prețuri extravagante.
Bazându-și colecția pe doar patru tipuri de imprimeuri, casa Prada propune haine cu croieli ciudate și forme simple, cămăși închise până la ultimul nasture, fuste lungi, ghete înalte, legate cu șireturi și rochii în stilul victorian, toate combinând dantela cu transparența, pentru a crea un efect deosebit.
Stilul Amish face ravagii
Pe podiumurile de la Milano, casa de modă Marni, caracterizată prin simplitate, a pus în evidență această simplitate dusă chiar până la minimalism, propunând rochii foarte lungi, purtate peste pantaloni, și o linie a siluetei ce atinge chiar limitele disproporționalității.
Chiar și la Londra, designerul britanic Luella a trimis pe podium manechine îmbrăcate în negru complet, în rochii cu croieli foarte simple, ținute „înviorate” de colanți de lână roșii sau portocalii. În același timp, la prezentarea colecției lui Richard Nicholl, manechinele păreau să fi fost teleportate direct din comunitățile Amish americane, totul fiind completat cu rochii din lână, cămăși albe și bonete.
„Ca întotdeauna, moda reflectă conștiința socială și economică”, explică specialiștii. S-a mai spus că „acest nou puritanism este reacția lumii modei la criza economică, reflectată nu neapărat într-o economisire la nivel financiar, ci mai degrabă într-o abordare mai puțin evidentă a consumerismului”.
Puritanismul în modă, explicat de psihologi
Imprimeurile florale, dungile și bulinele sunt date deoparte, făcând loc hainelor uni, pentru că, spun creatorii de modă, imprimeurile de orice fel scot în evidență. Codul vestimentar Amish este total opus culturii în care gențile supradimensionate și decolteurile adânci fac legea.
„Dacă în cadrul colecțiilor de modă se regăsește nevoia de întoarcere la puritanism, putem spune că aceasta este o încercare a elitei industriei modei de a se distanța de concepția potrivit căreia a afișa cât mai mult înseamnă totul”, a explicat psihologul Jacqueline Marson.