Noile modificări legislative impun studii superioare în învățământul primar și preșcolar



Asociația Generală a Învățătorilor din România salută noilor dispoziții legale prin care s-a modificat legea învățământului și statutul personalalui didactic, astfel că în învățământul primar și preșcolar vor funcționa cadre cu studi superioare.
„Asociația Generală a Învățătorilor din România salută noile dispoziții ale Legilor 387 și 330 din 2009 care modifică legea învățământului și statutul personalului didactic și fac posibilă alinierea la modelul european în ce privește funcțioarea în învățământul primar și preșcolar a unor cadre didactice cu studii superioare. De câțiva ani a apărut o nouă specializare în învățământul superior care, potrivit noii legislații, pregătește «profesori pentru învățământul primar/preșcolar». Abia acum legiuitorul reglementează salarizarea acestei funcții”, se arată într-un comunicat remis, duminică, de către Viorel Dolha, președintele Asociației Generale a Învățătorilor din România.
Potrivit sursei citate, legiuitorul vine cu încă o nouă funcție și anume „profesori în învățământul primar/preșcolar”, unde îi încadrează pe toți învățătorii și educatoarele care au absolvit după liceul pedagogic și studii superioare (indiferent de specializare). „Până acum, chiar dacă aveau studii superioare, învățătorii și educatoarele erau salarizați doar ca institutori. Această reparație pentru învățătorii și educatoarele care în timp – până la apariția noii specializări – și-au completat studiile este prevăzută și de Legea Educației Naționale”, arată Dolha.
Institutori vor rămâne doar cadrele didactice care nu au studii superioare, ci doar postliceale sau sunt absolvente doar ale colegiului pedagogic fără anul de completare prevăzut de art 16 (2) al Legii 288/2004.
„Dând importanța cuvenită temeincei pregătiri din cadrul liceelor pedagogice, Legea 387 mai reglementează că liceul/colegiul pedagogic avut la bază face să nu mai fie obligatoriu modulul psihopedagogic pentru a accede la funcția de „profesor” în primar, preșcolar și chiar gimnaziu – încurajând astfel pe cei care vor să îmbrățișeze cariera didactică să urmeze astfel de licee înaintea învățământului superior. Aceste cadre didactice vor avea patru ani de liceu pedagogic plus anii de facultate. Cei care nu vor avea liceul pedagogic la bază vor trebui să urmeze la facultate și un modul psihopedagogic special.
Salarizarea „profesorilor pentru învățământ primar/preșcolar” și a celor care sunt „profesori” în învățământul primar/preșcolar (cei numiți „profesor-învățător” de Legea Educației Naționale) se va face potrivit art 38 al legii 330 la nivelul absolvenților cu studii superioare de lungă durată, spune sursa citată.
Mai mult, arată Dolha, Strategia „Educație și Cercetare pentru Societatea Cunoașterii” și pachetul de legi al Comisiei Prezidențiale pentru educație prevăd recunoașterea ca profesori pentru învățământ primar și preșcolar a tuturor educatoarelor și învățătorilor, deci și a celor fără studii superioare prin recunoașterea învățării informale și nonformale (experiență, grade didactice, cursuri de perfecționare etc) cerută de UE cu insistență.
„S-a rezolvat deocamdată prin noua legislație încadrarea corectă ca profesori în ciclul primar și preșcolar, respectiv a celor care au deja dovada formală a studiilor superioare și liceul pedagogic la bază sau după caz a modulului psihopedagogic”, conchide Dolha.