Pentru a marca Ziua Bibliei, sărbătorită la 13 noiembrie, în aceeași zi cu cel mai mare exeget al ei, Sfântul Ioan Gură de Aur, și-n acest an, Inspectoratul Școlar Județean Suceava, prin departamentul Curriculum, disciplina Religie și Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, prin Sectorul Media și Comunicare și Sectorul Cultural, au organizat cea de-a patra ediție a proiectului Ora de Biblie, o impresionantă și unică lecție de citire a Sfintei Scripturi de către peste 7500 de copii și tineri din județul Suceava. Li s-au alăturat elevi din municipiul București, din județele Bacău, Brașov, Buzău, Galați, Maramureș, Satu Mare și Vaslui, din Portugalia și din Protopopiatul Cantemirului și Tigheciului, Republica Moldova.

Ora de Biblie este un proiect singular în țară și, după datele consemnate public, în lume, de citire a întregii Sfinte Scripturi, într-o singură oră, propus și susținut de către Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților. La ediția din acest an, elevii au fost organizați în 381 de grupe de lectură, în 200 de școli și biserici.
Principiul organizării proiectului e acela al împărțirii textului scripturistic, în integralitatea lui, în capitole de lecturat de către fiecare grupă de elevi participantă la Ora de Biblie, cu respectarea particularităților de vârstă și a principiului accesibilității conținuturilor.
Lecția a însemnat în fapt citirea întregii Sfinte Scripturi, într-o singură oră, de la 13.00 la 14.00, activitate centrală a proiectului. Fiecare grupă înscrisă în program a lecturat câte 3-4 capitole dintre cele 1189 ale cărților biblice, 929 din Vechiul Testament și 260 ale Noului Testament, repartizate pe criteriul accesibilității conținutului cognitiv și psiho-afectiv la vârsta micilor și tinerilor mărturisitori de Hristos participanți la ora comună de lecturare, pe fragmente, a textului scripturistic.
Pentru a respecta conceptul general al proiectului, acela ca în județul Suceava, inițiator al Orei de Biblie, să se citească textul scripturistic în integralitate, organizatorii au stabilit ca cele 361 de grupe de lectură din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților să parcurgă toate cărțile Vechiului și Noului Testament, iar cele 20 de grupe din alte județe, care s-au alăturat proiectului, să lectureze fragmente din Sfintele Evanghelii.

Designul învățării, recomandat de către organizatori în Ora de Biblie, este unul conceput pe succesiunea didactică evocare, realizarea sensului, reflecție, un proces metodic activ, coordonat, complex, care presupune gândirea în mod autentic la mesajul inegalabil al cărților vetero- și nou testamentare. Profesorii și preoții coordonatori ai fiecărei grupe au avut grijă să contextualizeze conținutul învățării din capitolele care s-au citit, oferindu-le elevilor informații relevante: numele cărții din care fac parte; dacă e o carte vetero- sau nou-testamentară; autorul ei; câteva idei despre conținutul cărții și alte informații care să faciliteze înțelegerea mesajului. Pentru elevii din clasele pregătitoare și I, lectura a fost realizată de educator/profesor/preot/unul dintre părinți, cu atenție mare la explicațiile de care au avut nevoie copiii, pentru înțelegerea unui text de o asemenea complexitate. Lectura textului a fost urmată de o scurtă secvență de înțelegere/sumarizare/ aprofundare a mesajului, într-un limbaj accesibil copiilor și tinerilor, cu evidențierea a câteva „gânduri de luat acasă”, în fiecare grupă.
Coordonatoarea proiectului, prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar pentru religie, a reafirmat valențele educaționale, ecclesiale, duhovnicești și socio-emoționale ale Orei de Biblie: „E un proiect multidimensional, cu multiple valențe informative, formative și transformative. În plan educațional, urmărim exersarea unor principii de gândire critică și de gândire reflexivă prin lectura unor texte atât de frumoase și de complexe cum sunt cele biblice. Nu pierdem din vedere principiul eclesiocentric, al devenirii micilor și tinerilor mărturisitori de Hristos, și se dovedește că participanții, deopotrivă elevi și profesori, tocmai au experimentat, o dată în plus, puterea comuniunii și a comunității în mărturisirea și trăirea dreptei credințe. În aceeași măsură, valoarea duhovnicească a demersului nostru vine din chiar realitatea că Sfânta Scriptură este cartea cea mai reprezentativă a omenirii. Cu cât îi vom apropia mai mult pe copiii și tinerii de azi de învățăturile și răspunsurile scripturistice, cu atât ne putem asigura că anii ce vin vor fi pentru ei și pentru noi toți dintre cei în care vom putea spune tot mai convins: „Hristos în mijlocul nostru!”. Iar ei să dovedească prin însăși viața lor că „Este și va fi”. Cât despre puterea de a reconfigura puțin universul socio-emoțional al școlii, în general, și al orei de religie, în special, cred, și timpul va dovedi că e așa, că astfel de activități educaționale echivalează o formă de rugăciune pentru înțelegere și acceptare între copii, pentru îngăduință și respect, pentru întărirea convingerii că în mâinile și în caracterul fiecăruia dintre ei stă pacea lumii de mâine.”

Irina URSACHI






