Jumătate din români au venituri mai mici, peste două treimi vor evita investițiile riscante – sondaj



Aproape jumătate dintre români afirmă că au venituri mai mici decât înainte de criză și anticipează o stagnare a câștigurilor în viitor, iar peste două treimi dintre respondenți spun vor evita investițiile riscante, precum în mașini sau case, potrivit unui sondaj realizat de Unlock Market Research.
„Doar 14% dintre români declară că venitul lor a crescut în 2009, în timp ce 38% dintre aceștia susțin că venitul a rămas la fel. Interesant este faptul că 48% dintre respondenți declară că veniturile lor sunt mai mici decât înainte de criză”, se arată în studiul „Crisis Monitor”, realizat de Unlock Market Research și transmis MEDIAFAX.
Referitor la așteptările legate de viitor, percepția românilor a avut o evoluție oscilantă anul trecut, existând însă un grad mai ridicat de optimism față de evoluția din ultima parte a anului. Totuși, din ce în ce mai mulți români se așteaptă ca venitul să rămână neschimbat și în viitor.
Potrivit sondajului, ponderea respondenților care anticipează stagnarea veniturilor proprii în viitor a crescut de la 38% în perioada aprilie-mai la 43% la finele anului trecut.
Totodată, se observă că românii sunt mai optimiști în privința veniturilor proprii, astfel încât 30% dintre respondenți anticipează o creștere a câștigurilor, în timp ce 23% consideră că acestea vor continua să scadă. În sondajul realizat în perioada august-septembrie, 27% dintre persoanele intervievate anticipau creșterea câștigurilor, procentajul fiind similar și pentru cei care au afirmat că se așteaptă la continuarea scăderii veniturilor.
În ceea ce privește consumul și investițiile, tendința principală este de a raționaliza cheltuielile.
„Foarte puțini respondenți își fac probleme că nu vor putea menține un nivel de trai decent (aproximativ 20% în cele patru studii realizate în 2009) și mai puțin de 50% sunt îngrijorați că vor avea dificultăți în a-și plăti facturile. Starea actuală a economiei, precum și nesiguranța serviciului (menționată de peste 50% dintre respondenți) sau imposibilitatea de a obține un împrumut (indicată de aproape jumăte dintre români) fac ca invesțiile să fie amânate”, potrivit studiului.
Astfel, 70% dintre respondenți vor evita investițiile riscante (autoturism, casă, etc.), în timp ce 61% vor cheltui doar pentru strictul necesar și vor investi mai puțin în locuință.
Pe de altă parte se observă că românii realizează raționalizarea cumpărăturilor prin planificare, mai exact își fac o listă de cumpărături și o respectă cu strictețe. Totodată, coșul de cumpărături conține doar produsele strict necesare în cazul a 60% dintre respondenți, în timp ce 62% dintre aceștia amână achiziția produselor de valoare ridicată, chiar dacă le sunt necesare.
Oamenii sunt din ce în ce mai atenți la raportul calitate-preț, acest aspect fiind important pentru 78% dintre respondenți, comparativ cu un procentaj de 71% la începutul anului trecut. De asemenea, importanța prețului ca factor de decizie a crescut, de la 60% la începutul anului trecut la 70% în noiembrie.
Proiectul „Crisis Monitor” este un studiu realizat de Unlock Market Research în perioada aprilie-noiembrie 2009, în patru serii successive. În fiecare dintre sondaje au fost realizate în medie 1.750 de interviuri telefonice cu persoane adulte cu vârstă cuprinsă între 18 și 45 de ani, rezidente în mediul urban.
Obiectivul principal al studiului a fost monitorizarea schimbărilor care au survenit în comportamentul de consum al românilor, în contextul mediului socio-economic actual.