Legendarul tren Orient Express se pregătește pentru ultima călătorie



Legendarul tren Orient Express va dispărea din orarele gărilor din Europa, după 125 de ani de la lansare, o consecință a dezvoltării serviciilor de transport alternative, cum ar fi liniile feroviare de mare viteză sau cursele aeriene la preț redus, informează The Observer, în ediția online.
Ultimul semnal de plecare pentru pasagerii Orient Express, serviciul feroviar pe linia Strasbourg – Viena, va suna săptămâna viitoare.
Faimosul tren va deveni istorie, perdant în lupta cu timpul și mijloacele de transport de mare viteză. Numele său evocă asocieri cu luxul și misterul, care le-au inspirat unor autori ca Agatha Christie și Ian Fleming atmosfera perfectă pentru intrigi încărcate de suspans.
„Numele Orient Express va dispărea din orarul oficial al serviciului feroviar european, înainte de finalul acestui an, după 125 de ani”, a spus Mark Smith, analist.
Linia Orient Express a fost lansată în 1883, când antreprenorul Georges Nagelmackers a pus în funcțiune lansat serviciul de transport. Trenul circula de două ori pe săptămână, cu plecare din Paris, pe ruta Strasbourg-Viena-Budapesta-București, punctul de destinație final fiind stațiunea Varna din Bulgaria.
În timp, Orient Express și-a câștigat reputația de simbol al luxului ostentativ, impunându-se în fața competitorilor ca Simplon Orient Express, care circula până la Veneția.
În 1929, trenul a rămas înzăpezit câteva zile la Çerkezköy, lângă Istanbul, incident folosit ca sursă de inspirație de Agatha Christie pentru romanul „Crimă în Orient Express”, publicat în 1934.
Celebra autoare nu a fost singura care a exploatat potențialul de suspans și dramă al trenului. În 1932, Graham Greene a scris thrillerul „Stamboul Train”, iar Bram Stocker a introdus Orient Express în cunoscutul său roman „Dracula”.
Creatorul celebrului agent 007, Ian Fleming, a introdus trenul în romanul „From Russia with Love”, în care James Bond călătorește alături de Tatiana Romanova.
Potențialul său de generator de ficțiune nu a salvat, însă, Orient Express de impactul zborurilor ieftine sau al serviciilor de transport rapide, fiind transformat, în 2000, într-un serviciu de transport pe timp de noapte.