Președintele Consiliului Superior al Magistraturii, Oana Schmidt Hăineală, a declarat, marți, că nu poate comenta eventuala amânare a intrării în vigoare a Codului de procedură civilă (Cpc), însă orice schimbare majoră presupune o oarecare convulsie.
Ministrul Justiției, Mona Pivniceru, a anunțat, marți, că intrarea în vigoare a Codului de procedură civilă se va amâna de la 1 februarie la 1 iulie, pentru ca sistemul judiciar să fie operațional. „Sunt mari discuții (pentru amânarea Codului de procedură civilă, n.r.), pentru că Legea privind degrevarea instanțelor, care ar fi permis intrarea în vigoare a Codului de la 1 februarie, este în Parlament, retrimisă de președinte. Retrimiterea a fost făcută pe o chestiune de procedură parlamentară care viza Camera care ar fi trebuit să fie sesizată (…) Luând în calcul acest periplu parlamentar, soluția cea mai bună ar fi amânarea intrării în vigoare a Codului, pentru ca sistemul să fie operațional”, a spus Mona Pivniceru.
La rândul său, premierul Victor Ponta a declarat, marți, că nu crede că la 1 februarie va intra în vigoare Cpc.
„Există încă o discuție între ministrul Justiției și CSM, discuție purtată și la Bruxelles, aceea a impactului intrării în vigoare (…), inclusiv efectul asupra activității de zi cu zi a instanțelor. Există o discuție pe care o cunosc, decizia aparține ministrului Justiției și CSM-ului ca intrarea în vigoare să se facă la momentul în care începe vacanța parlamentară (care corespunde cu cea judecătorească-n.r.), 1 iulie, în așa fel încât să ai practic două luni, iulie și august să rezolvi problemele logistice. În mod sigur intră în perioada următoare”, a spus premierul Ponta, în urma discuțiilor pe care le-a avut marți în Secția de procurori a CSM.
Întrebat cum comentează anunțurile ministrului Justiției și premierului privind amânarea până la vacanța judecătorească a intrării în vigoare a Codui de procedură civilă, șeful CSM, Oana Schmidt Hăineală, a spus: „Nu pot să comentez la acest moment, o să vedem”.
Totuși, chestionată dacă magistrații au cerut și ei amânarea având în vedere problemele logistice și umane pe care le ridică codul, Hăineală a adăugat că „orice schimbare majoră presupune să-i spun așa o oarecare convulsie”.
Ministerul Justiției (MJ) a obținut derogare și a fost autorizat să achiziționeze mobilier și echipament IT, să organizeze concursuri pentru ocuparea posturilor vacante de judecător și personal auxiliar din cadrul curților de apel, tribunalelor și judecătoriilor. Astfel, i-au fost alocate fonduri în cuantum de 500 de mii lei pentru achiziția de mobilier și 8.500 mii lei pentru finanțarea celor 564 de posturi de la nivelul curților de apel, tribunalelor și judecătoriilor (283 de posturi de judecător și 281 de posturi de personal auxiliar de specialitate).
În urma unei solicitări transmise de agenția de presă MEDIAFAX privind măsurile luate și stadiul în care se află implementarea noului Cod de procedură civilă (Cpc), Ministerul Justiției a comunicat demersurile făcute, astfel încât intrarea în vigoare să se producă totuși la 1 februarie 2013.
În vederea intrării în vigoare a noului Cod de procedură civilă, Guvernul României, la propunerea Ministerului Justiției, a creat cadrul legal prin adoptarea și aprobarea mai multor măsuri.
În primul rând a adoptat Memorandumul cu tema: „Suplimentarea bugetului alocat Ministerului Justiției pentru anul 2012 și a numărului maxim de posturi aprobat pentru această instituție, în vederea implementării noului Cod de procedură civilă, asigurarea finanțării unor posturi pentru Înalta Curte de Casație și Justiție și Consiliul Superior al Magistraturii, precum și susținerea în dezvoltarea și adaptarea infrastructurii instanțelor judecătorești la noile cerințe determinate de impactul noilor coduri”, aprobat în ședința de Guvern din data de 13 iunie 2012, prin care a fost autorizat Ministerul Justiției să ocupe posturile vacante finanțate din sistem (152 de posturi de judecător, personal auxiliar, funcționar public și pesonal contractual), fiind create și premisele pentru ocuparea celorlalte posturi vacante nefinanțate de la nivelul curților de apel, tribunalelor și judecătoriilor (283 posturi de judecător, 281 posturi de personal auxiliar de specialitate), precum și pentru ocuparea a zece posturi de magistrat asistent la Înalta Curte de Casație și Justiție, arăta MJ într-un comunicat remis, în 12 ianuarie 2013, agenției MEDIAFAX.
De asemenea, spunea MJ, a fost adoptat Memorandumul cu tema „Pregătirea sistemului judiciar pentru intrarea în vigoare a noilor Coduri. Evaluarea situației actuale. Plan de măsuri”, aprobat în ședința de Guvern din data de 26 septembrie 2012. Documentul reprezintă o analiză complexă și integrată cu privire la toate aspectele ce trebuie avute in vedere pentru implementarea noilor Coduri și urmărește, desfășurat pe o perioadă de trei ani, 2012-2015, componentele: bugetar; resurse umane; infrastructură; echipamente IT; mobilier; training.
