Guvernul amână adoptarea unei decizii în privința taxei de poluare auto



Guvernul nu a luat deocamdată nici o decizie în privința taxei de poluare auto, ci a decis să analizeze în continuare variantele de modificare a regimului de taxare a proprietarilor de vehicule, a declarat, ieri, premierul Emil Boc. Comisia Europeană a informat recent Guvernul că ordonanța de urgență, emisă de fostul Cabinet, prin care taxa de poluare auto a fost triplată, încalcă legislația comunitară.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a prezentat mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, precizând că o decizie va fi luată după ce propunerile vor fi analizate la nivelul Guvernului și după consultarea instituțiilor europene.
Una dintre variante este ca taxa auto să fie redusă ca valoare la momentul înmatriculării și inclusă ulterior în impozitul plătit anual de către proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare.
Ministrul Mediului a vorbit însă și de posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micșorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare.
Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul mașinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimetri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
După modificarea taxei auto, vânzările de mașini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească.
Pe fondul creșterii numărului de mașini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanță de urgență, ca taxa de poluare auto percepută la achiziția mașinilor noi să fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârșitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România și în Uniunea Europeană. Simultan, taxa auto pentru achiziția vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.