Guvernul pregătește modificarea Legii statutului funcționarilor publici, după ce CC a respins ordonanța serviciilor deconcentrate, prin prevederi care stabilesc că înalții funcționari publici pot fi schimbați în continuare pe principiul mobilității, iar persoanele care refuză noul post sunt demise.
Modificarea va fi efectuată printr-un proiect de lege, care urmează să fie transmis Parlamentului.
În luna octombrie 2009, Guvernul a aprobat o ordonanță de urgență care modifica regimul actual de numire în posturi de înalt funcționar public și care stabilea că mutarea în cadrul unei instituții poate fi efectuată și pe un post de nivel inferior, nu doar de aceeași categorie, ca în prezent.
Curtea Constituțională (CC) a decis însă că prevederi din acest act normativ privind serviciile publice deconcentrate sunt neconstituționale, deoarece afectează regimul juridic al unor funcționari publici, Guvernul fiind obligat să reglementeze în maximum 45 zile problemele sesizate ca fiind neconstituționale, pentru a le pune în acord cu legea fundamentală.
În acest sens, Guvernul a elaborat deja un proiect de lege pentru modificarea Legii 188/1999 privind statutul funcționarilor publici, care stabilește o serie de reglementări în domeniu.
Proiectul, obținut de MEDIAFAX, stabilește că funcțiile publice temporar vacante pot fi ocupate pe perioadă determinată, iar funcționarii publici care ocupă o funcție publică temporar vacantă se supun aceluiași regim de numire, modificare și suspendare a raporturilor de serviciu ca și funcționarii publici al căror raport de serviciu se exercită pe perioadă nedeterminată.
Funcțiile publice vacante pot fi ocupate prin promovare, transfer, redistribuire, recrutare. Prin excepție, ocuparea funcțiilor publice de execuție prin promovare se face prin transformarea postului pe care este încadrat funcționarul public. Funcțiile publice vacante și funcțiile publice temporar vacante pot fi ocupate numai după parcurgerea procedurilor prevăzute de lege pentru redistribuirea funcționarilor publici din corpul de rezervă.
Conform documentului, pentru ocuparea funcțiilor publice vacante și a funcțiilor publice temporar vacante se aplică aceleași condiții legale care trebuie îndeplinite pentru ocuparea funcțiilor publice, precum și aceleași proceduri prevăzute de lege, specifice fiecărei modalități de ocupare a funcțiilor publice. În condițiile în care funcțiile publice de execuție temporar vacante nu au fost ocupate prin concurs, acestea pot fi transformate în grad profesional inferior până la data încetării suspendării raportului de serviciu al titularului funcției publice. Începând cu data încetării suspendării raportului de serviciu al titularului funcției publice, funcția publică se transformă, la gradul profesional deținut anterior vacantării temporare. In aceste situații nu este necesar avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici pentru transformarea postului.
„Funcționarii publici din corpul de rezervă care au ocupat anterior funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici sau funcții publice de conducere pot fi redistribuiți pe funcții publice de conducere de același nivel sau de nivel inferior vacante sau pe funcții publice de execuție vacante”, se arată în document.
În situația în care constată că atribuțiile posturilor aferente funcțiilor publice nu presupun exercitarea prerogativelor de putere publică, autoritățile și instituțiile publice au obligația să le transforme în posturi de natură contractuală, în termen de maximum 45 de zile de la data constatării. În această situație, titularul funcției publice transformate poate opta, în termen de maximum 15 zile lucrătoare, între ocuparea postului în regim contractual și eliberarea din funcția publică.
„Prin excepție, în cursul anului 2010, intrarea în categoria înalților funcționari publici se poate face pe orice funcție publică vacantă corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici, prin concurs de intrare în categoria înalților funcționari publici”, este stabilit prin document.
Funcțiile publice din categoria înalților funcționari publici pot fi ocupate prin promovarea concursului național pentru intrarea în categoria înalților funcționari publici, dar și prin mobilitate, caz în care un înalt funcționat public este numit într-o altă funcție publică din categoria sa.
„Intrarea în categoria înalților funcționari publici se face pe o funcție publică vacantă de inspector guvernamental”, se arată în document.
Prin excepție, în situația în care funcțiile publice din categoria înalților funcționari publici vacante și temporar vacante nu pot fi ocupate prin concurs sau mobilitate, aceste funcții publice pot fi ocupate prin exercitare cu caracter temporar și detașare.
