Noul proiect de lege privind malpraxisul reduce la minimum procedurile juridice și susține medierea



Noul proiect de lege privind malpraxisul prevede facilitarea procedurilor administrative, reducerea la minimum a procedurilor juridice și susține medierea, asigurătorul fiind obligat ca într-un anumit termen să facă o propunere pentru despăgubirea victimei prejudiciului.
Prevederile sunt cuprinse în proiectul de lege de modificare și completare a Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, supus dezbaterii publice de către Ministerul Sănătății.
Proiectul de act normativ accentuează responsabilitatea furnizorilor de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice, prin introducerea obligației acestora de a comunica orice informație solicitată de către persoana care se consideră victimă a unui act de malpraxis.
De asemenea, proiectul introduce obligația de asigurare pentru garantarea răspunderii civile a furnizorilor de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice.
La dezbaterile din Comisia pentru cazurile de malpraxis va participa și un reprezentant al societății de asigurări. Astfel, se stabilesc premisele acordării cu celeritate a prejudiciului pretins de către persoana vătămată, potrivit inițiatorilor proiectului.
Proiectul prevede și posibilitatea împăcării părților, fără a mai fi nevoie de intervenția instanțelor de judecată.
„Având în vedere tendința din statele Uniunii Europene de soluționare a cazurilor de malpraxis prin mediere, prin prezentul proiect de act normativ se introduc prevederi pentru facilitarea procedurilor administrative și reducerea la minimum a procedurilor juridice. Astfel, asigurătorul este obligat ca într-un anumit termen să facă o propunere pentru despăgubirea victimei prejudicilor”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de lege.
Astfel, Direcțiile de sănătate publică județene și cea a municipiului București vor putea angaja mediatori autorizați pentru soluționarea conflictelor dintre victimele malpraxisului și personalul medical sau furnizorul de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice.
„Dacă victima prejudiciului și personalul medical, furnizorii de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice ajung la o înțelegere, vor încheia un contract de tranzacție, cu acordul asigurătorului. Prin aceasta se preîntâmpină un proces dintre victima prejudiciului și personalul medical, furnizorii de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice, în care să se pretindă noi despăgubiri pentru prejudiciile produse”, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului.
Totodată, proiectul prevede că orice persoană sau, după caz, reprezentantul legal al acesteia, care se consideră victima unui act de malpraxis săvârșit în exercitarea unei activități de prevenție, diagnostic și tratament trebuie să fie informată de către furnizorul de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice asupra circumstanțelor și cauzelor producerii prejudiciilor pretinse, în termen de cel mult 15 zile de la data depunerii de către aceasta a cererii pentru comunicarea informațiilor.
În cazul decesului unei persoane ca urmare a unui act de malpraxis, aceste informațiile vor fi comunicate la solicitarea succesorilor acesteia.
Totodată, în situația în care Comisia de malpraxis a reținut că s-a produs un prejudiciu pacienților, asigurătorul – care garantează răspunderea civilă a personalului medical sau a furnizorului de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice – va transmite victimei sau succesorilor acesteia, în două luni de la primirea deciziei, o ofertă pentru despăgubirea integrală, în limita plafonului asigurat prin contractele de asigurare.
Dacă victima sau succesorii acesteia acceptă oferta, va fi încheiat cu personalul medical sau cu furnizorul de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice un contract de tranzacție privind prejudiciile produse, în termen de o lună de la data plății despăgubirii. O copie după contractul de tranzacție va fi transmisă Comisiei de malpraxis de către personalul medical, furnizorul de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice în termen de o lună de la data încheierii acestuia.
Limitele maxime ale despăgubirilor de asigurare se stabilesc de către Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate, după consultarea cu asociațiile profesionale din domeniul asigurărilor și din domeniul medical.
Proiectul de act normativ va fi în dezbatere publică până în 1 aprilie.