Cele mai recente analize statistice ale Poliției Rutiere arată că în municipiul Suceava marea problemă o reprezintă accidentele în care victime cad pietonii. Practic, deși per total numărul accidentelor este în scădere, cele în care șoferii lovesc pietoni aflați în traversare se mențin la un nivel ridicat. În baza unei analize statistice, polițiștii de la Circulație au întocmit și un clasament al celor mai periculoase treceri de pietoni din municipiul reședință de județ.
După cum ne-a declarat comisarul-șef Laurențiu Hermeniuc, șeful Biroului Rutier Suceava, în 2010, în municipiul Suceava s-au produs 161 de accidente cu victime, soldate cu trei decedați, 33 de răniți grav și 155 de persoane rănite ușor. Din cele 161 de accidente, un număr de 94, reprezentând un procent de 58,4%, au fost accidente în care au căzut victime pietoni. Comparativ cu 2008 și 2009, acest procent este mai ridicat, ceea ce înseamnă că accidentele cu victime pietoni reprezintă o pondere din ce în ce mai mare.
Există din fericire și vești bune. În 2010, doar unul dintre accidentele în care au fost implicați pietoni a fost mortal, în general evenimentele rutiere de acest gen soldându-se doar cu răniți ușor.
Străzile cu cele mai multe accidente pe treceri de pietoni
Din cele 94 de accidente din 2010 în care au fost implicați pietoni, 40 s-au produs pe locurile marcate pentru traversare. Restul au fost accidente după traversări neregulamentare ale pietonilor ori, în câteva cazuri, după ce șoferii au dat înapoi fără a se asigura, au pierdut controlul asupra direcției de mers sau au fost duși în eroare de semnalizările rutiere defectuoase.
Revenind la accidentele pe treceri de pietoni, opt dintre acestea s-au produs pe bulevardul George Enescu, șapte pe strada Ana Ipătescu (pe trecerile de pietoni de la BNR, stație Bancă și Bibliotecă) și patru pe strada Ștefan cel Mare (pe trecerile de pietoni de la Policlinică, Tribunal și Bucovina). De asemenea, patru accidente s-au mai produs pe locurile marcate de pe Calea Obcinilor, iar trei pe bulevardul 1 Mai, de la Spital la Primărie, inclusiv pe locul marcat din fața IPJ Suceava.
Cele mai periculoase treceri de pietoni
Practic, aceste cifre contabilizate pe porțiuni de drum, duc la concluzia că în municipiul Suceava există trei zone cu treceri de pietoni ce se dovedesc periculoase. În primul rând, succesiunea de trei treceri de pietoni din fața Palatului de Justiție, Bucovina și apoi BNR reprezintă adesea o capcană. Există și explicații logice pentru această situație. Pe porțiunea de drum unde se găsesc aceste treceri de pietoni nu apar blocaje în trafic decât în situații extreme, drumul fiind în aliniament, astfel că șoferii circulă cu viteză destul de ridicată. Apoi, cele trei treceri de pietoni nu sunt amenajate cu semafoare, „cocoașe” sau insule între sensurile de mers, condiții în care riscul de producere a unui accident este și mai ridicat.
Multe accidente s-au mai produs anul trecut și pe bulevardul George Enescu, cu precădere pe trecerile de pietoni care nu sunt în intersecții cu semafor. Este vorba de trecerile de pietoni din apropiere de intersecția cu Calea Obcinilor și de trecerile de pietoni din zonele „Belvedere” și „Bebeluș”.
Soluțiile poliției pentru limitarea accidentelor pe trecerile de pietoni
„Concluzia clară care reiese din statistici este că la trecerile de pietoni cu amenajări avem un număr nesemnificativ de accidente. Din punctul nostru de vedere, al Poliției, separarea sensurilor de circulație și amenajarea de insule pentru traversarea în două etape ori amplasarea de semafoare cu acționare manuală ar fi necesare la fiecare trecere de pietoni”, a precizat comisarul-șef Laurențiu Hermeniuc.
Un bun exemplu în susținerea acestor argumente este situația statistică privind accidentele petrecute pe trecerile de pietoni de pe Calea Unirii a Sucevei, din centrul orașului spre cartierul Burdujeni. Deși pe această lungă porțiune de drum sunt foarte multe locuri marcate, în 2010 s-au produs doar patru accidente, din care doar unul grav. Comparativ, în anii trecuți, pe această lungă porțiune de drum erau cele mai multe accidente.
Explicația polițiștilor este simplă: separarea sensurilor de mers prin mult contestatele scuaruri a dus la scăderea numărului de accidente, atât în general cât și în ceea ce privește trecerile de pietoni.
Extinderea amenajărilor rutiere (insule pentru traversare în două etape ori semafoare de tipul celor acționate manual) la toate trecerile de pietoni se lovește însă de un impediment binecunoscut: fondurile insuficiente.
Tragediile de pe șosele, în scădere
Dacă accidentele cu pietoni sunt o problemă atât la nivel de municipiu reședință de județ, cât și în întreg județul, se poate spune că 2010 a însemnat o importantă reducere a tragediilor de pe șosele.
După cum a precizat comisarul-șef Laurențiu Hermeniuc, în municipiul Suceava și în cele 22 de comune arondate Poliției municipiului Suceava, în 2010 s-au produs 320 de accidente cu victime, în scădere cu 46 față de 2009. Cel mai important, numărul decedaților s-a redus. Dacă în 2009, în accidente, muriseră 36 de oameni, anul trecut sau înregistrat doar 17 decese.
„Suntem mulțumiți de faptul că am reușit să reducem numărul accidentelor, situația din 2010 este încurajatoare și credem că este și un efect al numeroaselor acțiuni de control în trafic desfășurate de lucrătorii noștri”, a precizat comisarul-șef.