În ciuda faptului că multă vreme s-a crezut că mesajele subliminale, transmise pe micile sau marile ecrane, cu scopul de a-i convinge pe oameni să cumpere un anumit produs, nu sunt decât o altă legendă urbană, oamenii de știință britanici au demonstrat că lucrurile nu stau tocmai așa. O serie de experimente realizate de cercetătorii de la Colegiul Universitar din Londra a demonstrat că deciziile chiar pot fi influențate prin intermediul mesajelor subliminale.
„Imaginati-vă un jucător profesionist de poker, jucător care știe când să renunțe la cărți sau când să blufeze. Astfel de oameni acționează ca răspuns al unor stimuli imperceptibili trimiși de adversar, folosind o parte a creierului care nu este relationata de gândurile conștiente. La același nivel, o imagine care nu durează decât câteva miimi de secundă, imaghine transmisă sub forma unui șoc electric, poate determina un om să facă lucruri pe care, în mod normal, nu le-ar fi facut”, a explicat Mathias Pessiglione, coordonatorul echipei de cercetători. Pentru acest experiment, subiecții, 11 bărbați și 9 femei cu vârste cuprinse între 18 și 39 de ani, au fost supuși unui adevărat „tir” de imagini ale mai multor simboluri care nu dura mai mult de câteva milisecunde, suficiente însă pentru a fi percepute de creier. În a doua fază a experimentului, voluntarilor li s-a cerut să identifice aceste simboluri dintr-o mulțime, premiul constând în câștigarea unor sume de bani. Spre surprinderea oamenilor de știință, subiecții au ales exact simbolurile corecte dintre 120 de variante false, în medie procentul de reușită fiind de 63 la sută. „Chiar dacă nu suntem conștienți, creierul nostru cunoaște valoare unei recompense și ne îndrumă în deciziile noastră”, este de părere Pessiglione.