Măntescu:Suntem în tratative cu Ministerul Muncii privind plăți compensatorii pentru disponibilizați



Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, miercuri, pentru MEDIAFAX că nu are nicio garanție că salariații care urmează a fi disponibilizați de la CFR Marfă vor primi sume compensatorii, sindicaliștii aflându-se în prezent în tratative cu Ministerul Muncii.
„Nu avem garanția că cei 6.380 de salariați vor primi vreun ban. Suntem în tratative cu Ministerul Muncii, sunt unele promisiuni că se va promova o ordonanță de urgență sau simplă privind veniturile în completare pentru cei care vor fi dați afară. Însă, la întâlnirea de marți, administrația nu ne a spus nimic de aceste venituri, au spus că în acest moment nu pot oferi niciun ban”, a precizat Măntescu.
Liderul sindical a spus că nu este adevărată declarația directorului CFR Marfă potrivit căreia discuțiile de marți au degenerat.
„Discuțiile s-au purtat pe un ton foarte amiabil, fără jigniri. Au deranjat, însă, întrebările nostre privind proiectul de restructurare a CFR Marfă. Am întrebat dacă acordă vreun ban celor care urmează a fi disponibilizați și au spus că la momentul acesta nu pot acorda. I-am întrebat dacă retrag organigramele și le discută cu noi, ne-au răspuns că vor face acest lucru peste șase luni. I-am întrebat dacă au de gând să mai poarte discuții cu noi pentru acordul sindicatelor privind proiectul de restructurare, ne-au spus că nu. În acel moment nu am mai pus nicio întrebare, deoarece la toate răspunsul era nu. Reprezentanții administrației s-au ridicat atunci de la masă și au spus că nu au venit sa fie puși la zid de sindicate”, a explicat Măntescu.
Sindicaliștii de la CFR Marfă s-au întâlnit, marți, cu reprezentanții companiei, pentru a discuta despre planul de restructurare al operatorului de marfă, care intenționează să disponibilizeze, cel mai târziu de la 1 martie, un număr de 6.380 de angajați.
Iulian Măntescu a declarat, la finalul întâlnirii, că administrația CFR Marfă s-a opus cererii sindicaliștilor ca disponibilizații să primească venituri de completare.
Liderul sindical a spus că directorul CFR Marfă a refuzat să consemneze punctul de vedere al sindicatelor în procesul verbal al întâlnirii, fără să motiveze decizia sa.
Potrivit liderului sindical, sindicaliștii nu sunt de acord cu disponibilizarea fără acordarea de venituri în completare și au revenit cu solicitarea referitoare la salariile compensatorii pentru salariații disponibilizați și tratarea acestora nediscriminatoriu față de salariații disponibilizați din subordinea Ministerului Economiei, care au benficiat de plăți compensatorii conform HG 938/2009.
Directorul general al CFR Marfă, Mihai Frăsinoi, a declarat, marți, agenției MEDIAFAX, că a plecat de la întâlnirea cu sindicatele fără să semneze procesul verbal pentru că a fost o discuție informală și în care „s-au proferat tot felul de acuze și jigniri”.
„Ei au cerut și plăți compensatorii, și venituri de completare, că e ușor să ceri, însă eu le-am spus că în bugetul propriu al CFR Marfă nu sunt prevăzute aceste plăți și nu pot să le acord pe motiv că nu sunt incluse în contractul colectiv de muncă și nici nu am fondurile. Știu însă că este un proiect al Ministerului Transporturilor prin care se vor acorda venituri de completare”, a explicat Frăsinoi.
Persoanele care vor fi disponibilizate din sectorul feroviar de stat vor primi, pe lângă indemnizația de șomaj, o sumă de două ori mai mare decât salariul mediu net pe economie, la data desfacerii contractului de muncă, la care se adaugă un venit lunar de completare pentru o perioadă de 20-24 luni, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanță elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).
Suma pe care angajații o vor primi în momentul disponibilizării colective va fi de două ori mare decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Național de Statistică.
MTI motivează în nota de fundamentare necesitatea disponibilizărilor prin faptul că „în ultimii ani cota de piață a volumului de transport feroviar a fost în continuă scădere”, astfel că „se impune corelarea numărului de personal din sistemul feroviar cu volumul de activitate”.
Anul trecut, volumul de marfă transportat de CFR Marfă a scăzut cu 50% față de anul 2008, iar compania nu a putut plăti taxa de utilizare a infrastructurii către CFR SA, „căreia la rândul său i-a fost deteriorată și mai mult situația economico-financiară”.
O situație similară se înregistrează și în cazul transportului feroviar de călători, traficul scăzând din cauza crizei economice și a scăderii contribuției de la bugetul de stat pentru plata subvențiilor.