Numărul funcțiilor publice de inspector guvernamental este stabilit pe baza unei analize realizate de Secretariatul General al Guvernului, în colaborare cu Ministerul Administrației și Internelor și Agenția Națională a Funcționarilor Publici, privind dinamica în cadrul categoriei înalților funcționari publici, având în vedere și modificările instituționale previzionate sau produse ori, după caz, „prioritățile administrației publice”, se arată în documentul obținut de MEDIAFAX.
Pentru a participa la concursul național pentru intrarea în categoria înalților funcționari publici, persoana trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de condiții, respectiv să aibă studii universitare de licență absolvite cu diplomă, să dețină cel puțin 5 ani vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice, să fi absolvit programele de formare specializată pentru ocuparea unei funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici ori să fi exercitat un mandat complet de parlamentar.
În mod excepțional, în cazul în care la concurs nu se înscriu candidați cu programe de formare sau foști parlamentari, pot candida și persoane care nu îndeplinesc această condiție. În această situație, persoana declarată admisă își poate păstra calitatea de înalt funcționar public dacă, în termen de maximum doi ani de la data numirii în funcție în urma concursului, absolvă programul de formare specializată pentru ocuparea unei funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici, sub sancțiunea eliberării din funcție în cazul neîndeplinirii acestei condiții într-un anumit termen.
„Mobilitatea înalților funcționari publici se realizează în categoria înalților funcționari publici prin modificarea raporturilor de serviciu, respectiv pentru eficientizarea activității autorităților și instituțiilor publice și în interesul funcționarului public. Mobilitatea nu poate fi realizată în același timp pentru toți înalții funcționari publici dintr-o autoritate sau instituție publică și doar cel mult o dată pe an, pentru aceeași persoană”, conform proiectului.
Prin excepție, mobilitatea poate fi realizată mai mult de o dată pe an, dar numai cu acordul scris al înaltului funcționar public.
„Înalții funcționari publici sunt supuși mobilității în funcție și prezintă disponibilitate la numirile în funcțiile publice. Refuzul neîntemeiat al numirilor atrage eliberarea din funcția publică”, se arată în document.
Conform legii, din categoria înalților funcționari publici fac parte prefectul, subprefectul, secretarul general și secretarul general adjunct al Guvernului, secretarul general și secretarul general adjunct din ministere și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, inspectorul guvernamental.
Procedurile privind organizarea concursurilor de recrutare sau, după caz, de promovare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a acestei legi se vor desfășura potrivit regimului juridic aplicabil la data la care au fost demarate.
Condițiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcțiilor publice de execuție vor fi de un an în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice, pentru ocuparea funcțiilor publice de execuție de grad profesional asistent din clasa I, 8 luni pentru ocuparea funcțiilor publice de execuție de grad profesional asistent din clasa a II-a și 6 luni pentru ocuparea funcțiilor publice de grad profesional asistent din clasa a III-a. Alte condiții de vechime stabilite în document sunt 4 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice pentru ocuparea funcțiilor publice de execuție de grad profesional principal și 8 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice pentru ocuparea funcțiilor publice de grad profesional superior.
Condițiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcțiilor publice de conducere sunt 2 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice, pentru ocuparea funcțiilor publice de conducere de șef birou, șef serviciu și secretar al comunei, precum și a funcțiilor publice specifice asimilate acestora și 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice pentru ocuparea altor funcții publice de conducere.
Pentru participarea la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcțiilor publice de conducere, candidații trebuie să fie absolvenți de masterat sau de studii postuniversitare, respectiv absolvenți de studii universitare de masterat sau studii universitare de doctorat, în domeniul administrației publice, management sau în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice.
Constituie vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice activitatea desfășurată în temeiul unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau ca profesie liberală, demonstrată cu documente corespunzătoare, activitatea desfășurată în străinătate în funcții, profesii sau domenii similare și compatibile cu nivelul studiilor și cu domeniul de studii și specializări absolvite în România, activitatea desfășurată în funcții compatibile cu nivelul studiilor și cu domeniul de studii și specializări absolvite în România, în cadrul organismelor internaționale și instituțiilor Comunității Europene sau pentru îndeplinirea unui mandat de reprezentare a statului român, perioadele care constituie vechime în specialitate în condițiile expres prevăzute de legi speciale.
Numirea în funcțiile publice de conducere pentru care se organizează concurs se face prin actul administrativ emis de conducătorii autorităților sau instituțiilor publice din administrația publică centrală și locală, la propunerea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.
