Soluția propusă de Fondul Monetar Internațional (FMI) pentru companiile care nu pot supraviețui fără subvenții sunt restructurarea, privatizarea sau închiderea, a declarat, luni, agenției MEDIAFAX, secretarul de stat în Ministerul Economiei Tudor Șerban.
„Asta este propunerea FMI pentru toate companiile care nu pot rezista fără subvenții, cum ar fi, de exemplu, Compania Națională a Huilei (CNH). Cea mai convenabilă soluție pentru noi este cea care ține cont și de realitățile locale, nu doar de cele economice. Trebuie ținut cont și de realitățile politice”, a afirmat Șerban, care s-a întâlnit luni cu reprezentanții FMI, la sediul Ministerului Finanțelor Publice.
FMI a cerut, luni, autorităților române să elimine în 2010 subvențiile acordate companiilor de stat cu datorii mari la buget. Delegația FMI se află în România pentru a doua revizuire a acordului stand-by, de 12,95 miliarde euro, încheiat în primăvara acestui an.
Guvernul și FMI au convenit ca evoluțiile financiare a unui număr de zece companii să fie monitorizate cu prioritate, în vederea reducerii volumului de subvenții.
Aceste spocietăți sunt Compania Națională de Căi Ferate CFR, Societatea Națională de Transport CFR Călători, CNH, Termoelectrica, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale, Metrorex, CFR Marfă, Electrocentrale București, Societatea Comercială Electrificare CFR și Administrația Națională a Îmbunătățirilor Funciare.
Oficiali ai Ministerului Economiei au declarat în luna septembrie că România, alături de alte state europene, a cerut Comisiei Europene să permită subvenționarea producției de huilă și după anul 2010, urmând ca răspunsul reprezentanților europeni să fie transmis până la sfârșitul acestui an.
CNH este cel mai mare datornic la bugetul de stat, cu obligații restante la bugetul general consolidat de 3,64 miliarde de lei la finele lunii septembrie, în creștere cu 7,6% față de sfârșitul lunii iunie.
România are un acord stand-by cu FMI pe doi ani, pachetul total de finanțare externă, de la Fond, Uniunea Europeană, BM și BERD, urmând să ajungă la 19,95 miliarde euro.