Nevoile de afecțiune, respect și comunicare sunt nevoi ale tuturor copiilor. Acestea se manifestă diferit în funcție de vârsta luată în discuție.
Nevoia specifică vârstei preșcolare, cea care are cea mai mare intensitate și pondere în această perioadă, este nevoia de joacă. Jocul este activitatea fundamentală care precede și pregătește activitatea de învățare.
Nevoia de joacă
Joaca și jocul sunt activități cu aspect serios, departe de a fi simple distracții. Prin joc, copilul copie și exersează activitățile adulților. Imitarea situațiilor limită din viața cotidiană și a familiei este modul preferat de copii pentru a se descurca în fața emoțiilor foarte puternice.
Copilul se va juca “de-a doctorul” de cele mai multe ori după ce a fost la un control medical și i-a fost teamă. Își va înțepa păpușa și o va încuraja. Transformarea unui pasiv într-un activ duce la depășirea anxietății.
Gelozia pe un frate sau pe o soră îl face ulterior să se simtă vinovat. În joc pedepsește păpușa pentru comportarea ei urâtă, recâștigându-și astfel încrederea în sine.
Evaluarea și sortarea sentimentelor în timpul jocului duc la maturizarea emoțională. Copilul învață cum să se descurce în diferite situații cu alți copii și cu adulții (jocurile de rol).
Jocurile în curte, grădină, parc, fie că e vorba de tobogan sau bicicletă, de leagăn sau mers în echilibru, perfecționează coordonarea motrică și îl învață despre cooperarea socială.
Prin joc copilul dobândește cunoștințe și deprinderi noi, se “descarcă” și se relaxează, socializează și reacționează în diferite situații. Jocul pregătește învățarea și face trecerea spre aceasta.
Jocul dezvoltă limbajul, atenția, perspicacitatea, memoria. Toate procesele psihice se regăsesc în joc, alături de cele afective și volitive. Jocul este trăirea realității sub toate aspectele ei, unde copilul este personajul principal. Prin joc, copilul aplica experiențe, ia decizii și dobândește abilitățile necesare vieții reale.
Părinții trebuie să înțeleagă importanța jocului în formarea copilului, să creeze situații favorabile jocului, să participe activ la jocul copilului. Interpelările de tipul: „iar te joci?”, „numai joaca ai in cap!” etc. trebuie evitate. La vârsta preșcolară jocul este munca de bază, activitatea fundamentală.
Nevoia de un prieten imaginar
Imaginația copilului preșcolar, mai ales a celui mic, este foarte bogată. De cele mai multe ori nu distinge unde se termină realul și unde începe imaginarul. La această vârstă adoră poveștile și se sperie ușor de violență.
Copilul inventează adesea povești în care eroul poate fi chiar el. Debordarea de imaginație nu trebuie confundată cu minciuna, iar copilul nu trebuie făcut să se simtă vinovat.
El manifestă uneori nevoia de a avea un prieten imaginar care să corespundă dorințelor lui, care să-i „împărtășească” sentimentele și acțiunile. Copilul se poate atașa de obiecte, lucruri și jucării, iar linia fină dintre normalitatea exprimării imaginației și exagerarea acesteia trebuie supravegheată de părinți.
Poveștile abundente, dese și exprimate cu patimă pot fi uneori semnalul că viața reală nu îl satisface suficient. Părintele trebuie să analizeze dacă petrece suficient timp în compania copilului. El are nevoie de mângâieri, de joacă, de comunicare. Dacă adulții sunt distanți, copiii dezvoltă excesiv lumea lor imaginară, în care prietenii au calitățile pe care ei ar dori să le aibă părinții lor: prietenoși, comunicativi, înțelegători. (Ex. Copilul certat mereu își inventează un prieten răutăcios pe care dă vina când face lucruri urate etc.)
La vârsta preșcolară copilul se află într-un intens proces de identificare cu părinții lui. Uneori părinții intra în lumea imaginară a copilului. Acest lucru trebuie făcut cu măsură, deoarece apare tendința de îndepărtare de oameni și de lumea reală, ceea ce va îngreuna ulterior adaptarea în societate.
O soluție la îndemână este găsirea unui prieten nou, de aceeași vârstă sau puțin mai mare, cu care să se înțeleagă și să se joace. Să nu uităm că implicarea părinților în jocul copiilor este o necesitate. Copilul are nevoie de parteneri reali de joacă.