Prețul mediu al unui pachet de țigări ar putea ajunge la 1 ianuarie 2010 la 10 lei, cu doi lei mai mult decât nivelul actual, pe fondul creșterii accizei și actualizării cursului valutar, iar o parte din țigările ieftine ar putea să dispară de pe piață, potrivit producătorului de tutun JTI România.
„Actualizarea cursului de schimb valutar la 1 ianuarie 2010 va conduce la creșterea prețului la pachetul de țigări cu 70-90 bani, iar acciza va adăuga încă un leu. Acest lucru se va întâmpla dacă Ministerul Finanțelor nu va avea o străfulgerare de inteligență și va înțelege că tot consumatorul este cel care plătește. Noi mai întâi lucrăm pentru stat, apoi pentru consumator, pentru că adunăm taxele din piață și le livrăm la buget”, a declarat, luni, după o conferință de presă, Gilda Lazăr, director corporate affairs & communications al JTI România.
Ea a precizat că, în prezent, taxele și accizele reprezintă 80% din prețul unui pachet de țigări, restul fiind costurile și profitul producătorului.
Oficialul JTI a explicat că, de la 1 ianuarie, se va face o ajustare a cursului la care se calculează prețul țigărilor, ceea ce reprezintă o majorare de 12%, iar acciza va crește cu 10 euro.
„Efectele vor fi dramatice, deoarece va crește contrabanda cu țigări aduse din țările aflate la granița României și care nu sunt membre ale Uniunii Europene. În Ucraina, Republica Moldova sau Serbia țigările sunt de cinci-șase ori mai ieftine”, a adăugat Lazăr.
Potrivit acesteia, piața de țigări va rămâne constantă în volum, la 38 miliarde de unități, în condițiile în care piața neagră va crește cu 15-20%, iar cea legală va înregistra un regres similar. Practic, vânzările de țigări vor fi în acest an de 30 miliarde de unități pe piața legală, iar diferența reprezintă produsele de contrabandă.
„Dacă ritmul de creștere a accizei se va păstra, vor crește și vânzările pe piața neagră, care sunt acum de 20-25% din total. Țigările de contrabandă ar putea acoperi astfel 30% din totalul pieței”, a precizat reprezentantul JTI.
În valoare, piața va continua să crească, însă evoluția va fi susținută de majorarea prețurilor.
Lazăr a precizat că în contextul majorării prețurilor, ar putea dispărea de pe piață țigările ieftine.
„Diferențele între prețurile țigărilor scumpe și cele ieftine sunt mici. În plus, am constatat că, în ciuda crizei, se vând în continuare țigările premium și prestige, mai ales în mediul urban, iar cei care nu mai au bani folosesc țigări de contrabandă, în special mediul rural. Mai nou, și tinerii au început să cumpere țigări de contrabandă, ca urmare a scăderii veniturilor”, a mai spus Lazăr.