Mass-media, pe zi ce trece, își pierde vocația formatoare. În schimb, se constituie într-o forță imensă, care introduce uneori multă confuzie și foarte mult haos nu numai în societate, ci și la nivelul minții și al inimii omului, susțin unele voci autorizate în diverse domenii.
Impactul mass-mediei asupra sănătății umane este o temă complexă, ale cărei consecințe au început să fie dezbătute și de către Biserică, întrucât ea însăși utilizează mijloace moderne de comunicare în lucrarea sa pastoral-misionară, social-filantropică, cultural-educațională și administrativă. Una dintre aceste dezbateri a fost organizată la finalul anului trecut de Biroul de asistență religioasă din cadrul Sectorului social-filantropic și misionar al Arhiepiscopiei Bucureștilor. Este vorba despre o conferință a preoților de caritate din unitățile spitalicești și cele de asistență socială din București, susținută de pr. Constantin Cojocaru, de la Spitalul Clinic de Reumatologie „Dr. Ioan Stoia“ din București. Invitatul special al dezbaterii a fost Virgiliu Gheorghe, specialist în bioetică, autor a numeroase cărți despre influența pe care mijloacele mass-media o au asupra sănătății omului.
Pr. Constantin Cojocaru a arătat că „mass-media îi influențează profund pe oameni în felul de a înțelege viața, lumea și propria lor existență. Influențează un univers care ține prin excelență de misiunea Bisericii. Pentru cei mai mulți dintre oameni, televiziunea și internetul, sau mai nou televiziunea pe internet accesată de pe telefonul mobil și comunicarea prin rețelele de socializare din spațiul internetului reprezintă o modalitate plăcută de petrecere a timpului liber, un mod de relaxare, dar și un «aliat» puternic în momentele de plictiseală sau de singurătate. Astfel, rolul televiziunii în viața noastră a devenit extrem de important, ajungând o dependență de neînvins, mai ales în rândul copiilor“.
În timpul utilizării celor mai sus amintite, privitorul se transpune într-o stare hipnotică, asemănătoare cu somnul, ceea ce conferă o cale ușoară de acces către subconștient. „Efectul hipnotic este în mare parte provocat de lumina radiantă produsă de tehnologia cu raze catodice din televizor, acea pâlpâială a ecranului care comută undele cerebrale într-o stare alfa, o stare mentală pe care în mod normal o asociem cu relaxarea profundă. La majoritatea oamenilor, după doar 30 de secunde de privit la televizor, creierul începe să producă unde alfa, ce indică rate ale activității cerebrale mult scăzute. Într-o stare hipnotică, informația la care suntem expuși este descărcată direct în subconștient, acolo unde va influența convingerile existente și va crea noi concepții, fără ca subiectul să fie conștient de acest lucru. Acest fenomen are implicații evidente pentru specialiștii în marketing care doresc să-și vândă produsele către «grupuri-țint㻓, a evidențiat pr. Constantin Cojocaru.
Potrivit studiilor specialiștilor în domeniu, televiziunea reduce capacitatea de a gândi într-un mod critic. „Privitul la televizor amorțește emisfera stângă a creierului și lasă emisfera dreaptă a creierului să îndeplinească toate activitățile cognoscibile, numai că partea dreaptă a creierului are tendința de a nu analiza în mod critic informațiile asimilate. Emisfera stângă este regiunea critică pentru organizarea, analizarea și judecarea datelor primite. Partea dreaptă a creierului tratează datele primite în mod necritic și nu decodează sau divide informația în părțile ei componente. Emisfera dreaptă procesează informația în întregul ei, determinând răspunsuri mai degrabă emoționale decât raționale (inteligente). În plus, aceste regiuni ale creierului nu pot să facă distincție între realitate și imaginile fabricate (o funcție îndeplinită de neocortex), de aceea reacționează la conținutul transmisiei TV ca și cum ar fi real, secretând hormonii adecvați și așa mai departe. Din acest motiv, oamenii care se uită în mod excesiv la televizor au tendința de a avea o perspectivă nerealistă și incorectă asupra realității“, a mai subliniat pr. Constantin Cojocaru.
Specialistul în bioetică Virgiliu Gheorghe a explicat că televizorul poate crea o dependență atât fizică, cât și psihologică, deoarece privitul la televizor determină eliberarea de endorfine, sedative naturale cu proprietăți asemănătoare heroinei, care-i fac pe oameni să se simtă bine. Dependența aceasta afectează dezvoltarea și funcționarea creierului uman, autism, dureri de cap și de ochi, probleme de atenție, concentrare și memorie, oboseală nervoasă cronică, bulimie, probleme psihologice și depresie severă.
Ioan Bușagă – ZIARUL LUMINA