Întreținerea căilor ferate va fi finanțată și de la buget, nu doar din veniturile proprii ale CFR SA



Întreținerea infrastructurii feroviare, aflată în administrarea CFR SA, va fi finanțată și de la bugetul de stat, nu doar din veniturile proprii ale companiei, atrase prin colectarea taxei de utilizarea a infrastructurii (TUI).
„Pentru asigurarea unei concurențe viabile între sistemul de transport feroviar și cel rutier, este necesar a menține la același nivel tarifele de utilizare a infrastructurii percepute de la operatorii de transport feroviar, iar diferența față de cel real să fie susținută de la bugetul de stat ca subvenție socială feroviară”, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de lege elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Astfel, dacă Parlamentul va adopta legea, CFR SA va primi de la bugetul de stat diferența dintre veniturile încasate din aplicarea TUI și costurile de administrare, întreținere și reparație a infrastructurii.
Prin urmare, CFR SA ar urma să primească în acest an 1,06 miliarde de lei, în 2011 încă 1,13 miliarde de lei, în 2012 circa 1,21 miliarde de lei, în 2013 aproximativ 1,3 miliarde de lei), iar în 2014 1,39 miliarde de lei.
În caz contrar, CFR SA va introduce noi restricții de viteză și vor apărea noi puncte periculoase, ceea ce va conduce la creșterea timpilor de mers și întârzieri.
„Un alt argument foarte important în susținerea acestei modificări este acela că, în urma punerii în funcțiune a tronsoanelor de cale ferată modernizate de pe Coridorul IV paneuropean, viteza de circulație a crescut de la 120 km/h la 160 km/h, iar parametrii tehnici impun o verificare și întreținere mult mai exigentă”, se precizează în proiectul de act normativ.
În documentul citat se arată că sumele necesare întreținerii tronsoanelor deja modernizate și a celor care urmează a fi reabilitate sunt „foarte mari”, iar CFR SA trebuie să facă dovada ca dispune de sumele necesare mentenanței timp de cinci ani de la data punerii în funcțiune a secțiunilor de cale ferată.
„În conformitate cu prevederile UE, România și CFR SA trebuie să facă dovada asigurării resurselor financiare pentru mentenanță cel puțin 5 ani de la data punerii în funcțiune a tronsoanelor respective, după care se face un audit al obiectivului respectiv, inclusiv a vitezei de circulație și există riscul ca România să fie obligată să plătească contravaloarea lucrărilor de modernizare din cauza neasigurării vitezei de bază, adică 160 km/h”, potrivit proiectului de lege.
Nivelul veniturilor CFR SA a scăzut din 2004 până în prezent, deoarece TUI pentru transportul de călători a crescut cu doar 2–3%, de la 2,4 euro/tren/km la 9 lei/tren/km, deși costurile (cu materialele, energia, lucrările de reparații, etc) au avansat cu 28%. Prețul biletelor a fost majorat cu 64,5%.
Aceeași situație este și la TUI pentru transportul de marfă, care a crescut cu 2-3%, de la 3,6 euro/tren/km la 14 lei/tren/km, în timp ce tarifele practicate de operatori au urcat cu 43%.
TUI are o pondere de 33% în costurile de operare ale transportatorilor de călători și de 37% la marfă.
În cazul CFR SA, TUI reprezintă principala sursă de venit și are o pondere de 66%, veniturile bugetare având o pondere de 4%.
La sfârșitul anului 2007, 38% din lungimea totală a liniilor de cale ferată erau scadente la reparații (5.148 de km), 17,81% din poduri și podețe au durata de viață expirată (18.170 de unități) și 60,53% sunt scadente la reparații (10.998 de poduri).
Astfel, în 2007 s-au produs, la instalațiile de semnalizare, electrificare și centralizare, în special din cauze tehnice, 19.509 deranjamente, care au avut ca efect întârzierea a 4.512 trenuri, cu 51.117 minute.
Potrivit unui document al MTI obținut de MEDIAFAX în noiembrie 2009, CFR SA nu a efectuat în perioada 2008-2009 reparații capitale la niciun kilometru de cale ferată.
Cifra de afaceri a CFR SA a scăzut în primele zece luni ale anului trecut cu 7,3% față de aceeași perioadă a anului precedent, de la 946,68 milioane lei la 881,75 milioane lei, iar compania are datorii de 2,51 miliarde lei.