Industria lemnului, ”paralizată” de brățara electronică digitală – SUMAL, cu prejudicii de sute de milioane de euro



Industria lemnului, ”paralizată” de brățara electronică digitală – SUMAL, cu prejudicii de sute de milioane de euro
Industria lemnului, ”paralizată” de brățara electronică digitală – SUMAL, cu prejudicii de sute de milioane de euro

”Drumul spre iad e pavat cu intenții bune” spune o veche zicală, valabilă în numeroase situații. Așa s-a întâmplat și cu SUMAL, aplicația creată pentru o mai bună urmărire a materialelor lemnoase, dar care a ajuns să blocheze și să supravegheze non-stop, fără pic de confidențialitate, o industrie de bază a țării, mai ceva ca pe cele mai periculoase elemente ale societății.

Pe 27 august, SUMAL – aplicația fără de care nu pleacă din loc niciun transport legal de material lemnos – a început să dea erori după actualizarea la versiunea 2.21.22. Până pe 28 august s-a ajuns deja la versiunea 2.21.25, dar fără rezultate. Speranțele se leagă acum de versiunea 2.21.27, lansată abia duminică, după cinci zile de blocaj, nervi și lipsă de activitate.

”Practic, utilizatorii au fost nevoiți să încerce, să reîncerce și să improvizeze, în timp ce nimeni nu și-a asumat public problema și soluția. Mai mult, în încercarea de a explica blocajul, unii au încercat să dea vina pe Google. O naivitate. Am discutat și noi direct cu reprezentanții Google și – surpriză – profesioniștii de acolo au răspuns în câteva minute, oferind clarificări și sprijin tehnic. Concluzia inevitabilă: avem nevoie de o altfel de dezvoltare a SUMAL și de o altfel de relaționare între stat și parteneri”, spune Ciprian Muscă, președintele Asociației Forestierilor din România.

La nivel practic, impactul rămâne uriaș: într-o zi obișnuită se emit, în medie, 14.200 de avize de transport. Blocarea sistemului a însemnat mii de camioane imobilizate, pierderi operaționale directe de peste 14 milioane de lei și un prejudiciu total estimat, pentru o singură zi, la peste 25 milioane de euro. Nu sunt doar cifre reci, ci și frustrarea unor oameni care își fac cinstit treaba și așteaptă de la stat predictibilitate și seriozitate.

„Statul ne taxează la timp, dar când statul blochează sistemul, pierderile rămân la noi” – spun cei din industria lemnului, unul dintre principalii ”stâlpi” ai economiei naționale, care cer respect, predictibilitate și, mai ales, responsabilitate.

Brățara electronică digitală SUMAL – urmărire permanentă, cu probleme de securitate și confidențialitate

”Un alt punct sensibil, ignorat prea mult timp, ține de preluarea și publicarea poziției GPS. Mulți forestieri întreabă firesc: „De ce trebuie să fiu urmărit în fiecare secundă, chiar și atunci când nu fac un transport?” Ce alte profesii mai lucrează cu localizarea continuă activată pe telefonul de serviciu? Nici taximetriștii, nici curierii, nici polițiștii. Paradoxal, singurii care acceptă – de voie, de nevoie – această „urmărire permanentă” sunt cei care emit avize în SUMAL.

Mai grav, traseul GPS nu este protejat așa cum ar trebui: publicul larg are acces complet la aceste date înregistrate de SUMAL pe platforma inspectorulpadurii.ro. Această situație ridică probleme serioase de confidențialitate și creează un risc real de securitate pentru operatori și companii” – explică reprezentantul forestierilor din România.

Acces total asupra telefonului operatorului, fără știința acestuia

”Ca și cum asta nu ar fi fost suficient, au existat și „idei geniale”: introducerea unui MDM (Mobile Device Management) prin care dezvoltatorul să aibă acces total asupra telefonului operatorului – cu posibilitatea de a porni sau opri funcții ale acestuia fără ca utilizatorul să știe sau să fie informat. E greu să îți imaginezi ceva mai intruziv: practic, un mecanism de control la distanță al telefonului personal, prezentat drept „soluție tehnică”.

Ironia amară este că, în loc să fie perceput ca un instrument de transparență, sistemul a ajuns să fie trăit de mulți ca un fel de „brățară electronică digitală” – deși oamenii aceștia nu au comis nicio infracțiune.

Când o aplicație destinată trasabilității se transformă într-un mecanism de supraveghere permanentă, iar în spatele ușii se discută despre acces total pe dispozitivele oamenilor, apare o psihoză colectivă și, odată cu ea, se pierde tocmai ingredientul de bază al digitalizării: încrederea”, consideră Ciprian Dumitru Muscă.

Propunerile ASFOR pentru rezolvarea problemelor SUMAL:

  1. Audit tehnic independent asupra arhitecturii și guvernanței SUMAL, cu raport public, termene clare și responsabili nominalizați.
  2. Procedură transparentă de selecție a unui operator specializat în soluții digitale pentru industrie, capabil să dezvolte și să mențină aplicații stabile, cu standarde ferme de calitate și continuitate.
  3. SUMAL 3.0 – deschis, transparent și prietenos pentru utilizatori:

– interfețe documentate și accesibile pentru actorii legitimi;

– jurnalizare auditată, dar cu o experiență simplă pentru utilizator;

– comunicare publică și în timp real atunci când apar incidente;

– consultare periodică cu cei care folosesc efectiv sistemul – forestieri, transportatori, industrie.

”La un nivel mai profund, discuția este despre încredere. Digitalizarea nu trebuie să fie un zid de securitate în spatele căruia nu răspunde nimeni, ci un pod între instituții și cetățeni.

Când sistemul se blochează, cineva trebuie să iasă și să spună: „Iată ce s-a întâmplat. Iată ce facem. Iată când revenim.”

Statul are dreptul să ceară, dar are și obligația să ofere. Poate este momentul ca statul să învețe, la rândul său, lecția transparenței, comunicării și colaborării. Lecție simplă, dar esențială: digitalizarea nu înseamnă doar control, ci și respect pentru cei care o folosesc zi de zi”, concluzionează Ciprian Muscă, președintele ASFOR.



Recomandări

Proiecte de peste 90 de milioane de euro depuse pentru gestionarea durabilă a fondului forestier național – cele mai multe la Suceava

Proiecte de peste 90 de milioane de euro depuse pentru gestionarea durabilă a fondului forestier național – cele mai multe la Suceava