În al doilea rând, a fost adoptată Ordonața de Guvern 13 din 23 august 2012 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2012, prin care: Ministerul Justiției a obținut derogare de la prevederile art. 24 din Ordonanța de urgență a Guvernului 34/2009, fiind autorizat să achiziționeze mobilier și echipament IT; Ministerul Justiției a obținut derogare de la prevederile art. 22 din Ordonanța de urgență a Guvernului 34/2009, fiind autorizat să organizeze concursuri pentru ocuparea posturilor vacante de judecător și personal auxiliar din cadrul curților de apel, tribunalelor și judecătoriilor; au fost alocate fonduri în cuantum de 500 de mii lei pentru achiziția de mobilier și 8.500 mii lei pentru finanțarea celor 564 de posturi de la nivelul curților de apel, tribunalelor și judecătoriilor (283 posturi de judecător și 281 posturi de personal auxiliar de specialitate) prevăzute prin Memorandumul „Suplimentarea bugetului alocat Ministerului Justiției pentru anul 2012 și a numărului maxim de posturi”.
Totodată, a fost adoptată Ordonanța de urgență 61 din 27 octombrie 2012 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2012, prin care au fost alocate fonduri suplimentare, potrivit Memorandumului privind suplimentarea bugetului alocat Ministerului Justiției pentru anul trecut și a numărului de posturi pentru implementarea codurilor:
– 1.257 mii lei reprezentând costurile estimate pentru amenajarea spațiilor cu destinația de camere de consiliu și birouri, prin realizarea unor lucrări de natura reparațiilor curente la curțile de apel și tribunalele identificate cu perturbări semnificative în activitatea de judecată conform „Studiului privind operaționalizarea sistemului judiciar în vederea intrării în vigoare a Noului Cod de procedură civilă”, aprobat de Consiliului Superior al Magistraturii, și au fost alocate fondurile necesare pentru dotarea cu infrastructură IT pentru personalul nou angajat în sistem;
– 1.799 mii lei pentru dotarea cu infrastructură IT pentru personalul nou angajat în sistem în anul 2012;
– 4.000 mii lei pentru completarea necesarului în vederea finanțării celor 564 de posturi vacante deblocate prin OG 13/2012 (judecător și personal auxiliar).
De asemenea, a fost adoptată Hotărârea de Guvern 108 din 28 februarie 2012 privind stabilirea numărului maxim de postui pentru Înalta Curte de Casație și Justiție, prin care au fost alocate suplimentar zece posturi de magistrat asistent la nivelul ICCJ, finanțarea acestor posturi asigurându-se în limita bugetului aprobat pentru Înalta Curte de Casatie si Justitie, prin legile bugetare anuale si de rectificare.
A fost aprobată și Hotărârea de Guvern 913 din 5 septembrie 2012 privind stabilirea numărului maxim de postui pentru Înalta Curte de Casație și Justiție, prin care au fost alocate suplimentar șapte posturi (cinci posturi grefier și două posturi funcționar public) la nivelul ICCJ.
Pe de altă parte, a fost adoptată Hotărârea de Guvern 1.056 din 5 noiembrie 2012 pentru modificarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului 652/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției, prin care au fost alocate suplimentar, față de schema de personal existentă la nivelul curților de apel, tribunalelor și judecătoriilor, 400 de posturi (150 de posturi de judecător și 250 de posturi de personal auxiliar de specialitate).
MJ indica și aprobarea Hotărârii de Guvern 1.177 din 4 decembrie 2012 pentru aprobarea ocupării unor posturi vacante din cadrul Ministerului Public, prin care s-a aprobat ocuparea unui număr de 50 de posturi vacante din cadrul Ministerului Public, cu condiția încadrării în cheltuielile de personal aprobate, măsură adoptată în cadrul Memorandumului privind „Pregătirea sistemului judiciar pentru intrarea în vigoare a noilor Coduri. Evaluarea situației actuale. Plan de măsuri”.
„În vederea pregătirii intrării în vigoare a noului Cod de procedură civilă, Ministerul Justiției a susținut, în cadrul dezbaterilor parlamentare, propunerea legislativă privind unele măsuri pentru degrevarea instanțelor judecătorești, precum și pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii 134/2010 privind Codul de procedură civilă. Pachetul legislativ se află în dezbatere parlamentară la Senat”, nota MJ în comunicat.
Noul Cod de procedură civilă a prevăzut, în sarcina Ministerului Justiției adoptarea unei reglementări secundare, și anume Ordinul pentru aprobarea formularelor utilizate în procedura cu privire la cererile de valoare redusă prevăzută de art. 1025-1032 din Legea 134/2010 privind Codul de procedură civilă. Proiectul de ordin în cauză a fost elaborat, supus dezbaterii publice prin afișare pe pagina de internet a Ministerului Justiției, urmând a fi promovat în perioada imediat următoare, până la data intrării în vigoare a noului Cod de procedură civilă, adăuga MJ.
Măsurile prezentate fac parte din cadrul mai larg stabilit prin Memorandumul de la punctul 1.b. Acestora li se vor adăuga, potrivit calendarului din Memorandum, celelalte măsuri care vor fi adoptate de Guvern în realizarea obiectivelor statuate în Memorandum, iar implementarea lor va conduce la operaționalizarea sistemului judiciar pentru aplicarea celor patru noi Coduri și totodată la consolidarea sistemului judiciar în ansamblu, pe toate componentele vizate, respectiv: resurse umane, infrastructură, echipamente IT, mobilier.
Voci din sistem susțineau că se așteaptă să fie amânată intrarea în vigoare a Cpc, întrucât, între altele, instanțele nu au spațiile corespunzătoare, de exemplu, pentru camerele de consiliu, în care vor fi discutate cererile prealabile, și nici numărul de judecători corespunzător pentru a soluționa în termenele de trei, cinci zile solicitările prealabile ale petenților.