Neșovăiala



„Am trei cărți bune, care-mi trebuie, iar frații mi le cer și ei cu împrumut și le folosesc. Spune-mi ce să fac: să le țin pentru folosul meu și al fraților ori să le vând și să dau banii săracilor?“ Această întrebare, adresată avvei Macarie, deschide șirul apoftegmelor despre avva Teodor de la Ferme. Răspunsul bătrânului ascet este limpede: „Bune sunt toate faptele, dar mai bună dintre toate este neagoniseala“. În fața acestui răspuns avva Teodor nu a șovăit, ci „s-a dus, a vândut cărțile și a dat banii săracilor“. Această povestire despre avva Teodor de la Ferme are un aer specific Patericului. Centrală aici nu este atitudinea antiintelectuală, de care adesea sunt acuzați Părinții, ci disponibilitatea totală de a aplica în propria viață cuvântul viu al părintelui. Să privim acum mai îndeaproape dialogul dintre cei doi pustnici și implicațiile lui. Avva Macarie, asemenea marilor Părinți, este discret, nu risipește sfaturi în dreapta și în stânga. Când este întrebat nu dă sentințe definitive, cu aer apocaliptic, care trebuie puse imediat în aplicare. Avva Teodor întreabă direct ce să facă. Macarie, în schimb, răspunde fără să pună povara obligativității pe ucenic. În mod pedagogic începe tocmai prin a valoriza ceea ce făcea avva Teodor. Nu intră frontal să demoleze viața și nevoința ucenicului, ci îi spune „bune sunt toate faptele“. Și totuși, se poate face mai mult decât atât, pentru că „mai bună decât toate este neagoniseala“. Aici cuvântul bătrânului se oprește. Libertatea fratelui care venise să ceară povățuire e neatinsă. Poate rămâne cu ce avea până aici, sau poate merge mai departe și să aplice în viața lui cuvântul bătrânului. De acum prim-planul este ocupat de avva Teodor de la Ferme. Monahul, care făcea parte din ultima generație de la Sketis, are trăsături care îl apropie de contemporanul său mai celebru, avva Arsenie. Când îi este arătată calea, nu ezită, nu șovăie, nu așteaptă asigurări suplimentare. Are încredere în cuvântul bătrânului și face imediat ceea ce doar i s-a sugerat. Avva Teodor de la Ferme împreună cu părintele său, bătrânul Macarie Egipteanul, sunt o imagine a povățuirii și ascultării în Biserică. Sfaturile se nasc din nevoia reală a ucenicului, care își înțelege nedesăvârșirea, de a schimba ceva în viața sa și de aceea cere cuvânt. Bătrânul nu își risipește vorbele, ci, asemenea unor semințe valoroase, le aruncă doar acolo unde există deschidere. Ba mai mult, chiar dacă intuiește deschiderea, avva nu forțează. Cuvântul se oferă ca o invitație, adesea voalată. În felul acesta ascultarea devine posibilă. Asemenea credinței, care nu ține de regimul evidențelor, ascultarea adevărată este o mișcare născută din dragoste și încredere, și nu din supunere timorată față de poruncă. Caracterul avvei Teodor se descoperă în hotărârea cu care se implică în viața spirituală. Fără ezitări, fără regrete și amânări, este tipul ascetului eroic. Alături de avva Macarie, reprezintă paradigma raportului dintre bătrân și ucenicul pe calea desăvâșirii.
(Sursa: Ziarul Lumina)



Recomandări

Cockteil… cu amor, umor și poezie. Istorii ițcănene (2)

Dezastru produs de inundații masive în zona de munte a județului Suceava: Trei persoane decedate în Broșteni, peste 100 de sinistrați salvați, case distruse și drumuri blocate

Dezastru produs de inundații masive în zona de munte a județului Suceava: Trei persoane decedate în Broșteni, peste 100 de sinistrați salvați, case distruse și drumuri blocate
Dezastru produs de inundații masive în zona de munte a județului Suceava: Trei persoane decedate în Broșteni, peste 100 de sinistrați salvați, case distruse și drumuri blocate

Bilanțul de până acum al inundațiilor: trei decese, 89 de persoane evacuate aerian și 63 terestru, pagube materiale imense

Bilanțul de până acum al inundațiilor: trei decese, 89 de persoane evacuate aerian și 63 terestru, pagube materiale imense
Bilanțul de până acum al inundațiilor: trei decese, 89 de persoane evacuate aerian și 63 terestru, pagube materiale imense