În perioada 6-12 aprilie 2019, profesorii Lucian Arhire, Horațiu Dorin Neacșu și Marian Rebei de la Colegiul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” Suceava au participat la o mobilitate Erasmus+ în orașul Alcalá de Henares, comunitatea Madrid, Spania. Mobilitatea face parte din proiectul colegiului intitulat Împreună împotriva absenteismului, finanțat prin programul Erasmus+ KA1. Mobilitatea a fost în fapt un stagiu de formare cu titlul Coaching in educational contexts to reduce early school leaving, la care au fost prezenți 27 de participanți, dintre care 17 români din județele Dâmbovița, Dolj, Iași, Neamț și Suceava, șapte din Turcia, doi din Austria și unul din Finlanda.
Sesiunile inițiale ale cursului au oferit posibilitatea participanților de a se familiariza cu metode și exemple de bune practici în vederea gestionării fenomenului de absenteism și, mai ales, abandon școlar. Prezentările formatorilor și discuțiile dintre aceștia și participanți au vizat aspecte teoretice și practice pentru înțelegerea conceptelor de absenteism și părăsirea timpurie a școlii sau abandon școlar în contextul UE. Abandonul școlar este cauzat de o serie de factori socio-economici și creează consecințe cu impact negativ în plan personal și la nivelul societății. Prin urmare, abandonul școlar necesită o abordare și gestionare de tip integrat în care iau parte toți factorii implicați în educație: conducerea școlii, colectivul de cadre didactice, părinți, consilierul/psihologul școlar, IȘJ și reprezentanți ai comunității locale (primărie, consiliul local, poliție, agenți economici).
Partea a doua a stagiului de formare a vizat cunoștințe teoretice și metode aplicative care pot contribui la gestionarea stărilor emoționale cu impact negativ și la reducerea stresului din mediul școlar. De exemplu, tehnica eliberării emoționale (engl. EFT) poate fi aplicată pentru a facilita o stare de bine în plan mental, emoțional și fizic în procesul de predare-învățare-evaluare. O astfel de tehnică, împreună cu prezentarea conținuturilor de predare-învățare într-un mod atractiv și modern, poate dezvolta și asigura un climat educațional prietenos și relaxant care redefinește interrelaționarea din cadrul școlii, conducând în timp la creșterea concentrării și încrederii în sine, îmbunătățirea rezultatelor școlare și la reducerea absenteismului și abandonului școlar.
Mobilitatea a inclus și două activități socio-culturale care au vizat socializarea între participanți, schimbul de informații privind anumite aspecte ale sistemelor educaționale și cunoașterea istoricului socio-cultural al unui oraș inclus în patrimoniul UNESCO datorită centrului său istoric care găzduiește casa memorială Miguel de Cervantes, una dintre cele două mai vechi arhiepiscopii spaniole și una dintre cele mai vechi universități din lume.
Prof. MarianRebei