Guvernul a început procedurile de introducere a unei taxe pentru circulația pe autostradă, în paralel cu sistemul existent al rovinietei, cu argumentul că sumele alocate de la buget și din veniturile CNADNR nu sunt suficiente pentru întreținerea autostrăzilor care vor fi construite cu finanțare UE.
Introducerea sistemului de taxare a accesului pe autostrăzi este propusă într-un document discutat și aprobat, miercuri, de Guvern.
România are în prezent 320 kilometri de autostradă, iar în perioada următoare, prin Programul Operațional Sectorial Transport (POS-T), ar urma să fie cofinanțate din Fondul de coeziune alți 373 kilometri de autostradă, respectiv secțiunile Nădlac-Arad, Arad-Timișoara, Timișoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Orăștie-Sibiu, Cernavodă-Constanța și varianta de ocolire a municipiului Constanța.
Secțiunile Cernavodă-Constanța, Arad-Timișoara și varianta de ocolire a municipiului Constanța se află în faza de lucrări, iar pentru tronsoanele Nădlac-Arad, Orăștie-Sibiu, Timișoara-Lugoj și Lugoj-Deva au fost finalizate studiile de fezabilitate și sunt în curs de finalizare documentațiile de licitație, estimându-se că în 2011 vor fi semnate contractele de lucrări.
„O condiție esențială pentru finanțarea proiectelor de autostrăzi prin POS-T este asigurarea sumelor pentru operarea și întreținerea acestor autostrăzi. Din analizele efectuate de către Comisia Europeană a reieșit faptul că fondurile pentru operarea și întreținerea autostrăzilor nu pot fi asigurate de la bugetul de stat și nici din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Autostrăzi, iar Comisia Europeană a condiționat aprobarea proiectelor pentru construcția de autostrăzi de luarea la nivel politic în România a unui angajament privind asigurarea sustenabilității construcțiilor de autostrăzi cofinanțate de UE prin introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrăzi, atunci când acestea vor fi date în folosință”, au declarat agenției MEDIAFAX surse ministeriale, care citează din documentul aprobat de Guvern.
În prezent, pentru utilizarea infrastructurii rutiere se percept taxe/tarife care includ impozitul pe mașină, taxa de import, rovinieta, acciza pe carburant, tariful de trecere la podurile dunărene, dar veniturile încasate din aceste surse și din amenzile pentru încălcarea normelor privind greutățile admise pe rețeaua rutieră sunt utlizate numai parțial pentru acoperirea cheltuielilor de întreținere și operare a rețelei rutiere, în particular pentru autostrăzi, au adăugat sursele.
„Ministerul Transporturilor consideră necesar introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrăzile din România în paralel cu sistemul existent al rovinietei. În scopul minimizării efectelor asupra aplicațiilor la Comisia Europeană pentru finanțarea din Fondul de coeziune, pentru autostrăzile finanțate prin intermediul POS-T se va urmări ca valoarea fondurilor obținute să nu producă venituri nete, deci să acopere doar cheltuielile de operare și întreținere”, se arată în document.
Sursa mai relevă că, prin facilitatea de finanțare JASPERS lansată de Comisia Europeană (Joint Assistance to Support Projects in European Regions – Asistență comună pentru susținerea proiectelor în regiunile europene), susținută din fonduri structurale și din Fondul de Coeziune al UE, va fi realizat, până la sfârșitul acestui an, un studiu de analiză privind sistemele de finanțare, prin taxare directă și/sau vinietă, a autostrăzilor din alte țări europene și posibilitățile de aplicare a acestui sistem în România, studiu care va asigura „substanță” deciziei finale a Ministerului Transporturilor și Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri privind sistemul de taxare optim.
Documentul a fost avizat atât de Ministerul Transporturilor, cât și de Ministerul Finanțelor.
Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu declara, în vara acestui an, că utilizarea autostrăzilor din România ar putea fi taxată, din vara anului viitor, cu 3 sau 4 euro pe suta de kilometri, bani care să fie folosiți pentru întreținerea autostrăzilor.
El susținea că întreținerea autostrăzilor reprezintă o cerință a Uniunii Europene, pentru întreținerea autostrăzilor conform normelor comunitare, și că UE alocă aproximativ două miliarde de euro până în 2013 pentru porțiuni de autostradă.