Sistemele informatice pentru monitorizarea încasărilor din TVA și accize vor fi funcționale la 1 ianuarie, în condițiile în care testarea acestora a fost finalizată și informațiile au fost introduse în bazele de date, au declarat reprezentanți ai Ministerului Finanțelor.
„Bazele de date pentru cele două sisteme au fost încărcate, la 1 decembrie pentru aplicația VIES (VAT International Exchange Systhem n.r.), și la 15 decembrie pentru aplicația SEED. La data aderării, administrația română va fi capabilă să schimbe informații referitoare la TVA și accize cu toate statele membre. Toate aplicațiile au fost dezvoltate și testate”, au afirmat reprezentanții ministerului.
Sistemul VIES (VAT International Exchange Systhem) asigură schimbul de informații cu statele membre ale Uniunii Europene privind taxa pe valoarea adăugată, iar sistemul SEED (System of Exchange of Excise Data) vizează accizele.
Aceste sisteme sunt importante pentru o țară care aderă la UE pentru că piața comună are reguli stricte în ceea ce privește TVA și accizele, iar aceste două taxe reprezintă baza sistemului utilizat la calculul contribuției statelor membre la bugetul Uniunii.
Sistemele IT pentru administrarea fiscală asigură inter-operabilitatea cu cele din restul statelor membre ale Uniunii Europene, prin intermediul acestora urmând să fie realizate schimburi de informații și controale multilaterale în scopul evitării fraudei fiscale în domeniul TVA și al accizelor.
Reprezentanții MFP au menționat că, în perioada septembrie – octombrie, a avut loc verificarea inter-operabilității pentru aplicația VIES, cu Spania, Ungaria și Finlanda.
La sfârșitul fiecărei sesiuni, cu fiecare stat membru, a fost realizat câte un raport de test, de către fiecare echipă. Rapoartele au fost trimise pentru informare și validare la Centrul Fiscalis al Comisiei Europene, toate testele fiind încheiate cu succes.
În ceea ce privește accizele, sistemul informatic a fost modificat la nivelul UE, astfel că toate statele membre au testat, din nou, în noiembrie, funcționarea acestuia.
Serviciul Central de Legături va acționa în calitate de reprezentant autorizat al administrației fiscale române pentru realizarea schimbului de informații privind operațiunile intracomunitare realizate cu administrațiile fiscale ale celorlalte state membre din Uniunea Europeană.
Pentru introducerea celor două sisteme informatice în România au fost stabilite mai multe etape, iar la începutul lunii iulie a început să funcționeze programul pilot. Verificarea funcționării sistemelor informatice privind colectarea TVA și a accizelor a început la 3 iulie, prima testare fiind realizată cu sistemul central al Comisiei Europene (CE), de la Bruxelles.
Domeniul finanțelor a primit, în raportul Comisiei Europene de la jumătatea lunii mai, steguleț roșu pentru că România înregistra întârzieri în aplicarea acestor sisteme informatice.
Raportul CE de la finele lunii septembrie menționa că testele de conformitate a sistemelor informatice pentru centralizarea datelor privind TVA și accize au fost trecute cu succes, astfel că România și-a îndeplinit obligațiile pe acest segment.
Cele două sisteme trebuie să fie funcționale la data aderării României la Uniunea Europeană.
Contractele pentru introducerea celor două sisteme au fost semnate în luna martie, cu firmele americane IBM și Oracle, licitația fiind finalizată în luna decembrie a anului precedent. Agenția Națională de Administrare Fiscală va fi beneficiara sistemului.





