Blocuri de minim patru etaje, dar și turnuri de 10-14 etaje, clădiri de birouri pe 2-4 nivele, care se închiriază cu zeci și sute de euro metrul pătrat, locuințe particulare sub geamurile blocurilor, toate se construiesc peste tot unde există câțiva metri de teren, fără nici o opreliște. Dacă pui întrebări, ți se răspunde că cel care construiește are toate avizele și autorizațiile și ridicarea imobilului nu poate fi oprită. Cine dă totuși avizele pentru toate aceste clădiri care agresează orașul?
Județul Suceava figurează, de câțiva ani, în toate topurile referitoare la construcții noi și dezvoltare imobiliară. La prima vedere asta ar putea însemna că în județul nostru este pe cale să se rezolve spinoasa problemă a locuințelor, lucru adevărat doar parțial pentru că atât casele noi, cât și apartamentele în blocurile nou construite sar la preț de 100.000 de euro. Asta le face mai greu accesibile clasei medii, chiar și în condițiile creditelor imobiliare, care te fac dator la bănci până la pensie. Și atunci, cine construiește și pentru cine? Răspunsul? În cele mai multe cazuri, șmecheri cu bani pentru alți șmecheri cu bani, cu ajutorul unui sistem foarte bine pus la punct, din care fac parte funcționari publici, politicieni, arhitecți și constructori.
Prin ungerea unei rotițe din acest sistem poți construi blocuri într-un parc dendrologic, în intersecții, în zone supraaglomerate, în curtea unui liceu, îți poți extinde balconul pe tot spațiul verde din fața blocului, până în bulevard, poți face clădiri de birouri și plăcintării între monumentele istorice.
Legislația este ambiguă, comisia de urbanism din cadrul Consiliului Local Suceava dă aviz favorabil celor mai fanteziste proiecte, arhitectul șef al județului are firmă de proiectare în familie, care proiectează o clădire înaltă într-un perimetru delimitat de monumente istorice de referință.
Tot firmă în familie are și șefa Serviciului Urbanism din Primăria Suceava, firmă care a proiectat mai multe imobile în Suceava. Consilierii locali aprobă în câteva minute zeci de documentații de urbanism și nimeni nu este responsabil de apariția în peisaj a unor clădiri care șochează efectiv prin amplasarea lor.
Comisia de urbanism avizează cele mai fanteziste proiecte Pe străzile 6 Noiembrie, Mărășești, în Piața 22 Decembrie, Ana Ipătescu, Mihai Viteazu, Samoil Isopescu au apărut clădiri înalte chiar la stradă, care nu respectă aliniamentul imobilelor existente, nu se încadrează în mediul construit, nu respectă gradul de ocupare a terenului, ca să nu mai vorbim de dreptul celor care deja locuiesc în zonă de a avea în fața geamului un copac și un petec de iarbă, nicidecum un bloc P+4 sau P+10.
În toate cazurile, toată documentația este în regulă, sunt toate aprobările necesare, de la serviciul de specialitate din cadrul primăriei, până la comisia de urbanism din cadrul Consiliului Local și, unde este cazul, aprobarea consilierilor.
20 de milioane amendă pentru primarul Lungu pentru că a refuzat aprobarea ridicării unui bloc Primarul de Suceava, Ion Lungu, spune că nu are nici o pârghie pentru a se împotrivi acestui gen de proiecte și că, de câte ori a încercat să o facă, a pierdut lupta în instanță. Lungu a exemplificat cu vila ridicată în bazar, cu un bloc din Burdujeni, pe strada Jean Bart, pentru care și-a plătit opoziția cu 20 de milioane de lei vechi, obligat de instanță și, mai nou, un alt bloc în cartierul Burdujeni.
Ultimul astfel de caz s-a înregistrat în aprilie 2008, când, în ciuda opoziției primarului, Tribunalul Suceava a obligat Primăria să elibereze autorizația de construcție pentru edificarea construcției unui bloc de locuințe P+4E+M pe o suprafață de 390 mp în cartierul Burdujeni, pe strada Tineretului.
„Urbanismul este o problemă foarte sensibilă la nivel național. Fac apel la toți factorii implicați, proprietari de terenuri, constructori, arhitecți, autorități locale, Guvern și Parlament să facem front comun pentru a stăpâni această problemă. Trebuie să respectăm dreptul la proprietate al fiecăruia, dar legal și moral este să nu restrângem nici drepturile celorlalți locatari”, a afirmat Ion Lungu.
Soluția pentru limitarea haiduciei din urbanism este aprobarea cât mai rapidă a Planului Urbanistic General și realizarea unui studiu de trafic care să arate cât și cum se va circula în Suceava în următorii ani pe străzile existente.
Implicit, acesta din urmă va arăta și care străzi ar trebui obligatoriu lărgite, măcar pentru a putea prelua pe o bandă separată transportul în comun. Cu construcțiile ajunse până în stradă, extinderea străzilor va rămâne doar un vis.





