Ministrul Justiției a anunțat amânarea Codului de procedură civilă la 1 iulie



Ministrul Justiției, Mona Pivniceru, a anunțat, marți, că intrarea în vigoare a Codului de procedură civilă se va amâna de la 1 februarie la 1 iulie, pentru ca sistemul judiciar să fie operațional.
„Sunt mari discuții (pentru amânarea Codului de procedură civilă, n.r.), pentru că legea privind degrevarea instanțelor care ar fi permis intrarea în vigoare a Codului de la 1 februarie este în Parlament, retrimisă de președinte. Retrimiterea a fost făcută pe o chetiune de procedură parlamentară care viza Camera care ar fi trebuit să fie sesizată (…) Luând în calcul acest periplu parlamentar, soluția cea mai bună ar fi amânarea intrării în vigoare a Codului, pentru ca sistemul să fie operațional”, a spus Mona Pivniceru.
Ministrul Justiției a spus că data până la care se amână intrarea în vigoare a Codului de procedură civilă ar fi 1 iulie.
În 1 octombrie 2011 a intrat în vigoare noul Cod civil, iar noul Cod de procedură civilă era propus să intre de la 1 iunie 2012, fiind amânat oficial apoi pentru 1 septembrie 2012, după care s-a decis ca termen 1 februarie 2013.
În noiembrie 2012, președintele Traian Băsescu a retrimis Parlamentului Legea privind degrevarea instanțelor judecătorești, menționând că Senatul a fost prima Cameră sesizată, ceea ce este contrar Constituției pentru astfel de legi, el cerând ca la reexaminare Senatul să fie Cameră decizională.
„Legea supusă reexaminării are ca obiect de reglementare măsuri pentru degrevarea instanțelor judecătorești, precum și pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă. Procedura de adoptare a acestei legi de către autoritatea legislativă contravine dispozițiilor constituționale cuprinse în Titlul III, Capitolul I, Secțiunea a 3-a «Legiferarea»”, se arăta în cererea de reexaminare trimisă de președintele Traian Băsescu președintelui Senatului.
Șeful statului menționa că Legea trimisă spre promulgare stabilește norme de competență de judecată ce conduc la degrevarea instanțelor judecătorești și la o mai bună funcționare a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
„Așadar, reglementările privind organizarea și funcționarea instanțelor judecătorești trebuiau să fie adoptate cu respectarea principiului specializării Camerelor. În acest caz, conform Articolului 73 alin. (3) lit. l) coroborat cu Articolul 75 alin. (1) din Constituția României, legea transmisă spre promulgare, ce privește organizarea și funcționarea instanțelor judecătorești, este de competența Camerei Deputaților, ca primă Cameră sesizată. Contrar dispozițiilor constituționale în materie de partajare de competență a Camerelor, prima Cameră sesizată în procedura de dezbatere și adoptare a legii a fost Senatul. Stabilirea prin legea fundamentală a ordinii de sesizare a Camerelor, în acest caz este relevantă, nu doar prin prisma succesiunii a două dezbateri, prima în Camera de reflecție și a doua în Camera decizională, ci și prin cea a acordării votului definitiv. La data de 15 octombrie 2012, Senatul a respins propunerea legislativă. Or, în situația în care succesiunea dezbaterilor s-ar fi desfășurat în ordinea stabilită de Constituție, legea ar fi trebuit considerată respinsă în baza acestui vot”, scrie președintele.
Traian Băsescu amintește că în cea de a doua Cameră sesizată, Legea a suferit modificări, cu ocazia dezbaterilor în Comisia juridică, de disciplină și imunități din Camera Deputaților fiind introduse amendamente care se referă la contenciosul administrativ.
„Astfel, prin modificările aduse, Camera Deputaților a extins obiectul de reglementare al legii, legiferând și în domeniul competenței de soluționare a litigiilor privind actele administrative emise sau încheiate de autoritățile publice locale, județene sau centrale. Acest aspect reprezintă o modificare semnificativă a legii, ce nu a fost pusă în dezbaterea Senatului, ca primă Cameră sesizată. Procedând în acest mod Camera Deputaților a fost singura Cameră care a legiferat, ceea ce contravine principiului constituțional al bicameralismului, consacrat de Articolul 61 alin. (2), precum și dispozițiilor Articolului 75 alin. (5) din Constituția României, potrivit căruia în cazul în care Camera decizională adoptă o prevedere pentru care competența decizională aparține primei camere, legea se întoarce, numai în ceea ce privește prevederea respectivă, la Camera care a luat în discuție legea în cadrul primei dezbateri, care, în temeiul competenței sale decizionale, decide definitiv”, scria președintele.
„Având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicit reexaminarea Legii privind unele măsuri pentru degrevarea instanțelor judecătorești, precum și pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, în sensul reluării procedurii de adoptare cu respectarea principiului bicameralismului și a dispozițiilor constituționale referitoare la competențele stabilite pentru cele două Camere”, se mai arată în cerere.