Să vezi și să nu crezi!

Hocus-pocus-sănătosus!



Vai de bătrânețile noastre! Doctorii ne-au diagnosticat tot soiul de suferințe, mai parșive, mai ușurele, unele le ținem în cârcă o viață întreagă, oftăm din rărunchi și înghițim purcoaie de medicamente, fără să știm, din pură și vinovată ignoranță, cât de simplu și de rapid putem scăpa de toate bolile lumii acesteia! Ușor, nedureros (decât la pungă), peste noapte, cât ai bate din palme: hocus-pocus, sănătosus! Trebuie doar să citești „Gazeta sporturilor”. Aici, alături de clasamente fotbalistice și elucubrațiile lui Becali, se tipăresc frecvent anunțuri publicitare de jumătate de pagină din care rezultă că medicina veacurilor și, mai ales, a veacului e-o glumiță, dacă nu chiar primejdie publică, doctorii, niște șnapani fără suflet, iar farmaciile și farmaciștii, niște mafioți siniștri. Nu spun că n-aș avea ceva îndoieli privind deplina moralitate a comerțului cu medicamente, câtă vreme văd trei farmacii înfloritoare zid-în-zid, înșirate una lângă alta (la „Super Copou”, Iași și nu numai). Dacă nu faci foc, nu iese fum, dar nici să citești în reclame că farmaciștii, pentru care „contează doar banii, nu sănătatea oamenilor” (G.Sp., 9. aug., p.7) refuză să ofere remedii minune doar pentru că s-ar periclita vandabilitatea celor neputincioase, însă… mai profitabile! Mai treacă-meargă o reclamă suspectă la chiloți Tetra, dar chiar să se speculeze fără rușine suferința umană? Am mai scris în acest colț de pagină despre rău-mirositoarele basne pentru adulți găzduite de Gazeta bucureșteană, nu mai reiau, că-i de-a dreptul jenant să vezi cât de naivi și ușor de păcălit sunt considerați semenii noștri invitați să se repeadă la „promoții” (în cazul cu pricina, „doar” 99 lei față de 330, grăbește-te să comanzi telefonic, promoție limitată!), printre argumente aflându-se citarea evident neautorizată a prof. Bradford din SUA – ce-o fi având … cu Prefectura? – și a repede vindecatului „Domn Eduard, 70 de ani, din Ploiești” (!?). Prinde orbul, scoate-i ochii! Dar câtă vreme am început să ne obișnuim și să tolerăm cu zâmbet îngăduitor astfel de reclame trucate, mă-ntreb de ce nu luăm seama că-s și profund ilegale? Nu spun că-s false până la capăt: poate că respectivele preparate au un anume efect terapeutic, oricum, disproporționat față de cel trâmbițat. Chestiunea flagrantă este că, luate la bani mărunți, mai toate reclamele încalcă evident acte normative și dispoziții legale. Scuza „nu-i vorba despre medicamente, ci de suplimente alimentare” e iluzorie, fiindcă și reclama la suplimentele alimentare este strict reglementată, atât prin rigorile Uniunii Europene, cât și prin cele ale Ministerul Sănătății. Conform legii, produsul cu pricina are nevoie de autorizare pentru punerea pe piață, iar anunțul publicitar, pentru difuzare. Cine controlează, cine ia măsuri? Fără îndoială că nimeni, câtă vreme încă Decizia din 24 februarie 2011 prevede că „Indiferent de modul în care se realizează, publicitatea la suplimentele alimentare este permisă numai după avizarea conținutului de către Autoritatea de Sănătate Publică a Ministerului Sănătății” (art.6). Ceea ce înseamnă că a fost corespunzător avizat și textul tipărit în Gazeta din 5 august a.c., unde se spune că produsul „Varisept” este „un lider de neegalat pe piața farmacologică europeană” („Joi ai început tratamentul, iar duminică nu mai ai varice!”, „este suficientă o singură doză a noului produs pentru restabilirea formei corecte a vaselor de sânge”). Ce contează că mai sus-citatele prevederi legale interzic total așa-numita „publicitate comparativă”? – „nicio formă de publicitate nu trebuie să sugereze că un medicament sau un ingredient activ are vreun merit, calitate sau proprietate specială” și, mai ales, să afirme că-i mai eficient decât alte produse medicamentoase concurente. Iar „Varisept” se zice că ar fi mai breaz decât tot ce oferă farmacologia europeană! Punctul pe i: art 18 spune că „publicitatea comparativă pentru publicul larg este interzisă”. Deci, ar putea fi înserată în revistele de specialitate, nu în cotidienele de mare tiraj! Care, mai toate, chiar asta fac tipărind reclame ce decretează produsul cutare ca fiind superior, miraculos, formidabil și de neegalat cu tot ce au prescris medicii până acum! Tot din litera Legii: reclama „să nu denigreze medicina tradițională” – și, după cum am citat în trecutele intervenții (11 martie 2019: reclama-minune din G.S. viza preparate rapid salvatoare a sănătății prostatei: „doctorul îmi dădea niște gunoaie care nu mă ajutau cu nimic”), s-a văzut că medicii sunt declarați fără urmă de șovăire incapabili, ba chiar inamici ai pacientului, complotiști care, de conivență cu farmaciștii mafioți, barează calea noului și obligă pacientul să se doftoricească ca pe vremea lui Pazvante. Dac-ar fi după mine, eu aș interzice publicitatea la medicamente: doar doctorul să recomande și să prescrie, nu oricine vrea să-și lanseze o afacere „bombă” pe seama sănătății semenilor! Pe de altă parte, înțeleg că pot rămâne cotloane mai greu de cercetat ale comerțului în general și ale celui cu medicamente în special – dar, aici totul se petrece la față de cortină, în cotidiene centrale de mare tiraj, cum de nu vede nimeni, cum primește necesarul aviz de tipărire publicitatea ce flagrant încalcă prevederile legale? Să se fi recurs la niscaiva… suplimente adjuvante?



Recomandări

Judecătorii au stabilit definitiv că cei patru autori ai agresiunii în stradă de la Burdujeni pot fi cercetați în libertate, sub control judiciar

Judecătorii au stabilit definitiv că cei patru autori ai agresiunii în stradă de la Burdujeni pot fi cercetați în libertate, sub control judiciar
Judecătorii au stabilit definitiv că cei patru autori ai agresiunii în stradă de la Burdujeni pot fi cercetați în libertate, sub control judiciar

O furtună teribilă a ucis un bucureștean și a pus în pericol alți zeci de alergători, la o competiție montană

O furtună teribilă a ucis un bucureștean și a pus în pericol alți zeci de alergători, la o competiție montană
O furtună teribilă a ucis un bucureștean și a pus în pericol alți zeci de alergători, la o competiție montană

În Gura Humorului s-a inaugurat o nouă atracție turistică spectaculoasă, o sanie de vară cu un traseu de aproape 1,4 kilometri (galerie foto)

În Gura Humorului s-a inaugurat o nouă atracție turistică spectaculoasă, o sanie de vară cu un traseu de aproape 1,4 kilometri
În Gura Humorului s-a inaugurat o nouă atracție turistică spectaculoasă, o sanie de vară cu un traseu de aproape 1,4 kilometri