Promovarea în funcția publică de execuție, în gradul profesional imediat superior celui deținut de funcționarul public se face prin examen sau concurs organizat semestrial de către autoritatea sau instituția publică, în limita funcțiilor publice rezervate prin planul de ocupare, cu înștiințarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. Promovarea în clasă a funcționarului public se face prin examen organizat semestrial de către autoritatea sau instituția publică.
Funcționarul public care ocupă o funcție publică de execuție temporar vacantă pe durată determinată poate promova în clasă, grad profesional și avansa în trepte de salarizare. În acest caz, la încetarea raportului de serviciu pe durată determinată, funcția publică ocupată se transformă, la clasa, gradul profesional și treapta de salarizare avute anterior ocupării pe durată determinată. În acest caz nu este necesar avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici pentru transformarea postului.
Pentru a participa la concursul de promovare într-o funcție publică de conducere vacantă, funcționarii publici trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de condiții, respectiv să fie absolvenți de masterat sau de studii postuniversitare în domeniul administrației publice, management sau în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice, să fie numit într-o o funcție publică din clasa I, să îndeplinească cerințele specifice prevăzute în fișa postului, să fi obținut cel puțin calificativul „bine” la evaluarea anuală a performanțelor profesionale individuale în ultimii 2 ani calendaristici, să nu aibă o sancțiune disciplinară aplicată și care nu a fost radiată.
În urma dobândirii unei diplome de studii de nivel superior, funcționarii publici de execuție au dreptul de a participa la examenul organizat pentru ocuparea unei funcții publice într-o clasă superioară celei în care sunt încadrați, dacă studiile absolvite sunt în specialitatea în care își desfășoară activitatea sau dacă autoritatea ori instituția publică apreciază că studiile absolvite sunt utile pentru desfășurarea activității. Promovarea în clasă nu se poate face pe o funcție publică de auditor sau de consilier juridic.
În mod excepțional, detașarea se poate dispune pe o funcție publică din categoria înalților funcționari publici, dacă persoana îndeplinește condițiile de studii și vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției. În acest caz, detașarea se dispune prin act administrativ al persoanei care are competența legală de numire a funcționarilor publici care ocupă funcții publice din categoria înalților funcționari publici, la propunerea conducătorului autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea funcționarul public detașat.
În cazul funcționarilor publici de conducere, transferul se poate realiza pe funcții publice de conducere de același nivel sau, după caz, de nivel inferior, ale căror condiții de ocupare și experiență profesională necesară în vederea ocupării sunt similare cu cele ale funcției de pe care se efectuează transferul.
Mutarea în cadrul autorității sau instituției publice sau în cadrul altei structuri fără personalitate juridică a autorității sau instituției publice poate fi definitivă sau temporară.
Exercitarea cu caracter temporar a unei funcții publice de conducere vacante sau temporar vacante se realizează prin promovarea temporară a unui funcționar public care îndeplinește condițiile de studii și de vechime în specialitatea studiilor pentru ocuparea funcției publice și care nu are o sancțiune disciplinară aplicată și care nu a fost radiată.
În mod excepțional, la propunerea justificată a conducătorului autorității sau instituției publice în al cărei stat de funcții există funcția publică corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizată de către funcționari publici sau, după caz, de funcționari publici cu statut special. Această măsură se dispune prin act administrativ al persoanei care are competența legală de numire în funcția publică corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici în condițiile în care, din motive obiective, funcția publică nu a putut fi ocupată prin mobilitate. Dacă funcția publică este vacantă, măsura se dispune de către persoana care are competența numirii în funcția publică, pe o perioadă de maximum 6 luni într-un an calendaristic, cu avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.
Documentul stabilește totodată că acordurile colective încheiate cu nerespectarea prevederilor decise până în prezent sunt nule de drept, iar nulitatea se constată de către instanța de contencios administrativ. Sancțiunile disciplinare mustrare scrisă, diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioadă de până la un an, retrogradarea în treptele de salarizare sau retrogradarea în gradul profesional al funcției publice deținute, sau după caz, retrogradarea într-o funcție publică inferioară vacantă în cazul funcționarilor publici de conducere și înalților funcționari publici, pe o perioadă de până la 3 ani, destituirea din funcția publică, sancțiuni care se înscriu și în carnetele de muncă ale funcționarilor publici.
Sancțiunile disciplinare se radiază de drept la intervale cuprinse între 6 luni și 7 ani de la aplicare.
