Mulți tineri ca mine, ca tine, au poate idei de afaceri rezonabile, dar nu au curajul de a investi. Poate nu curajul de a investi bani (pe care poți să-i pierzi dacă managementului se dovedește a fi prost) ci curajul de a investi timp și nervi. Nervi în primul rând cu sistemul birocratic, apoi cu angajații s.a.m.d. Înainte de toate, înainte de sistemul birocratic, de hârtii și dureri de cap, trebuie să te gândești bine dacă îți place ideea care ți-a venit și dacă ești dispus să te trezești dimineața cu gândul la afacerea ta. Daca răspunsul este DA, gândește-te la un plan de afaceri, la ceea ce vinzi (produs sau servicii), cui îi vinzi (care este piața de desfacere,) și în ce mod vei vinde (distribuție). Și, nu în ultimul rând, la MARKETING. Am subliniat marketing pentru că este cel mai important. Mulți vor spune că în aceste vremuri, de criză, marketingul trebuie tăiat din cheltuieli, și ce rost are acest marketing când eu nu am încasări. Cred că este cea mai proastă idee pe care o poate avea un întreprinzător sau un om de afaceri. Când mă refer la marketing, nu mă refer la cel clasic, făcut ca la carte. Mă refer la un marketing mai inovativ, mai de creație și bineînțeles cu bani putini, căci asta caută toată lumea, ieftin. Marketing nu vom putea face niciodată gratis. Totul costă pe lumea asta. Când vorbesc de marketing inovativ, de creație, nu mă refer la firmele din Suceava, sau firmele în general care și-au expus pe toți stâlpii din oraș bannere, afișe și alte materiale publicitare, de nu mai poți “respira”. Vezi de jur împrejur publicitate dar nu iți sare nimic ochi, nimic nu iese în evidență din amalgamul de culori și materiale folosite. Nu la acest mod de publicitate mă refer. Mă gândesc tot timpul la soluții inovatoare, ceva nou, ceva care să iasă în evidență. Un alt mod de management, de marketing, o altă viziune. E timpul ca Suceava să vadă altfel de marketing. Sper!
Antonio Robert UNGURIANU