Primul termen în procesul dintre Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava (USV) și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS), care a avut loc marți, a fost amânat. „Motivul amânării a fost unul hilar”, este de părere rectorul USV, profesorul univ. dr. ing. Valentin Popa, care susține că „Ministerul Educației a motivat că nu găsește actele care stau la baza clasificării universităților”.
Actele cu pricina sunt esențiale în proces, întrucât tocmai clasificarea USV și banii pe care instituția academică suceveană i-a pierdut din cauza acestei ierarhii stau la baza acțiunii în instanță demarate de universitate. Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava se află în proces cu Ministerul Educației și cere anularea ordinului prin care a fost clasificată ca universitate centrată doar pe educație, ierarhizare care a dus la pierderea de finanțare de peste 4 milioane de lei.
USV cere Ministerului Educației daune de peste 4 milioane de lei
Așadar, universitatea suceveană cere daune de 4,6 milioane de lei de la MECTS, banii pierduți ca urmare a unei clasificări pe care conducerea USV o consideră inechitabilă.
Următorul termen de judecată a fost stabilit pentru joia viitoare, timp în care Ministerul Educației trebuie să găsească documentația pierdută și să o prezinte în instanță.
USV nu este la primul proces cu Ministerul Educației. Imediat după clasificare, USV a cerut în instanță suspendarea ordinului de clasificare, însă, pentru că acest ordin deja își produsese efectul, a renunțat la proces. „Și la procesul privind suspendarea ordinului, Ministerul Educației au trimis o documentație de 1.500 de pagini, dintre care 500 erau goale și alte câteva sute conțineau erori de imprimare”, a mai declarat rectorul Valentin Popa.
În opinia rectorului, clasificarea USV ca instituție de învățământ superior de categoria a treia, centrată doar pe educație, a dus la pierderea a aproape 20% din bugetul pe care USV ar fi trebuit să-l primească. „Clasificarea nu este echitabilă. Nu ne-am împotrivit clasificărilor, ci ne-am împotrivit întotdeauna în a compara merele cu perele. Nu putem să fim comparați cu universitățile clasice, care au specializări în domenii de studiu matematică, fizică chimie, biologie, iar criteriile sunt, în general, preponderent bazate pe lucrări științifice, care sunt produse chiar de acești cercetători”, a spus rectorul Popa.
Potrivit Legii educației naționale, universitățile românești au fost clasificate în trei categorii, și anume universități centrate pe educație, universități de educație și cercetare științifică sau universități de educație și creație artistică și, respectiv, universități de cercetare avansată și educație.