Gândirea trebuie adaptată tipului de problemă



În procesul cognitiv există o serie de tipuri de raționamente, iar fiecare dintre acestea se potrivește perfect pentru rezolvarea anumitor tipuri de probleme. De exemplu, cele de geometrie se rezolvă cel mai bine printr-o combinație de strategii verbale și spațiale, nu cu ajutorul celor bazate pe raționamente legate de formă. Oamenii de știință au vrut să afle dacă elevii de gimnaziu reușesc să rezolve mai ușor problemele de geometrie atunci când le sunt puse la dispoziție indicii adaptate propriului fel de a gândi.
Stilurile cognitive identificate au fost catalogate astfel: cel verbal, cel spațial și cel bazat pe forme. În urma experimentului, s-a constatat că, indiferent de tipul indiciilor oferite, gândirea spațială și cea verbală s-au dovedit folositoare pentru rezolvarea problemelor de geometrie, în timp ce gândirea bazată pe forme nu a fost așa de eficientă în acest caz.
Concluzia studiului este că problemele de geometrie se rezolvă cel mai bine adoptând anumite stiluri de gândire.
„Cercetările noastre ar putea avea un impact pozitiv asupra metodelor de predare a geometriei și a matematicii în general”, au explicat autorii studiului. „Putem spune că a-i învăța pe elevi cum anume să gândească spațial, cum să folosească și cum să păstreze în minte imaginile poate fi o modalitate eficientă de a spori performanțele obținute la geometrie. Prin urmare, este foarte important ca elevii să ia în considerare și alte stiluri de gândire, nu doar abordarea pe care o învață în timpul primelor ore ale acestei materii”, au mai spus oamenii de știință.