Oamenii pot percepe mesajele subliminale, în special dacă acestea sunt negative, este concluzia unui studiu realizat în Marea Britanie, informează BBC News Online.
În trei experimente efectuate la University College din Londra, participanților li s-au arătat, pentru scurt timp, anumite cuvinte și li s-a cerut să le clasifice drept emoționale sau neutre.
Studiul, publicat în revista Emotion, a stabilit că persoanele care reacționează la mici indicii sunt capabile să evite pericolul. În plus, oferirea de indicii poate fi utilă în cadrul strategiilor de marketing. Cu toate acestea, cei care critică astfel de experimente susțin că nu există probe care să ateste că mesajele subliminale ar funcționa și în afara laboratoarelor.
În cadrul testelor recente, la care au participat 50 de subiecți, profesorul Nilli Lavie, de la University College Londra, le-a arătat acestora o serie de cuvinte pe un monitor de computer. Fiecare cuvânt apărea pe ecran pentru doar o fracțiune de secundă, timp insuficient pentru ca acesta să fie citit în mod conștient. Cuvintele erau fie pozitive, cum ar fi „bucuros”, „floare” sau „pace”, fie negative („agonie”, „disperare”, „crimă”), fie neutre („cutie”, „ceainic”, „ureche”).
După fiecare cuvânt, participanții urmau să aleagă în care categorie se încadra acesta și să menționeze cât de convinși sunt de alegerea făcută.
Cercetătorii au descoperit că participanții au răspuns cu o mai mare acuratețe atunci când a fost vorba de cuvintele negative, chiar și atunci când nu erau extrem de convinși de alegerea făcută. Astfel, ei au încadrat în categoria corectă 66% dintre cuvintele negative și 50% dintre cele pozitive.
„Am demonstrat că oamenii pot percepe valoarea emoțională a mesajelor subliminale și am demonstrat că oamenii sunt mai influențați de cuvintele cu sens negativ”, a spus Lavie. „În mod clar, există o serie de avantaje evoluționare în reacția rapidă la informațiile emoționale”, a adăugat ea.
„Nu putem aștepta să intervină conștiința când vedem pe cineva alergând cu un cuțit în mână spre noi sau când conducem prin ploaie și ceață și vedem un semn de pericol”, a adăugat cercetătoarea.
Publicitatea subliminală nu este permisă la televiziunile din Marea Britanie.
Levie spune că studiile sale ar putea fi aplicate și în campaniile de marketing. „Cuvintele negative au un impact mai rapid, astfel încât formulări de tipul «Kill Your Speed» („elimină viteza” – n.r.) ar putea fi mai eficiente decât «Slow Down» („încetinește” – n.r.)”, a adăugat ea.
Realizarea studiului a fost finanțată de Wellcome Trust.
În 1957, un cercetător în domeniul marketing-ului, James Vicary, susținea că un mesaj transmis repetitiv pe un ecran de cinema din New Jersey i-a determinat pe spectatori să achiziționeze mai multă mâncare și băutură, apreciind că este vorba de „publicitate subliminală”. Un an mai târziu, Marea Britanie, Statele Unite și Australia au interzis publicitatea subliminală și, în 1962, Vicary a recunoscut că a falsificat rezultatele testului.
În 1974, deși nu existau indicii că mesajele subliminale ar fi fost utilizate, ONU a apreciat că acestea reprezintă o amenințare la adresa drepturilor omului. În 1985, Joe Stuessy a declarat în fața Senatului SUA că trebuie făcute cercetări amănunțite în ceea ce privește mesajele transmise prin intermediul muzicii heavy metal. Cinci ani mai târziu, formația Judas Priest este dată în judecată de părinții unui băiat care s-a sinucis după ce a ascultat melodiile formației. La momentul respectiv, membrii Judas Priest au declarat că, dacă ar vrea să facă uz de mesaje subliminale, le-ar cere tinerilor să achiziționeze mai multe discuri.