FSLI: Două săptămâni de dezbatere pentru Legea educației, prea puțin pentru un act atât de important



Președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Aurel Cornea, a declarat, miercuri, pentru MEDIAFAX că două săptămâni de dezbatere publică a proiectului Legii educației este un timp foarte scurt pentru un act normativ de o asemenea importanță.
„O lege de o asemenea importanță nu poate fi pusă în dezbatere publică numai două săptămâni, la repezeală. Ea ar fi trebuit discutată în colectivele de profesori, părinți, societatea civilă, astfel încât fiecare aspect al legii să fie însușit de toată lumea”, a spus Aurel Cornea.
Liderul FSLI consideră că și acest proiect al Legii educației poate avea soarta celorlalte două, din ultimii ani, respectiv legea lui Cristian Adomniței sau „Codul educației” al Ecaterinei Andronescu.
„O să ne trezim în situația ca și această lege să fie aruncată la gunoi ca și celelalte două, atunci când se schimbă guvernarea”, a mai spus Cornea.
De asemenea, liderul sindical este sceptic în privința finanțării de 6 la sută din PIB pentru educație, deoarece toți au promis acest lucru, dar „nimeni nu și-a respectat cuvântul”.
Proiectul de lege privind educația națională a fost discutat și avizat de Guvern, într-o primă lectură, urmând să fie prezentat în dezbatere publică pentru o perioadă de două săptămâni, la finalul căreia va fi dezbătut din nou în Guvern în vederea aprobării finale, a anunțat, miercuri, premierul Emil Boc.
El a precizat că proiectul de lege se bazează pe principiile strategiei naționale în domeniul educației. „Actuala programă este supraîncărcată, iar copiii aleargă ca niște roboței. Prin noua lege, va fi redusă cu aproximativ 25 la sută, prin eliminarea datelor care nu sunt necesare, iar profesorii vor avea la dispoziție 25 la sută din timp pentru a adapta predarea în funcție de caracteristicile elevului – cu cei mai buni să profeseze un nivel avansat, cu ceilalți un nivel adecvat”, a spus Boc.
Numărul maxim de ore de curs pe săptămână va fi redus de la o medie de 25 de ore la 20 de ore în învățământul primar și de la o medie de 30 de ore la 25 de ore în învățământul gimnazial.
„Cadrele didactice nu pleacă automat în șomaj, ci se încadrează în cadrul noilor norme, cu programul «școală după școală»”, a susținut premierul.
Sindicatele din învățământ s-au declarat de mai multe ori nemulțumite de faptul că ministrul Educației nu i-a invitat la discuții privind proiectul Legii educației. Sindicaliștii sunt nemulțumiți și pentru că Ministerul Educației nu le-a pus la dispoziție actul normativ înainte de prezentarea acestuia în Guvern.
Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, în 15 septembrie 2009, pe proiectul Legii educației elaborat în mandatul Ecaterinei Andronescu.
În 18 noiembrie 2009, Curtea Constituțională a decis că Legea educației este neconstituțională. Totodată, Curtea Constituțională a decis că Legea educației nu poate fi promovată prin angajarea răspunderii, ci doar prin dezbatere parlamentară.