Inspectorii de specialitate din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Suceava desfășoară o serie de controale ample în cadrul a patru unități școlare din județ. Este vorba despre Colegiul Național „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuți, Școala Gimnazială Putna, Școala Gimnazială Frătăuții Noi și Școala Gimnazială Nr. 2 Iaslovăț.
Potrivit insp. Laura Hacman, purtător de cuvânt în cadrul IȘJ Suceava, „în prezent, echipe de 8 -10 inspectori școlari efectuează inspecții generale în aceste unități de învățământ. Aceste școli se numără printre unitățile de învățământ din județ care nu au mai fost verificate, prin inspecții generale, de peste zece ani”. IȘJ Suceava a identificat 30 de unități școlare din județ care nu au mai fost monitorizate din 2002 și 2003.
Situația neobișnuită ar putea fi justificată de rețeaua foarte vastă de unități școlare din Suceava, precum și de numărul mic de inspectori școlari ai IȘJ Suceava care pot efectua aceste inspecții. Cele 30 de școli sunt atât din mediul rural, cât și din cel urban.
Ce implică inspecțiile generale
Inspecțiile generale sunt activități planificate, complexe, ce presupun trei etape – preinspecție, desfășurarea inspecției (durează trei săptămâni și este realizată de o echipă de inspectori) și postinspecție.
În cadrul inspecției școlare generale pot fi realizate următoarele activități: observarea activităților desfășurate la clasă prin asistență la lecții, discuții cu directorul unității, cu membrii consiliului de administrație, ai consiliului profesoral, discuții cu cadrele didactice, cadrele didactice auxiliare și cu personalul nedidactic. Inspectorii vor face aprecieri asupra managementului școlar, a modului de aplicare a curriculumului național, asupra activității personalului didactic, nivelului performanțelor realizate de elevi, precum și asupra modului în care școala sprijină și încurajează dezvoltarea personală a elevilor
Totodată, inspectorii trebuie să aibă și o serie de întâlniri, inclusiv informale, cu reprezentanții părinților și ai elevilor, cu reprezentanți ai autorității administrației publice locale și cu alți reprezentanți ai comunității locale. Scopul inspecțiilor generale îl constituieevaluarea și monitorizarea activității unităților de învățământ, îmbunătățirea rezultatelor școlare, consilierea și sprijinirea unităților și a personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic pentru îmbunătățirea propriei activități.
În primul semestru al acestui an școlar, șase unități școlare din județ au fost verificate prin inspecție generală.