Cine spune că guvernul nostru nu e consecvent și nu are viziune pe termen lung, se află în eroare. Autostrada nu va fi a moldovenilor, nici a urmașilor lor și nici a urmașilor urmașilor lor, în veacu’ veacurilor sau cel puțin până în 2030. Suceava nu există pe harta României, nici astăzi, nici peste 15 ani, indiferent câte variante de master plan vor gândi și vor întocmi miniștrii cabinetului Ponta. Ministerul Transporturilor, condus astăzi de Ioan Rus, propune o nouă variantă a Master Planului lansat inițial de predecesorul său, Dan Șova. De fapt, aceasta este varianta finală revizuită a raportului privind Master Planul General de Transport pe termen scurt, mediu și lung, acceptată de Comisia Europeană, dată spre dezbatere publică la 1 octombrie. Master Planul diferă semnificativ de planurile pe care guvernul le-a prezentat la finalul anului trecut, care arătau că în România vor fi construiți până în 2020 alți circa 2.400 de kilometri de autostrăzi, pe lângă cei 644 de kilometri pe care România îi are în prezent. Potrivit noului document, specialiștii nu au considerat necesară o autostradă care să lege nordul de sudul țării. E suficient, cred ei, un drum express care ar pleca de la Siret și ar traversa întreaga Moldovă, pentru ca undeva, în zona localității Urziceni, să se înțepe în A3, adică Autostrada Transcarpați, care, la rândul său, leagă Bucureștiul de Nădlac sau Bacău. Nu vă întrebați cum vine asta, e un artificiu, e o altă discuție. Adică singura bucățică de autostradă care ar străbate Moldova ar pleca din Bacău spre Brașov, prin Onești. Ca urmare, dacă chiar vrem autostradă care să ne ducă în capitală, ar fi posibilitatea să alegem traseul Suceava, Bacău, Brașov, Ploiești, București. Și dacă ne place așa de mult să mergem pe autostradă, am putea lungi traseul, mergând prin Ungaria, țară cu o rețea decentă de drumuri. Când vine vorba de turism, Bucovina e pe limbile tuturor, când vine vorba de transportul turiștilor, treaba lor, descurcă-se. Prin Suceava ar putea trece două drumuri de categoria a doua: Siret Express, care merge spre sud, și Bucovina Express, care ne leagă de Botoșani și atât. În partea cealaltă, până la Bistrița, prin Gura Humorului, vom călători pe Trans Regio Bucovina, un drum de categoria a patra. De fapt, despre asta este vorba, despre categorii și importanța dată județelor țării de către guvernul de la București. Prioritățile le stabilesc oamenii. Oamenii de la putere. E limpede că Suceava nu are un cuvânt de spus atunci când la București se taie tortul. Și nici când se desenează trasee. Rămâne mereu aceeași consolare: indiferent ce desenează Șova sau Rus, numărul de kilometri de drumuri civilizate anunțat nu va coincide cu realitatea. Așa că, dacă n-ai așteptări, n-ai nici dezamăgiri.