Învățați să acceptați critica



Lucrul de care trebuie să țineți mereu cont și pe care nu trebuie nici o clipă să-l uitați este acela că nimeni nu este perfect. Tuturor li se întâmplă să greșească și, din acest motiv, este foarte important ca fiecare dintre noi să știe să accepte critica.
Greșelile ne ajută în viitor să învățăm să îndreptăm lucrurile și situațiile în care am procedat eronat. Un vechi proverb chinezesc spune: „Cel mai puternic nu este cel care nu cade, ci acela care cade și are puterea să se ridice”. Fiecare etapă a vieții presupune „căderile” sale, iar ridicarea poate fi mai mult sau mai puțin ușoară. Ceea ce trebuie să faceți este să vă pregătiți și să învățați să rămâneți mereu în picioare în orice situație. În loc să reacționați negativ atunci când primiți critici de la cei din jur, încercați să vă întrebați care este motivul pentru care fac acest lucru.
Gândiți-vă la ceea ce s-a întâmplat și cu ce ați fi putut greși. Poate că persoana care vă critică dorește să vă facă să fiți conștienți de greșeala făcută, în așa fel încât în viitor să fiți capabil să o evitați. Ascultați cu atenție observațiile primite, încercați să înțelegeți și nu vă sfiiți să-l rugați pe interlocutorul dumneavoastră să-și argumenteze criticile. Vă veți da astfel seama dacă acesta își dorește doar să vă denigreze sau vrea cu adevărat să găsească o modalitate de a rezolva problema creată.
Fără nervi
Emoțiile și starea de nervozitate nu trebuie să vă copleșească. Nu înrăutățiți și mai tare situația supărându-vă. Chiar dacă critica este fondată sau nu, cel mai bine este să încercați să vă păstrați calmul, să rămâneți deschis la comunicare, să-i explicați celuilalt motivele care v-au determinat să acționați într-un fel sau altul, și, de ce nu, să încercați să-l convingeți că el este cel care se înșală. Fiind calmi, veți reuși mult mai ușor să comunicați cu interlocutorul dumneavoastră, iar discuția va fi cu siguranță mult mai productivă pentru amândoi, iar problemele vor fi rezolvate cu o mai mare ușurință.
Căutați o soluție
Nu rămâneți pasivi în cazul în care observați că ați greșit și în nici un caz nu încercați să scăpați de responsabilitatea de a rezolva problema. Nu faceți pe victima și nu încercați să le pasați altora sarcina de a remedia o neplăcere pe care dumneavoastră ați provocat-o. În cazul în care o persoană vă acuză că ați greșit și are dreptate, spuneți-i că sunteți gata să faceți orice pentru a rezolva situația. Discutați deschis despre ceea ce trebuie remediat sau schimbat. În schimb, dacă apreciați că vi se adresează critici total nefondate și că acestea au doar scopul de a vă răni, încercați să puneți cât mai repede lucrurile la punct și apoi evitați contactele cu persoana respectivă.