Măsurile anticriză discutate de Guvern cu sindicatele și patronatele vor determina, în cazul includerii în bugetul pe 2009, un minus de venituri la bugetul general consolidat de 34 miliarde lei (echivalent a 5,9% din PIB) și vor permite încasări la buget de doar 5,9 miliarde lei (circa 1% din PIB).
Cel mai mare minus bugetar, de 8 miliarde lei (1,39% din PIB), va rezulta din achitarea obligațiilor financiare certe, lichide și exigibile ale administrației publice centrale și locale (pentru facturi, subvenții pentru agricultură, TVA) și eșalonarea echilibrată a plății lunare a acestora, în primul trimestru al anului, conform unui centralizator al măsurilor anticriză transmis de Ministerul Finanțelor către sindicate și patronate.
Menținerea prevederilor legale care stabilesc valoarea punctului de pensie la 45% din salariul mediu brut anual va genera un minus la buget de 1,50 miliarde lei (0,26% din PIB), iar majorarea salariilor în sectorul bugetar chiar și raportat doar la indicele inflației va necesita alte cheltuieli de 1,36 miliarde lei (0,28% din PIB).
Alte costuri sunt estimate pentru neimpozitarea profitului reinvestit (3,44 miliarde lei, 0,59% din PIB), reglementarea plății TVA la încasarea facturii (0,9 miliarde lei, 0,16% din PIB), finalizarea procedurilor de capitalizare a CEC Bank (0,90 miliarde lei, 0,16% din PIB), capitalizarea Eximbank și alocarea de fonduri publice pentru garantarea riscului valutar și a risc de neplată la export (0,17 miliarde lei, 0,03% din PIB), alocarea unui volum de fonduri similar celui din 2008 pentru promovarea exporturilor (0,021 miliarde lei, 0,004% din PIB).
Pentru tratarea veniturilor în perioada de șomaj tehnic ca fiind de natură non-salarială și aplicarea regimului corespunzător de impozitare, precum și pentru scutirea de la plata contribuțiilor către bugetul de stat și al asigurărilor sociale în cazul șomajului tehnic, pe o perioadă maximă de trei luni, este estimat un minus bugetar de 0,10 miliarde lei (0,02% din PIB).
La acestea se adaugă reduceri de venituri determinate de eliminarea taxei de drum din prețul combustibilului utilizat pentru alte tipuri de transport decât cel rutier (un minus de 0,29 miliarde lei, 0,05% din PIB), prelungirea valabilității Legii 174/2006 în vederea protecției sociale a salariaților disponibilizați de Romsilva (0,012 miliarde lei, 0,02% din PIB), susținerea cu 50% a formării profesionale continue pentru angajați și șomeri, (0,013 miliarde lei, 0,02% din PIB), prelungirea duratei de acordare a ajutorului de șomaj la 12 luni (0,08 miliarde lei, 0,13% din PIB), introducerea în procedură de urgență a tichetelor de vacanță (două miliarde lei, 0,35% din PIB).
Estimări privind minusuri bugetare sunt avansate și pentru majorarea ajutorului de șomaj la 75% din câștigul salarial mediu brut realizat în ultimele trei luni până la 75% din câștigul salarial mediu brut la data plății (1,90 miliarde lei, 0,03% din PIB), susținerea prin măsuri fiscale a persoanelor fizice autorizate care nu sunt încadrate prin contracte de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată, prin plata parțială a cotei de șomaj și asigurări sociale (0,16 miliarde lei, 0,028% din PIB), prelungirea termenului de mediere referitor la disponibilizările colective ale salariaților de la trei luni la șase luni (0,044 miliarde lei, 0,01% din PIB), casarea a 60.000 mașinilor uzate cu o primă de 800 euro/automobil (0,2 miliarde lei, 0,03% din PIB), susținerea producătorilor de autoturisme și de componente auto pentru modernizarea productiei și tehnologiilor (1,8 miliarde lei, 0,31% din PIB).
Alte măsuri anticriză care vor genera minusuri venituri bugetare sunt reabilitarea termică a clădirilor și construcția de locuințe sociale (0,16 miliarde lei, 0,03% din PIB), cumpărarea de îngrășăminte chimice prin subvenționarea producătorilor agricoli (2,40 miliarde lei, 0,41% din PIB), asigurarea unui sprijin de 30% din volumul creditului în sectorul de creștere a suinelor și, respectiv, de 25% din credit pentru sectorul avicol (0,33 miliarde lei, 0,057% din PIB), înființarea Fondului de Contra-garantare a Creditelor pentru IMM-uri (0,4 miliarde lei, 0,07% din PIB), stimularea creării a minim 50.000 locuri de muncă în microîntreprinderi prin subvenționarea integrală a contribuțiilor sociale ale angajatorului pentru angajarea unei singure persoane cu salariul de maxim 1.000 lei (0,36 miliarde lei, 0,06% din PIB), sprijin în vederea achiziționării energiei electrice de către sectorul feroviar direct de la producător (0,14 miliarde lei, 0,02% din PIB), deschiderea a cinci centre de promovare a exporturilor românești la Moscova, Beijing, Chișinău, Cairo, New Delhi (0,004 miliarde lei, 0,001% din PIB).
Impozitarea diferențiată a terenurilor necultivate, impozitarea venitului agricol, reducerea TVA la 5% pentru industria alimentară, achitarea de penalități de întârziere a plăților inclusiv de către instituțiile guvernamentale sau asigurarea unor măsuri suplimentare compensatorii, reducerea accizelor la carburanți pentru utilajele forestiere din agricultură și silvicultură vor genera o scădere a veniturilor bugetare de 3,43 miliarde lei, 0,6% din PIB.
Pentru varianta ca în perioada crizei să fie derulate procese de privatizare a companiilor de stat, având în vedere valoarea relativ scăzută a acțiunilor, este anticipată o pierdere bugetară de 0,44 miliarde lei (0,08% din PIB).
Statul estimează însă că va colecta venituri la buget de 3,6 miliarde lei (0,62% din PIB) prin limitarea achizițiilor publice de bunuri și servicii, precum și a dotărilor cu mobilier și mijloace de transport.
Guvernul estimează totodată că modificarea Legii jocurilor de noroc și revizuirea taxelor din acest domeniu va genera un plus de venituri de 0,024 miliarde lei (0,004% din PIB), iar din suprataxarea produselor de lux vor fi obținute 0,015 miliarde lei (0,003% din PIB).
Venituri bugetare vor fi obținute și din perceperea unui comision de la fondurile de pensii administrate privat pentru acoperirea cheltuielilor efectuate de Casa Națională de Pensii cu privire la sistemul de pensii private (0,004 miliarde lei, 0,007% din PIB), instituirea unei taxe de poluare anuală în funcție de gradul de poluare al autovehiculului, vechimea și capacitatea cilindrică, transferată către bugetele locale (0,5 miliarde lei, 0,086% din PIB), utilizarea câștigului salarial mediu pe economie la stabilirea contribuțiilor în cazul contractelor de muncă pentru persoanele din spațiul extracomunitar (0,062 miliarde lei, 0,01% din PIB), lărgirea sferei de aplicare a impozitului pe profit (0,71 miliarde lei, 0,12% din PIB).