Dezbateri

Ministrul Finanțelor, Anca Dragu, a anunțat la Suceava că problemele semnalate de oamenii de afaceri își vor găsi rezolvare



Ministrul Finanțelor s-a întâlnit cu mediul de afaceri sucevean, la invitația lui Gheorghe Flutur
Ministrul Finanțelor s-a întâlnit cu mediul de afaceri sucevean, la invitația lui Gheorghe Flutur

Ministrul Finanțelor Publice, Anca Dragu, a declarat ieri, la Suceava, că atât ministerul pe care îl conduce, cât și Agenția de Administrare Fiscală au emis în ultimul an ordine și măsuri care vin în sprijinul agenților economici, implementarea acestora în teritoriu fiind de cele mai multe ori anevoioasă. La invitația președintelui Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, Anca Dragu a fost prezentă la o întâlnire cu reprezentanții mediului de afaceri sucevean în cadrul căreia au fost prezentate informații cu privire la Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM sau despre achiziții publice.
Oamenii de afaceri suceveni au reclamat problemele grave legate de formularul 088 pentru înregistrarea în scopuri TVA
Cu toate acestea, discuțiile cele mai așteptate de oamenii de afaceri suceveni au fost cele legate de o serie de problemele concrete cu care aceștia se confruntă în activitatea de zi cu zi, și în special cele legate de depunerea formularului 088 pentru înregistrarea în scopuri TVA.
Unul dintre purtătorii de cuvânt ai celor prezenți a fost expertul contabil Șerban Filip, cel care a sesizat faptul că în jurul soluționării de către Finanțe a unui formular 088 există o întreagă nebuloasă. Șerban Filip a precizat că la soluționarea din partea instituțiilor ANAF a unui astfel de formular, Fiscul ține în continuare la secret criteriile în baza cărora un contribuabil merită sau nu un cod de TVA. Mai mult, acesta a arătat că în momentul în care analiza cererii de înregistrare în scopuri TVA ajunge și la „Antifraudă” se ajunge în situația în care angajații acestei instituții întocmesc „un proces verbal care nu respectă standardele unui act financiar-fiscal”, iar agenții economici depun obiecții la respectivul proces verbal care nu sunt luate în considerare. Șerban Filip a precizat că ANAF a emis Ordinul 2393/2016 privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri TVA, „care este foarte bun”, însă acesta nu este aplicat în mod corespunzător sau, mai mult, instituțiile ANAF țin secret modul de aplicare.
„Sunt de acord să rămână agenții economici corecți, dar nici să-i eliminăm prin metode neclare. Să se elimine odată nebunia cu secretul din jurul acestui formular”, a fost solicitarea lui Șerban Filip. Acesta a fost susținut și de alți participanți la întâlnirea de ieri, care au reclamat faptul că modul în care se soluționează în momentul de față solicitările depuse prin formularul 088 poate să conducă, în unele cazuri, la falimentul firmelor.
Pe de altă parte, Șerban Filip i-a mai solicitat conducerii Ministerului Finanțelor schimbarea legislației în sensul ca pentru fiecare firmă să se instituie obligativitatea declarării contabilului care întocmește actele.
Ministrul Finanțelor a dat asigurări că problemele ridicate de oamenii de afaceri suceveni nu vor rămâne nerezolvate
Ca răspuns la problemele sesizate, ministrul Finanțelor, Anca Dragu, a precizat că sunt ordine ale ministerului pe care îl conduce, care au fost emise în ultimul an și care sunt bine gândite, dar din păcate implementarea e anevoioasă. Anca Dragu a apreciat că au loc discuții cu reprezentanții mediului de afaceri, precum cea de la Suceava, precizând că ar trebui implementate proceduri pentru angajații ANAF prin care astfel de ordine, cum este și Ordinul nr. 2393 la care a făcut referire Șerban Filip, să fie corect aplicate. Anca Dragu a spus că Ministerul Finanțelor și ANAF au trimis în nenumărate rânduri comunicări către instituțiile din țară pentru aplicarea corectă a prevederilor legale.
Prezent la discuția de ieri, vicepreședintele ANAF, Doru Dudaș, a avansat ideea luării unor măsuri administrative acolo unde se constată că legislația în vigoare nu este aplicată corespunzător. „Inclusiv conceperea ordinului ANAF la care ați făcut referire a fost o luptă de câteva luni în interiorul instituției noastre. Chiar dacă noi știm ce să facem din punct de vedere legal și procedural, cea mai grea misiune e de a asigura aplicarea lor. Avem un aparat de 26.000 de oameni care au o anumită formare profesională, umană și morală, și cea mai grea luptă e de a schimba mentalitatea”, a spus Doru Dudaș. El a precizat că din punctul său de vedere ar trebui implementate mai multe proceduri pentru aplicarea corectă și unitară a prevederilor legale.
El a arătat că din 5 decembrie, toate circularele ANAF care vor fi trimise instituțiilor din teritoriu pentru aplicarea prevederilor legale și care au un impact față de contribuabili vor fi publicate pe site-ul ANAF pentru o mai mare transparență.
