Vinerea Mare, numită și Vinerea Patimilor, este ziua în care Iisus a fost răstignit pe cruce. Poartă și numele de Vinerea Seacă, pentru că în această zi se ține post negru. Se crede că cine nu mănâncă nimic în Vinerea Mare va fi sănătos, nu îl va durea niciodată capul și va ști că moare cu trei zile înainte de a se întâmpla aceasta.
Este bine ca atunci când te scoli să calci pe o bucățică de fier, pentru a fi ferit tot anul de lovituri. Se spune că cine se scaldă în râu înainte de a răsări soarele, nu va mai avea probleme cu oasele, iar în Bucovina, cine se scufundă de trei ori într-o apă rece va fi sănătos.
Oamenii se duc la biserică pentru a se spovedi și pentru a trece pe sub Sfântul Aer.
Nu se coace pâine, nu se ară, nu se seamănă și nu se sădesc pomi, întrucât nu vor rodi.
– La sfârșitul slujbei din Vinerea Mare se înconjoară biserica cu Sfântul Aer
În Vinerea Mare nu se mai slujește Sfânta Liturghie, pentru că Însuși Mielul lui Dumnezeu este jertfit acum, și se ține post negru. Aceleași lucruri sunt valabile și pentru Sâmbăta Mare. Prohodul Domnului de vineri seară este ultima etapă a tânguirii lui Hristos, Care se află acum în mormânt. La sfârșitul slujbei se înconjoară biserica cu Sfântul Aer, pe sub care trec apoi toți credincioșii. Numit și Epitaf, Sfântul Aer este o pânză de in sau de mătase, de catifea pe care se află imprimată, brodată ori zugrăvită icoana înmormântării Domnului. Epitaful simbolizează trupul mort al lui Hristos.
În intervalul acesta dintre răstignirea pe cruce și Înviere, pentru că moartea Lui să nu pară iluzorie oamenilor, Fiul lui Dumnezeu a lăsat trupul Său să zacă în mormânt trei zile și în acest timp S-a coborât cu sufletul la iad, sfărâmându-i porțile. Trăind timp de trei zile numai prin suflet, Iisus a voit să ne arate că este posibilă o viață spirituală, biruitoare și fericită, și fără de trup. Până la El, oricine murea se ducea la viața chinuită din iad, întrucât toți treceau pragul eternității cu sufletul transfigurat de păcat. Aceste trei zile de viață ale lui Iisus cu sufletul despărțit de trup formează începutul Raiului. Începând din acest moment, sufletele celor drepți sunt așezate în Rai până la Învierea lor cu trupurile. Această înviere, numită și Învierea de Obște, va avea loc la a doua venire a Mântuitorului. Un alt motiv pentru care Iisus s-a pogorât la iad a fost acela de a încredința și celor de acolo, care au trăit pe pământ înaintea Sa, Vestea cea bună a mântuirii neamului omenesc de sub robia diavolului și a păcatului.
Măcar în Vinerea Mare să postim atât cu trupul, cât și cu sufletul…
Pentru a simți măcar o fărâmă din bucuria pascală cea mai autentică trebuie să ne pregătim în această săptămână în care, ca și pe o scară cu șase trepte, urcăm spre Înviere, atât sufletul, cât și trupul, înăsprind postul pe cât stă în putința fiecăruia. Cei care nu s-au înfrânat deloc până acum este bine ca măcar în aceste ultime zile, care sunt și cele mai importante din Post, să o facă, știind că, după cum spune Sfântul Ioan Gura de Aur, bucuria lui Dumnezeu se revarsă și peste cel care a venit abia în ceasul al unsprezecelea ca și peste cel care a venit încă din ceasul întâi la Hristos.





