Iarăși despre gsptv



Când e vorba despre glasul poporului, gsp scoate mintenaș la înaintare statistici cu votanți pe diversele site-uri deținute. Astfel, aflăm că aproape jumătate dintre suporterii Stelei care au participat la sondajele online îl consideră pe Lăcătuș răspunzător pentru startul fals sau pentru jocul tern de la Vaslui. Dar despre reacțiile publicului la adresa gsptv se suflă vreo vorbuliță? Rareori mi-a fost dat să “aud” înjurături mai suculente, se vedea că oamenii au pus oarece pasiune în acest lucru. Să nu credeți că agreez exprimările lubrice în exces, dar chiar m-am ambiționat să găsesc un comentariu favorabil, ceea ce s-a dovedit o misiune aproape imposibilă.
Nu sunt obtuz, înțeleg sistemul pay-per-view, funcționează deja în tările cu fotbal vandabil, iar la începuturile acestui sistem suporterii și-au manifestat și acolo deschis opoziția. Poate că la noi piața nu este încă pregătită pentru așa ceva, însă ceea ce face gsptv este o adaptare păguboasă. Practic, câștigătorul licitației nu vrea bani de la privitori, doar se regăsește la liber în grila RCS, ci de la celălalt mare distribuitor, UPC. Acesta ar trebui să suporte el costurile, fiindcă mărirea costului abonamentului nu poate fi făcută la grămadă, există abonați care nu sunt interesați de fotbal, există contracte care nu pot fi modificate unilateral, iar codarea ar implica costuri suplimentare. Tergiversarea ar trebui să ducă, speră gsptv, la migrarea unor abonați sau la achiziționarea unei platforme digitale, ceea ce ar forța mâna firmei amintite de cablu. Dar ce te faci dacă ești suporter dinamovist, faci o investiție și te trezești că Dinamo nu este televizată în etapa a doua?! Sau, vorba unui suporter din zona Sibiului, “cu cine ar trebui să joace Mediașul ca să-i televizați și pe ei?”!
Însă bomboana pe colivă se pune în etapa a treia, când singurul meci la liber pentru toată lumea, cel de pe Antena 1, nu este derby-ul Rapid – CFR, ci Poli Iași – Steaua! Cinică această abordare, ca să nu folosesc un cuvânt mai tare… Totul se întoarce însă împotriva lor, concurența de la Prosport, incapabilă mult timp de o strategie viabilă pentru detronarea liderului de audiență, se vede acum pusă într-o situație favorabilă, căci tot mai mulți fani cheamă la boicotul gsp. Totuși, site-ul Prosport nu se poate abține de la o reacție ranchiunoasă și publică un șirag întreg de adrese unde se pot vedea online meciurile, “la limita legalității”!
Până acum, câștigătorii licitației pentru partidele interne păstrau 2-3 opțiuni și mai dădeau câte o ciosvârtă și altora. Doritori se găseau, s-ar fi găsit și acum, se plătea o sumă modică, mai creștea audiența, mai venea publicitate, mergea treaba fără a fi implicați cabliștii. De data asta, trustul lui Voiculescu a creat un fel de monstru, s-a aruncat cu bani la ofertă, s-au momit cu sume exorbitante o mulțime de profesioniști (e relativ termenul!) de la alte televiziuni, totul pentru ca întreaga ligă să rămână în familie. Se pare că efortul tehnologic n-a putut fi suportat, așa că în fiecare etapă vreo câteva meciuri nu se văd deloc pe sticlă. Iar alea care se văd, se văd în cerc restrâns.