Raportul de serviciu se suspendă la inițiativa funcționarului public în caz de concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei de 3 ani, la concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau, în cazul copilului cu handicap pentru afecțiunile intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani, la desfășurarea unei activități în cadrul unor organisme sau instituții internaționale, dar și pentru participare la campania electorală sau la grevă.
Înaltul funcționar public are dreptul, ca urmare a realizării mobilității în altă localitate decât cea de domiciliu, la o locuință de serviciu corespunzătoare sau o sumă forfetară, pe bază de documente justificative, stabilită prin ordin al ordonatorului de credite, cu încadrarea în bugetul autorității publice respective, la două deplasări dus-întors, lunar, între localitatea în care își are sediul instituția la care este încadrat și localitatea în care acesta își are domiciliul, cu mijloacele de transport rutier și feroviar, ale căror cheltuieli se decontează și la decontarea altor cheltuieli impuse de schimbare.
Calitatea de înalt funcționar public nu mai este valabilă la încetarea raporturilor de serviciu, mutarea pe o altă funcție publică sau transferul la cererea acestuia pe o funcție publică vacantă de conducere sau de execuție.
În situația în care membrii comisiei de concurs, respectiv de soluționare a contestațiilor pentru înalții funcționari publici nu se prezintă la două ședințe consecutive, mandatul acestora încetează de drept. Constatarea încetării de drept a mandatului acestora este efectuată prin decizie a primului-ministru, la propunerea președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.
Documentul stabilește în mod distinct că, pentru activitatea desfășurată, funcționarii publici au dreptul la salariu de bază, sporuri, prime și alte drepturi salariale, dar și că salarizarea funcționarilor publici este efectuată în conformitate cu prevederile Legii cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice.
„Pentru orele lucrate din dispoziția șefului ierarhic peste durata normală a timpului de lucru sau în zilele de sărbători legale ori declarate zile nelucrătoare, înalții funcționari publici, funcționarii publici de conducere și de execuție au dreptul la compensare cu timp liber corespunzător sau la plata majorată, în condițiile legii cadru privind salarizarea unitara a personalului plătit din fonduri publice”, precizează actul normativ.
Funcționarii publici pot fi numiți sau aleși în funcții de demnitate publică sau în funcții de autoritate publică, iar înalții funcționari publici pot candida, pot fi numiți sau aleși în funcții de demnitate publică sau în funcții de autoritate publică, alese sau numite, numai după încetarea raporturilor de serviciu. Funcționarii publici de conducere pot candida pentru funcții de demnitate publică sau pentru funcții de autoritate publică tot numai după suspendarea raporturilor de serviciu.
Funcționarii publici au obligația să solicite suspendarea raporturilor de serviciu, în condițiile legii, pentru a putea candida pentru funcții de demnitate publică sau pentru funcții de autoritate publică, precum și obligația de a completa anual dosarul profesional cu cazierul judiciar.
Este reluată și o prevedere lansată anul trecut, conform căreia ziua funcționarului public se sărbătorește anual în data de 19 iunie și este zi nelucrătoare pentru aceștia.
Proiectul reglementează și funcția de director executiv și director executiv adjunct în cadrul prefecturii, aparatului propriu al autorităților administrației publice locale și al instituțiilor publice subordonate acestora, de director și director adjunct în cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale din unitățile administrativ-teritoriale, precum în funcțiile publice specifice asimilate acestora.
Este reglementată și organizarea de centre regionale ale Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, ca instituții publice cu personalitate juridică.
„În vederea fluidizării și eficientizării procedurii de organizare și desfășurare a concursurilor, nu mai este necesară eliberarea unui cazier administrativ care să evidențieze situația disciplinară a funcționarilor publici desemnați membri în comisiile de concurs și de soluționare a contestațiilor. Eliminarea existenței cazierului administrativ a fost făcută având în vedere inclusiv faptul că eliberarea acestuia necesita o perioadă destul de mare de timp, de natură a îngreuna activitățile pentru care era necesară emiterea unui astfel de act administrativ. Totodată, eliminarea cazierului administrativ nu afectează nici evidențierea regimului disciplinar (în situațiile în care aceasta va fi necesară), cartea de muncă fiind instrumentul prin care va fi evidențiat acest regim”, se mai arată în document.
Având în vedere dificultățile apărute în practică, precum și specificitatea activităților desfășurate de funcționarii publici cu statut special din cadrul administrației penitenciarelor, prin proiect se instituie în mod expres posibilitatea reglementării printr-un statut special a unor norme referitoare la carieră și pentru această categorie de personal.