Sute de credincioși au participat ieri la Mănăstirea „Sf. Ioan cel Nou” la slujba de Bobotează, liturghie săvârșită de ÎPS Pimen.
Pe un ger cu adevărat al Bobotezei, oamenii au venit la mănăstire, au participat la Sfânta Liturghie și apoi la slujba de sfințire a apei, care se face afară, în jurul mesei de piatră, în fiecare an. Cu tot felul de recipiente și sticle, oamenii au venit pregătiți pentru a lua din apa sfințită de ÎPS Pimen. Credincioșii, în număr mare, au participat mai întâi la Sfânta Liturgie din biserică, după care au ieșit afară, odată cu soborul de preoți, la sfințirea apelor. Zeci de creștini însă, de teamă că nu vor mai prinde din apa sfințită, au ales să asculte slujba la difuzor din curtea mănăstirii, „lipiți” de rezervoarele cu apa care urma să fie sfințită. Deși gerul ardea strașnic la piele, oamenii au stat mai bine de o oră în frig, așteptând ca soborul de preoți să termine liturghia din biserică și să vină să sfințească apele.
„Aștept să iau din apa sfințită, dar nu mă mai duc acuma chiar în față, că o să găsesc. Îndată o să fie mare îmbulzeală. Anul trecut mi-au spart cana care am pus-o pe masă”, a declarat o bătrână din Lisaura care de ani de zile vine la Mănăstirea „Sf. Ioan cel Nou”, la slujba de Bobotează.
Puțin după orele 11:00, clopotele mănăstirii sucevene au început să bată, credincioșii au ieșit din biserică, iar preoții s-au așezat în jurul mesei de piatră, unde, an de an, se săvârșește Boboteaza. Agheasma mare se pregătește în amintirea botezării Domnului Iisus de către Ioan în apa Iordanului. Se spune că agheasma mare are o putere deosebită, fiind sfințită printr-o dublă epicleză (gr. epiklesis) care înseamnă invocarea, chemarea Duhului Sfânt „peste noi și peste aceste daruri” (de pâine și vin), ca să devină „adevărat Trupul și Sângele Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos”.
Cruci de gheață la unele biserici din oraș
Afară, slujba a durat aproximativ jumătate de oră, timp în care ÎPS Pimen, soborul de preoți și sutele de credincioși s-au rugat pentru bunăstarea lor, a țării și conducătorilor acestei țări. Într-o atmosferă de evlavie și pocăință, s-a citit din Evanghelii și apoi ÎPS Pimen a afundat de trei ori crucea și busuiocul în recipientul cu apă pregătit pentru credincioși, cântând troparul Praznicului: „În Iordan botezându-Te Tu Doamne …”. Credincioșii au fost stropiți cu agheasmă de ÎPS Pimen, după care au așteptat să-și umple sticlele cu apă sfințită.
Și în acest an, reprezentanții mănăstirii au împărțit sticle de plastic de jumătate de litru credincioșilor care nu aveau recipiente în ce să-și pună agheasmă.
De la cele sfinte la cele lumești nu a fost decât un pas, fiindcă imediat după sfințirea apei, credincioșii „luat” cu asalt rezervoarele cu apă sfințită, trecând peste cordonul de jandarmi care se lupta să țină mulțimea deoparte. Mânați de dorința de a lua cât mai repede din apa tămăduitoare, creștinii s-au îmbulzit, s-au călcat și și-au dat coate unul altuia, deși li s-a explicat că apa ajunge pentru toată lumea.
Toate bisericile din oraș au fost ieri pline de credincioșii care au ținut să participe la slujba de Bobotează și să ia acasă din apa sfințită. Mii de litri de agheasmă și crenguțe de busuioc au ajuns ieri în casele credincioșilor și au sfințit locuința și bunurile acestora.
În multe biserici s-au adus cruci de gheață, iar acestea au fost așezate în fața locașului de cult. Oamenii au trecut prin fața lor, s-au închinat și au lipit câte o monedă, în timp ce și-au pus o dorință. Tradiția spune că dacă banul se lipește de prima dată, dorința se va împlini, iar cine dezlipește vreo monedă de pe cruce va avea un an plin de ghinion. Pentru unii credincioși însă, acesta este doar un obicei fără legătură cu ceea ce înseamnă Boboteaza, obicei pe care nu îl practică și în care nu cred.
Măsurile de ordine în biserici, la slujba de Bobotează, au fost asigurate de polițiști și jandarmi.