„Este o măsură luată pentru ca dumneavoastră să știți ce se vrea și cum le spunem să aplice unitar legea”, a explicat Doru Dudaș. La rândul său, el a apreciat discuțiile de ieri de la Suceava, subliniind că „e foarte bine să știm că un ordin ANAF nu se aplică în mod corect. Să muncești câteva luni la un ordin și să vezi că cineva își bate joc de munca ta….”. Doru Dudaș a făcut referire și la situația în care un angajat de la Antifraudă nu își însușește obiecțiile unui agent economic, precizând că acest lucru ar trebui explicat clar de ce nu se întâmplă. „Altfel aplici legea cu totul arbitrar, pentru că ne e frică. Și dacă ne e frică, mergi acasă”, a spus vicepreședintele ANAF. El a subliniat faptul că în următoarele două săptămâni vor fi luate măsuri ferme la nivelul organelor fiscale din țară, pentru a îmbunătăți activitatea în relația cu firmele, făcând referire în mod special la soluționarea formularelor 088.
Prezent la întâlnirea de ieri, președintele CCI Suceava, Nicolae Troașe, a declarat că nu este prima dată când reprezentanții ANAF anunță luarea unor măsuri pentru îmbunătățirea activității, adăugând că „probabil că există o anumită abordare la București care ajunge foarte greu în teritoriu”. Troașe a mai adăugat că acest lucru se întâmplă și pentru că cei care nu aplică procedurile primite de la nivel central nu sunt sancționați. El a subliniat că în relațiile pe care reprezentanții ANAF le au cu toți contribuabilii, aceștia din urmă nu trebuie să fie priviți ca niște infractori. „Nu este așa. Noi susținem bugetul de stat și trebuie să fim susținuți ca atare”, a spus Nicolae Troașe.
Ministrul Finanțelor, Anca Dragu, a ținut să precizeze că propunerile făcute de oamenii de afaceri suceveni nu vor rămâne la acest stadiu, ci „vor deveni realități”. „Nu știu să fac promisiuni, dar veți vedea că se realizează”, a spus Anca Dragu. Ea a mai adăugat că instituțiile ANAF ar trebui să organizeze cel puțin în fiecare lună întâlniri cu mediul de afaceri pentru ca fiecare parte „să spună ce o doare”. „Vreau să vă cer scuze pentru toate nemulțumirile din decursul timpului”, și-a încheiat ministrul Finanțelor discursul său.
Flutur: „Trebuie să fim mai prietenoși cu mediul de afaceri”
Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a amintit că întâlnirea cu ministrul Anca Dragu are loc după alte rânduri de discuții pe care administrația județeană le-a organizat cu reprezentanții mediului de afaceri despre problemele cu care se confruntă, aceștia solicitând prezența la Suceava a ministrului Finanțelor. Gheorghe Flutur a spus că astfel de întâlniri au menirea de a stabili o relație „mai prietenoasă” cu mediul de afaceri, pentru a prelua direct problemele, în vederea rezolvării lor. „Am vrut ca prin astfel de întâlniri să vedem cum putem să devenim mai prietenoși cu mediul de afaceri. Și astăzi cred că am început să găsim răspunsul. Consider că ne trebuie și mai multă inițiativă, iar spiritul antreprenorial trebuie încurajat, pentru a putea crea astfel mai multe locuri de muncă”, a spus Gheorghe Flutur. El a subliniat că pentru încurajarea antreprenoriatului trebuie prezentate și modele de succes în afaceri, nu doar cazuri în care cei care au început o activitate economică nu au reușit să aibă succes. Flutur a arătat că, în acest sens, Consiliul Județean a realizat un site în care sunt prezentate povești de succes, astfel încât acestea să devină exemple pentru cei care vor să investească în județul Suceava. El a mai spus că atât în județul Suceava, cât și în Regiunea de Nord-Est este nevoie de mai multe investiții pentru crearea de noi locuri de muncă.
Lungu a solicitat îmbunătățirea legii achizițiilor publice
Prezent la întâlnirea de ieri, primarul Sucevei, Ion Lungu, a ținut să-i transmită președintelui Agenției Naționale de Achiziții Publice, Bogdan Pușcaș, că este nevoie de o îmbunătățire urgentă a legii privind achizițiile publice. Ion Lungu a sesizat faptul că pe noile proceduri, o licitație publică poate dura și o perioadă de șapte luni. „Dacă ai o licitație pentru modernizare de drumuri, o pornești în martie și se adjudecă în noiembrie, iar atunci nu mai ai cum lucra”, a explicat primarul Sucevei.
El a spus că din cauza procedurilor de achiziții, municipiul Suceava are proiecte blocate în valoare de 15 milioane de euro în ultimul an.
„Trebuie îmbunătățită legea”, a spus Ion Lungu, el arătând că inclusiv lotizarea este un dezavantaj pentru că se pot depune mai multe contestații. El a atras atenția că există o întârziere și în privința accesării fondurilor europene. Ion Lungu a precizat că și în această privință trebuie luate măsuri urgente, pentru că altfel există riscul să nu poată fi accesate toate fondurile europene.


Ministrul Finanțelor a dat asigurări că problemele oamenilor de afaceri suceveni își vor găsi rezolvarea
Ministrul Finanțelor a dat asigurări că problemele oamenilor de afaceri suceveni își vor găsi rezolvarea
Ministrul Finanțelor s-a întâlnit cu mediul de afaceri sucevean, la invitația lui Gheorghe Flutur
Ministrul Finanțelor s-a întâlnit cu mediul de afaceri sucevean, la invitația lui Gheorghe Flutur


Recomandări

Ministrul Cadariu anunță că anul acesta vor fi finanțate mai multe programe pentru dezvoltarea mediului de afaceri românesc

Ministrul Cadariu anunță că anul acesta vor fi finanțate mai multe programe pentru dezvoltarea mediului de afaceri românesc