Guvernul analizează variante de concedieri în administrație-norme obligatorii sau limitarea banilor



Guvernul discută diferite variante de introducere a normativelor de personal în administrație, precum impunerea unei norme obligatorii de angajați, prin care vor fi disponibilizate circa 13.000 persoane, sau interdicția de a utiliza fonduri destinate echilibrării bugetelor la cheltuieli de personal.
Una dintre variantele analizate este stabilirea unui normativ de personal care să fie impus prin lege pentru aparatul de specialitate al primarului și consiliului județean, structuri care să fie obligate ca în maximum 30 zile să aprobe noi organigrame și să efectueze procedurile de disponibilizare a personalului, au declarat agenției MEDIAFAX surse ministeriale.
Potrivit surselor citate, în această variantă personalul din învățământ și asistență socială nu ar fi afectat, deoarece este salarizat pe baza standardelor de cost finanțate de la bugetul de stat, iar numărul de angajați din serviciile publice de interes local ar urma să fie aprobat de Guvern la propunerea consiliilor județene și/sau prefecților.
Această variantă poate determina reduceri de personal la nivelul aparatelor de specialitate de aproximativ 13.000 persoane, dintre care 5.262 persoane la nivelul comunelor, 1.995 persoane la nivelul orașelor, 4.778 persoane în municipii și sectoare, 378 persoane în consilii județene și 393 persoane în Primăria municipiului București.
„Este însă o măsură criticabilă din punct de vedere politic și social, deoarece se bazează pe calcule matematice, autoritățile locale și sindicatele s-ar îndrepta împotriva Guvernului, iar eventuale litigii în justiție declanșate ca urmare a disponibilizărilor de către sindicate sau autorități locale vor avea ca titluar Guvernul. În plus, autoritățile locale vor tergiversa aplicarea procedurilor și vor externaliza activitățile, iar cheltuielile de personal se vor transforma astfel în cheltuieli cu bunuri și servicii sau transferuri între unități”, au arătat sursele citate.
Executivul ia în calcul și faptul că prevederea conform căreia consiliile județene și/sau prefecții să transmită spre aprobare Guvernului propuneri de personal din instituțiile de interes local încalcă principiul autonomiei locale, dar și permite tergiversări continue din partea acestora.
„Practic, consiliile județene pot amâna sine-die adoptarea unor asemenea hotărâri”, au spus sursele citate.
O altă variantă analizată la nivelul Guvernului este introducerea interdicției de a utiliza un anumit procent din fondurile de echilibrare pentru cheltuieli de personal.
În prezent, aproximativ 30% din fondurile de echilibrare sunt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor de personal.
„Aplicarea acestei variante presupune aprobarea unei liste de activități realizate obligatoriu prin aparatele de specialitate, astfel încât personalul să nu fie transferat sau externalizat, iar autoritățile locale fiind nevoite să restructureze personalul din subordine. Măsura se va aplica tuturor unităților administrative indiferent dacă utilizează sau nu fondurile de echilibrare pentru acoperirea cheltuielilor de personal, acestea fiind obligate să se retructureze”, au explicat sursele.
Potrivit acestora, varianta prezintă avantajul că eventuale litigii în justiție declanșate de către sindicate sau personalul disponibilizat modifică titularul de la Guvern la angajatorul din administrația publică locală și ar fi o măsură greu de contestat de autoritățile locale, având în vedere „necesitatea asigurării de resurse financiare pentru investiții, în vederea relansării economiei”.
Ponderea fondurilor care poate fi alocată pentru cheltuieli de personal, bunuri și servicii va fi calculată în funcție de gradul de colectare a veniturilor proprii, media utilizării fondurilor de echilibrare pentru costuri de personal în ultimii trei ani și nivelul cheltuielilor de capital în bugetul local.
Ultima variantă analizată de Guvern este reducerea fondurilor de echilibrare cu procentul de depășire a numărului de personal recomandat. Astfel, din sumele de echilibrare va fi reținut un procent ce reprezintă raportul de depășire a unui normativ recomandat, iar suma reținută se poate realoca pentru echilibrarea bugetelor la unitățile care „se conformează” recomandărilor sau poate fi virată la bugetul de stat.
„Măsura se bazează pe conformarea voluntară a primarilor și președinților de consilii județene, neîncălcând autonomia locală și permițând diminuarea cheltuielilor cu personalul, deoarece marea majoritate a unităților nu își permit să piardă fondurile de echilibrare. Eventualele litigii vor avea ca titular administrația locală, nu Guvernul, dar reducerile de personal nu vor fi imediate”, au arătat sursele.
Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA) a anunțat, vineri, că membrii săi vor începe acțiunile de protest, care vor debuta în 2 februarie cu o grevă de avertisment de două ore și vor culmina, în 12 februarie, cu o grevă generală pe termen nelimitat în administrația publică.
Federația și asociațiile consiliilor județene, municipiilor, orașelor, comunelor și secretarilor au transmis, joi, o scrisoare deschisă premierului Emil Boc, în care arătau că resping proiectul de lege care prevede disponibilizări în administrație.
Aproximativ 17.000 de angajați din administrația locală ar putea fi disponibilizați în acest an, iar primii concediați vor fi cei cu vârstă de pensionare și cei fără copii, indică un proiect de lege care limitează numărul funcționarilor din primării și consilii în funcție de numărul de locuitori.