Jocuri logico-matematice



Jocurile logico-matematice reprezintă forma plăcută și antrenantă prin care se pot exersa operațiile gândirii. Acestea sunt bine primite de copil în orice moment al activității sale, în perioadele de învățare sau relaxare, chiar și atunci când copilul nu mai este dispus să depună efort intelectual.
Importanța jocului matematic este dată atât de faptul că el facilitează asimilarea, fixarea și consolidarea unor cunoștințe, cât și de caracterul lui formativ care influențează personalitatea copilului. Putem considera jocul logico-matematic un important mijloc de educație intelectuală deoarece antrenează capacitățile creatoare ale copilului, dezvoltă atenția, stimulează gândirea și perspicacitatea.
Jocul logico-matematic este mult mai mult decât un simplu joc. El face copilul să emită judecăți, să identifice soluții, permite efort concentrat și creează o relație agreabilă cu rigurozitățile matematice.
Prin joc copilul învăța cu plăcere, păstrează interesul mai mult timp, dobândește încredere. Jocul face că efortul să pară mai mic și oferă satisfacții care permit implicarea intelectuală pentru durăte mai lungi.
Pentru școlarul începător jocul logico-matematic asigură continuarea firească a activității, asigurând legătura dintre grădiniță și școală.
În inițierea acestor jocuri trebuie ținut cont de câteva etape. Foarte importantă este cea care introduce copilul în atmosfera de joc, cea care îi trezește interesul și dorința de implicare, dar și cea în care copilul trebuie să înțeleagă sarcinile jocului. În final, fie că au fost implicate competiția sau colaborarea, fie că s-a desfășurat individual sau colectiv, trebuie să există faza de analiză și apreciere. Rezultatele bune pot fi recompensate, greșelile pot fi penalizate, deoarece jocurile logico-matematice se încadrează în categoria jocurilor cu reguli.
“Găsește intrusul” – este un joc ce poate fi realizat atât în formă concretă/semiconcretă (cu obiecte/simboluri), cât și abstractă (cu numere). Acesta solicită operațiile gândirii, determină copilul să compare, să analizeze, să ierarhizeze etc. În funcție de vârsta copilului jocul se poate complica, se poate realiza oral sau scris etc.
Ex. Se realizează pe o masă un șir de fructe între care se întroduce o legumă pe care copilul trebuie să o identifice ca nefacand parte din serie etc.
Se creează un șir de rezultate a unor calcule ușoare în așa fel încât acestea să fie pare și unul singur impar, cel care trebuie sesizat și eliminat.
“Vecinii numerelor” – fiecărui număr enunțat i se specifică “vecinul mic/mare sau vecinul din stânga/dreapta”. În fază concretă, de început (când copilul abia învăța numerele și cifrele) cerința poate fi să numeroteze căsuțele de pe o stradă (un desen cu un șir de căsuțe mici numerotate incomplet). Exercițiul de numărare poate fi crescător/descrescător, din unu în unu sau din doi în doi (șiruri pare și impare de numere).
“Pătrățele magice” solicită copilul în realizarea unui șir de calcule pentru a obține aceeași sumă pe fiecare rând, coloană și diagonală.
“S-au șters semnele” este un joc prin care copilul este solicitat să regândească exercițiul în funcție de rezultatul existent, să încerce cele patru operații penru a reconstitui exercițiul matematic. Ex. 7 7 7 7 7 = 7 ( 7:7×7-7+7=7) – pentru aceste exerciții trebuie ținut cont de ordinea operațiilor!
“Decodificări” – ca tip de joc acesta solicită reconstituirea unor operații (în calcule aceeași literă reprezintă aceeași cifră). Ex. CAR + SAC = GREU (742 + 547 = 1289)
Deoarece variantele jocurilor logico-matematice sunt foarte numeroase, vom reveni cu alte exemple.
www.problemele-copilului-meu.ro