Gazele de eșapament emise de motoarele Diesel produc cancer pulmonar, avertizează OMS



Gazele de eșapament emise de motoarele Diesel produc cancer pulmonar și fac parte din aceeași categorie de substanțe cu efecte letale precum azbestul și arsenicul, au anunțat, marți, reprezentanții Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), informează AFP.
Printr-un anunț care vizează în mod direct industria automobilelor, Agenția Internațională pentru Cercetări asupra Cancerului (IARC/ CIRC), ce face parte din OMS, a reclasificat gazele de eșapament produse de motoarele Diesel, trecându-le din categoria agenților probabil cancerigeni (grupa 2A) în categoria substanțelor care produc în mod sigur cancer (grupa 1).
În 1988, CIRC, care își are sediul la Lyon, a clasat emisiile motoarelor Diesel în grupa agenților cancerigeni probabili pentru oameni (grupa 2 A), au reamintit experții CIRC, la încheierea unei reuniuni de lucru, marți.
Experții reuniți la Lyon au considerat că în prezent există suficiente dovezi care arată că expunerea la gazele de eșapament produse de motoarele Diesel este asociată cu un risc ridicat de cancer pulmonar și au decis includerea acestor gaze în grupa agenților cancerigeni siguri pentru oameni (grupa 1).
„Dovezile științifice sunt clare, iar concluziile grupului de lucru au fost unanime: gazele emise de motoarele Diesel cauzează cancer pulmonar”, a declarat medicul Christopher Portier, președintele grupului de experți CIRC.
„Ținând cont și de impactul adițional pentru sănătate al particulelor Diesel, expunerea la acest amestec chimic trebuie să fie redusă în lumea întreagă”, a adăugat Portier.
În plus, experții au notat „o asociere pozitivă” cu un risc crescut de cancer la vezică.
Populații importante sunt expuse în fiecare zi în lume la emisiile motoarelor Diesel, nu doar prin intermediul vehiculelor rutiere, ci și prin alte mijloace de transport (trenuri regionale, vapoare) și prin generatoare de electricitate, reamintește CIRC.
Același grup de lucru a ajuns la concluzia că gazele de eșapament produse de motoarele pe benzină „sunt probabil cancerigene pentru oameni” (Grupa 2B), o clasificare rămasă „neschimbată de la precedenta evaluare, făcută în 1989”.
Din 1971, peste 900 de agenți au fost evaluați, iar dintre aceștia peste 400 au fost clasificați ca fiind cancerigeni sau potențial cancerigeni pentru oameni.
Favorizat de o politică fiscală avantajoasă, parcul auto Diesel s-a dezvoltat puternic în Franța: el reprezintă astăzi aproape 60% din parcul auto total din această țară, comparativ cu 25% cât reprezenta în 1995.
Având „reputația” că este mai bun pentru mediu decât motorul pe benzină, întrucât generează mai puțin CO2 pe kilometru parcurs, motorul Diesel emite în schimb multe particule fine.
Aceste particule, emise și de încălzirea locuințelor prin arderea lemnelor și de industrie, s-ar afla, în Franța, la originea a peste 42.000 de decese premature, în fiecare an, din cauza cancerului pulmonar, consideră ministerul Ecologiei din această țară.
Motorul Diesel emite, de altfel, un alt gaz, dioxidul de azot (NO2), care provoacă maladii respiratorii și cardiovasculare.
Pentru a se conforma unor norme europene din ce în ce mai exigente, au fost totuși făcute și câteva progrese în materie de performanță și curățenie pentru aceste motoare, prin echiparea lor cu sisteme de filtrare din ce în ce mai eficiente.