Istorie zbuciumată

Lupta pentru Brifcor, câștigată de suceveni



Sucurile marca Brifcor vor fi produse de acum doar de compania Trust Orizont Suceava
Sucurile marca Brifcor vor fi produse de acum doar de compania Trust Orizont Suceava

Unul dintre produsele tradiționale românești, faimosul Brifcor, băutura răcoritoare cu care au crescut cel puțin jumătate dintre români, în timpul comunismului, a renăscut la Suceava, chiar în perioada sărbătorilor de Paști. Mai exact, atunci a ieșit din fabrica Consuc din Burdujeni prima serie de sucuri sub marca Brifcor, la trei ani după ce producția a fost sistată din cauza unor încercări de preluare a brand-ului de către o firmă germană. Produs tradițional românesc, importat din Germania
După o luptă dură și costisitoare pentru ca o marcă românească să rămână a românilor, administratorul companiei Trust Orizont și implicit al firmei Consuc SA, Ioan Iftode, se declară „mulțumit că nu trebuie să importăm Brifcorul din Germania. Acest suc a fost și va rămâne un produs pur românesc, așa cum se știe din istoria sa și mai ales din numele său, care este un acronim – Băutură Răcoritoare Indigenă Fabricată cu Concentrat Original Românesc”.
Conceput în laboratoarele Institutului de Cercetări Pentru Valorificarea Legumelor și Fructelor, în anii ’80, prin macerarea a 14 plante, Brifcorul a fost produs și pe întreg teritoriul României până după Revoluție, când a fost abandonat, în favoarea sucurilor aduse din Occident.
Numai că, în anul 2000, sucurile Brifcor au reapărut pe piață, ca urmare a achiziționării Întreprinderii de Prelucrare a Legumelor și Fructelor, unde era produs anterior și acest suc.
“Când ne-am decis să producem un suc, nu aveam încă o idee ce nume să-i dăm. Un timp am făcut chiar un concurs de idei pentru numele sucului, dar în cele din urmă am spus – de ce să nu producem ceea ce s-a făcut aici atâta timp? Numele este cunoscut celor cu vârste de peste 25 de ani și vine cu o încărcătură emoțională – pozitivă pentru unii, negativă pentru alții. Noi vrem să scoatem în față latura pozitivă, adică un suc de calitate, natural, produs doar din suc de portocale și la un preț foarte convenabil”, spune Ioan Iftode.
Brifcor – marcă înregistrată de o firmă de transporturi
În 2003, compania suceveană a decis că e momentul să își protejeze marca, prin înregistrarea ei la OSIM. Spre surprinderea lor, cererea le-a fost refuzată, pentru că, deși nimeni altcineva nu mai producea sucuri Brifcor, marca era înregistrată de o firmă de transporturi, din București, de mai bine de șapte ani.
“Știind că înregistrarea la OSIM se face pe o perioadă de zece ani, am zis să așteptăm să expire vechea înregistrare, timp în care am reînnoit mereu cererea depusă. Numai că, la câteva luni după noi, firma germană Dohler a depus și ea o cerere de înregistrare a mărcii Brifcor, care a fost respinsă din același motiv ca și la noi. Atunci au pornit acțiunile de anulare a mărcii acordate firmei din București și au obținut ușor acest lucru, pentru că marca nu a fost utilizată niciodată. Problema e că, deși legea după care funcționează OSIM e pe principiul primul venit, primul servit, marca Brifcor i-a fost acordată firmei Dohler, fără nici un temei legal, din moment ce noi am depus prima cerere de înregistrare”, povestește administratorul Trust Orizont modul în care s-a ajuns la un litigiu între firma suceveană și două mari firme, una germană și alta românească.
Producția sucului Brifocor, sistată timp de trei ani
Interesant e că firma germană care a preluat astfel brandul Brifcor era și principalul furnizor de concentrat de suc pentru Consuc Suceava, știind foarte bine că aici era produs sucul Brifcor de ani de zile. Tocmai de aceea, de cum a preluat marca, a și avertizat firma suceveană să nu îl mai producă, pentru a nu intra sub incidența furtului de marcă.
“Atunci, în 2005, am încetat producția, pentru că riscam o serie de sancțiuni economice și penale extreme de severe. Furtul de marcă este considerat cu mult mai grav decât furtul de bunuri”, spune Iftode, a cărui afacere a avut mult de suferit de pe urma restricției impuse.
Numai că, după trei ani de luptă prin tribunale, judecătorii și curți de apel, timp în care sucul Brifcor a fost produs de o altă firmă, Romaqua Group, cu acordul companiei germane Dohler, instanțele au dat câștig de cauză firmei sucevene, care a reintrat pe deplin în drepturi cu câteva săptămâni în urmă.
Astfel, sucul Brifcor, produs la Suceava, se bate pe piață cu produsele unor companii de renume, precum Frutti Fresh, Pepsi și Coca-Cola.
“Atuu-urile noastre țin atât de calitatea produsului, cât și de faptul că la fiecare sticlă de 2 litri oferim gratuit o jumătate de litru în plus, în condițiile în care prețul total este mai mic decât al tuturor produselor similare de pe piață. Cea mai bună dovadă că produsul este cerut e faptul că deja prima producție este epuizată”, susține administratorul singurei companii din România care are dreptul de a produce Brifcor.



Recomandări

45 de adolescenți și tineri din sistemul de protecție, premiați pentru rezultate deosebite la învățătură ori la competiții sportive și artistice

45 de adolescenți și tineri din sistemul de protecție, premiați pentru rezultate deosebite la învățătură ori la competiții sportive și artistice
45 de adolescenți și tineri din sistemul de protecție, premiați pentru rezultate deosebite la învățătură ori la competiții sportive și artistice

Deputata AUR Veronica Grosu îi cere premierului Bolojan să ia măsuri urgente pentru reducerea datoriei externe a României

Deputata AUR Veronica Grosu îi cere premierului Bolojan să ia măsuri urgente pentru reducerea datorii externe a României
Deputata AUR Veronica Grosu îi cere premierului Bolojan să ia măsuri urgente pentru reducerea datorii externe a României