– Dan Fărtăiș, expert în domeniul restaurării, reclamă faptul că lucrările de modernizare efectuate în ultimii șapte ani la gara-monument istoric nu au ținut cont de valoarea de patrimoniu a obiectivului, multe din lucrări fiind realizate anapoda
Lucrările de modernizare efectuate la Gara Burdujeni în ultimii șapte ani nu au respectat valoarea de monument istoric a obiectivului, lucrările de consolidare și restaurare fiind realizate după ureche, fără a fi consultate persoanele avizate. Această părere este exprimată chiar de expertul în domeniul restaurării Dan Fărtăiș, specialistul desemnat de Direcția Județeană pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național să supravegheze dacă lucrările realizate respectă valoarea de monument istoric a gării. Conform declarației lui Dan Fărtăiș, ferestrele stației CFR au fost realizate din lemn stratificat doar la parter, în timp ce la etaj s-a folosit tâmplărie din PVC, material total interzis arunci când este vorba de restaurarea unui monument istoric, în timp ce cărămida din care este construită stația CFR nu a fost curățată corespunzător și în întregime. O altă încălcare flagrantă a proiectului inițial vizează cromatica copertinei peronului, culorile inițiale fiind înlocuite de altele total neadecvate. De asemenea, s-a constatat că acoperișul din lemn al peronului nu a fost tratat chimic corespunzător, cauză din care în scurt timp ar putea fi atacat de dăunători. Lucrări anapoda au fost realizate și la barele din metal, modelele florale și celelalte elemente arhitecturale ale gării, acestea fiind vopsite fără a fi curățate. „În cazul acestor elemente vopseaua proaspătă a fost aplicată peste cea veche, cauză din care, în numai câteva luni, aceasta va crăpa”, a avertizat Fărtăiș, subliniind că realizarea corespunzătoare a acestor lucrări este prevăzută expres în avizul dat de Ministerul Culturii pentru începerea restaurării și modernizării gării.
– „Ca monument istoric restaurat gara este chinuită”
Începute încă din anul 1999, lucrările de consolidare și modernizare a gării Burdujeni au fost efectuate de-a lungul timpului de nu mai puțin de șapte firme, multe dintre ele lucrând în paralel la consolidarea gării. Din anul 2004, după ce a câștigat licitația organizată la sediul Bursei Române de Mărfuri București, SC Muha SRL a fost singura firmă care s-a ocupat de lucrările de modernizare, încheindu-le în urmă cu câteva săptămâni. În opinia lui Dan Fărtăiș, de vină pentru stricarea valorii de monument a gării nu sunt numai firmele executante, ci și Compania Națională de Cale Ferată, ordonatorul fondurilor, care a evitat colaborarea cu specialiștii din domeniul restaurării. Acesta a subliniat că SC Muha SRL nu este atestată pentru restaurarea monumentelor, cauză din care nici nu are specialiști în acest domeniu „Diferența dintre lucrările la un obiectiv industrial și la un obiectiv de patrimoniu național sunt mari, foarte mari. Dacă din punct de vedere al obiectivului industrial lucrările de modernizare au fost realizat corespunzător, în ceea ce privește restaurarea monumentului nu s-a procedat corect. Din păcate, ca monument istoric restaurat gara este chinuită”, a spus Dan Fărtăiș. Contactat telefonic pentru a răspunde acuzațiilor aduse de Fărtăiș, Doru Muha, directorul SC Muha SRL, s-a rezumat să decalare că nu îl cunoaște pe restauratorul avizat să supravegheze lucrările de la gară, susținând că lucrările realizate de firma pe care o conduce au fost realizate în mod corespunzător.
– Gara Burdujeni ar putea fi deschisă la sfârșitul lunii octombrie
Chiar la începutul acestei săptămâni a fost realizată recepția lucrărilor de modernizare a Gării Burdujeni, acestea fiind finalizate după șapte ani. Asta nu înseamnă însă că gara va fi deschisă imediat, o serie de lucrări de racordare la utilități și de modernizare a peronului din dreptul stației nefiind încă realizate. Pentru aceste lucrări mai sunt necesare aproximativ 6 miliarde de lei vechi, bani care trebuie virați din resursele proprii ale Companiei Naționale de Cale Ferată, fondurile externe fiind deja epuizate. După cum ne-a declarat Eduard Spiță, șef divizie tehnică în cadrul Regionalei CFR Iași, se estimează că gara va fi deschisă la sfârșitul lunii octombrie, totul depinzând însă de data la care vor fi virate cele 6 miliarde de lei vechi. „La recepția finală a obiectivului vom face un memoriu de constatare în care vom cere remedierea deficiențelor existente, însă nu știu în ce măsură vom fi luați în seamă”, a conchis Fărtăiș.





