Un medic de la Urgențele Spitalului Județean Suceava este acuzat de un pacient că a refuzat să-i acorde asistență sanitară, deși solicitarea a fost făcută în prima zi de Crăciun, la o oră târzie, când toate celelalte unități sanitare erau închise.
În replică, doctorul spune că pacientul, neasigurat, a încercat să fenteze sistemul de sănătate invocând o problemă medicală pentru a-și asigura o consultație gratuită.
Cazul a ajuns în atenția conducerii Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, care a anunțat că va solicita spitalului să declanșeze o anchetă administrativă.
Dr. Corina Motoveleț, de la Unitatea de Primire a Urgențelor a fost reclamată că, în data de 25 decembrie, în jurul orei 22.00, i-a refuzat unui pacient neasigurat dreptul la asistență medicală de urgență. Constantin B., în vârstă de 29 ani, din Suceava, susține că în seara cu pricina s-a prezentat la Spitalul Județean Suceava din cauza unor probleme de sănătate, dar medicul de serviciu n-a mai vrut să-l consulte în momentul în care a auzit că este neasigurat. „Păi pe mine cine mă plătește?”, ar fi spus dr. Motoveleț.
„Treabă de Policlinică”
„De câteva zile mă durea mâna stângă și o simțeam amorțită, dar atunci mi s-a făcut rău și am decis să vin la spital ca să mă vadă un doctor. Îmi mișcam cu foarte mare greutate mâna, începusem să am dificultăți de respirație și am intrat în panică la gândul că ar putea fi o problemă cauzată de inimă. Eu locuiesc practic în străinătate, am venit în Suceava doar pentru a-mi petrece concediul, motiv pentru care nu am asigurare medicală în România. Știam, însă, că în cazul unei urgențe am dreptul la asistență sanitară”, a explicat tânărul condițiile în care a ajuns la Spitalul Județean.
„M-am dus la ghișeul de la intrarea în Urgențe și mi-am făcut fișa, iar apoi am intrat în camera în care se aflau medicii. I-am spus doctoriței Motoveleț, de serviciu în acea seară, ce problemă am, după care aceasta m-a întrebat dacă sunt asigurat. I-am spus că nu, iar ea s-a răstit la mine, zicând «Păi pe mine cine mă plătește? » ”, a completat Constantin B.
El arată că, în acest context, și speriat de ideea că sănătatea sa ar putea fi în pericol, s-a oferit să achite consultația, dar cum medicul i-a spus că nu-i cazul, fiindcă «asta-i treabă de Policlinică », a plecat.
Tânărul susține că s-a întors peste circa două ore, crezând că are dreptul să-și ceară fișa, ocazie cu care a ajuns din nou în camera de consultații unde se afla dr. Corina Motoveleț care, de această dată, s-a dovedit mai amabilă.
“De față era și un reprezentant al forțelor de ordine și mi-a zis că dacă vreau să mă consulte să stau jos, dar eu i-am răspuns că doresc numai să-mi iau fișa și să plec”, a arătat Constantin B., cu precizarea că nici un moment nu a adoptat o atitudine nepotrivită față de medic.
Apărarea doctoriței
În replică la acuzele care i-au fost aduse, dr. Corina Motoveleț spune că pacientul s-a dovedit recalcitrant și că a plecat fără aviz medical. Doctorița recunoaște că l-a întrebat dacă este asigurat sau nu, cu explicația că a solicitat această informație pentru a completa chestionarul conținut de documentele medicale care trebuie întocmite în aceste situații.
Ea spune că în momentul în care Constantin B. a ajuns la spital avea de rezolvat două urgențe majore, respectiv un infarct și un traumatism cranian provocat de o petardă, cărora le-a acordat prioritate.
Doctorița neagă că ar fi spus că nu este plătită pentru serviciile sanitare oferite neasiguraților, declarând că are martori care pot confirma acest lucru, și se apără cu actele medicale care au fost întocmite în acea seară.
Ea afirmă că pacientul a refuzat să aștepte să fie consultat și prezintă documentele completate în acest caz, în care se stipulează că pacientul a plecat fără aviz, că a revenit la miezul nopții, recalcitrant, și că a amenințat cu înregistrări pe telefonul mobil pe care le va face publice.
Sesizarea autorităților sanitare
„A venit cu tupeu, n-a vrut să înțeleagă că trebuie să aștepte. Avea o problemă medicală care dura de mai mult timp și care putea fi rezolvată prin medicul de familie sau de specialitate, în cazul în care ar fi avut statutul de asigurat. Dar el a venit direct la spital, noaptea, și fiind vorba, practic, de o consultație, mi-am rezervat dreptul de a mă ocupa mai întâi de urgențele majore pe care le aveam. Ulterior, a refuzat cu vehemență să ia loc pentru a fi consultat, ținea mâinile în buzunare și amenința că înregistrează totul, după care se va duce unde trebuie. M-a și jignit, oferindu-se să mă plătească pentru consultație, context în care i-am zis să se ducă la Policlinică, fiindcă acolo se practică acest sistem. Multe persoane neasigurate simulează tot felul de chestii pentru a beneficia de asistență sanitară gratuită. Se plimbă pe lângă spital și se gândesc că n-ar fi rău să-și facă o consultație fără plată. Dreptul lui era în primul rând să se asigure, ca să aibă acces la asistență medicală primară și la consult de specialitate. Cum are bani de telefonul mobil, poate să-și plătească și contribuția la Sănătate”, a punctat medicul sucevean.
Cazul a ajuns în atenția șefului Unității de Primire a Urgențelor, dr. Liviu Cârlan, care a refuzat să ia partea cuiva până nu analizează cu atenție toate faptele.
El a precizat că, în cazul în care există nemulțumiri legate de activitatea unui doctor, pacientul se poate adresa direct, cu o reclamație scrisă, Colegiului Județean al Medicilor.
La rândul său, directorul Spitalului Județean Suceava, Costică Dăscăliuc, care a luat cunoștință de cele întâmplate în prima seară de Crăciun, a precizat că așteaptă o sesizare oficială din partea pacientului pentru a putea demara o serie de cercetări.
Sesizată în acest caz, Casa de Asigurări de Sănătate a anunțat că va trimite o înștiințare conducerii spitalului în vederea declanșării unei anchete administrative.
Ce spune legea
În situația în care pacientul nu poate dovedi calitatea de asigurat, spitalul acordă serviciile medicale de urgență necesare, având obligația să evalueze situația medicală a acestuia și să-l externeze dacă starea sa de sănătate nu mai reprezintă urgență.
Criteriile de stabilire a urgențelor pe baza cărora se efectuează internarea pacienților care nu dovedesc calitatea de asigurat sunt: urgențe medico-chirurgicale sau orice alte situații în care este pusă în pericol viața pacientului sau au acest potențial și boli cu risc endemo-epidemic.
În conformitate cu Legea 95/2006 cu modificările și completările ulterioare (Legea nr. 34/2007), unitățile și compartimentele de primire a urgențelor din cadrul spitalelor de urgență sunt finanțate din bugetul de stat cu sumele aferente cheltuielilor de personal și cheltuielilor cu medicamentele și materialele sanitare. Sumele aferente acestor cheltuieli sunt prevăzute în mod distinct în bugetul spitalului.