GEA: Românii au un optimist nemotivat față de criză, e greu de prevăzut reacția lor privind consumul



Românii manifestă un optimism nemotivat față de criza economică, pentru că nu s-au mai confruntat cu o recesiune similară celei actuale, de aceea reacția acestora în privința consumului este dificil de prevăzut, potrivit directorului executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA), Liviu Voinea.
„După nouă ani de creștere economică, niciun consumator nu știe cum se va comporta în condiții de criză, pentru că nu are termeni de comparație. România a mai trecut prin două recesiuni, în anii ’90-’92, respectiv ’96-’97, dar atunci consumul era mic și nu s-a resimțit. De aceea, este extrem de greu de prevăzut cum va reacționa consumatorul”, a declarat Voinea, marți, la seminarul „Romania 2009 Retail Forum”, organizat de MEDIAFAX.
El a adăugat că prima jumătate a anului viitor va fi mai dificilă, în condițiile în care românii nu vor mai putea folosi rezervele din 2008 pentru a putea trece de criză.
„Prima jumătate din 2010 va fi mai grea. În România suntem invadați de un val de optimism nemotivat și ne pierdem pesimismul normal față de criză. Anul 2008 a fost unul foarte bun, iar în 2009 a existat fie un efect inerțial, o negare a crizei, fie o compensare a acesteia prin rezultatele din 2008, care nu vor mai exista anul viitor. Românii se vor orienta către prețuri mai mici pentru că au fost consumate resursele din 2008”, a spus Voinea.
Potrivit reprezentantului GEA, o revigorare a pieței nu se va face brusc, ci va exista un avans redus, în schimb va crește șomajul, ceea ce va duce la scăderea consumului.
Directorul executiv al Selgros România, Alexandru Vlad, prezent la conferință, estimează că 2010 va fi un an dificil pentru companiile de retail, cea mai mare scădere a vânzărilor urmând să o aibă produsele alimentare.
Referitor la decembrie, luna cu o pondere de peste 20% din vânzările anuale ale unui lanț de retail, Vlad a precizat că în acest an va fi mai slabă comparativ cu 2008.