Pacienții și medicii au ajuns la capătul răbdării din cauza nesfârșitelor probleme cu care se confruntă din cauza faptului că Sistemul Informatic unic (SIUI) al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) este nefuncțional. Asta duce la prelungirea duratei consultațiilor medicale pentru că medicii nu pot intra în sistem și la imposibilitatea acordării documentelor necesare pacienților.
Sistemul cardurilor de sănătate nu a funcționat niciodată cum trebuie, dar peste toate, la 1 mai a.c. a expirat contractul dintre CNAS și firma SIVECO și au fost suspendate toate activitățile de mentenanță legate de baza de date ORACLE, a sistemelor SIPE, SIUI și CEAS. CNAS, responsabilă de funcționarea acestui sistem informatic care a costat multe milioane de euro, le-a transmis medicilor și farmaciștilor să emită în continuare documente pentru pacienți, pe care să le valideze în termen de 72 de ore. Dacă în privința acordării consultațiilor în absența funcționării sistemului medicii acceptă să lucreze, când este vorba să scrie rețete gratuite și compensate nici nu vor să audă, și asta pentru că în alte situații similare s-au trezit că ulterior le-au fost imputate rețetele eliberate offline.
Medicii refuză să elibereze rețete pe promisiuni
Unul dintre medicii de familie din județul Suceava, dr. Florin Haidamac, ne-a declarat că cea mai mare problemă o reprezintă eliberarea rețetelor. ”Dacă le dai offline și trec 72 de ore, nu mai pot fi urcate pe serverul CAS. Alteori se întâmplă erori inexplicabile, când sistemul teoretic merge, dar pur și simplu nu face înregistrarea. Și te trezești după 3 ani, când vine Casa de Sănătate în control, că îți impută aceste rețete. Cu penalități. Offline nu eliberează nimeni, nici medicii, nici farmaciștii, din teama de a nu li se imputa rețetele, așa cum s-a mai întâmplat”, a spus dr. Haidamac.
Același lucru ni l-a spus și secretarul general al Colegilor Medicilor Suceava, medicul de familie Irina Badrajan: „Ni s-a comunicat să lucrăm offline. Nimeni n-o să lucreze offline pentru că la controale s-au trezit cu rețete nevalidate și au plătit sume considerabile. Nu riscăm. Consultații facem, dar rețete nu dăm”. Dr. Badrajan a spus că de joia trecută sistemul informatic a funcționat doar sporadic, dimineața devreme sau noaptea târziu. ”Joi și vineri a fost un calvar. Luni a funcționat puțin, pe la 6 dimineața. Noi trebuie să facem totuși activitate medicală, nu să păzim sistemul informatic”, a mai spus medicul.
Președintele Asociației Medicilor de Familie din județul Suceava, dr. Irina Franciuc, ne-a declarat, ieri, că s-a ajuns la o situație imposibilă. ”De două săptămâni sistemul a căzut. Trebuie să stăm să pândim noaptea, să vedem dacă funcționează puțin să putem valida ce am făcut. Suntem cu nervii întinși la maximum și mi-e și rușine de pacienți, să le tot spun că sistemul nu merge. Ieri a funcționat doar cititorul de carduri, în rest a fost blocat tot”, a spus dr. Franciuc.
Sistemul informatic al CNAS are peste 700.000 de servicii medicale raportate și validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescripții medicale
Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) a precizat printr-un comunicat că „pentru disfuncționalitățile generate de nefuncționarea sistemului informatic, medicii de familie nu au nici responsabilitatea și nici soluția necesară” și a subliniat că perioada de nefuncționare nu a fost anunțată pe site-ul CNAS în așa fel încât serviciile să fie reprogramate. ”Regretând situația survenită pacienții sunt rugați să se adreseze CNAS. Vă informăm că disfuncționalitățile se vor agrava în situația în care CNAS nu rezolvă urgent problema lipsei de mentenanță a sistemului”, se mai arată în comunicat.
Pe site-ul CNAS, instituția a postat un comunicat prin care recunoaște fluctuațiile apărute în funcționarea sistemului informatic în ultimele zile și le cere medicilor, ca de fiecare dată, să lucreze offline, cu raportare și validare în termen de 72 de ore. „La nivelul CNAS se ia în calcul ca pentru întreaga perioadă în care s-au înregistrat probleme în funcționarea sistemului informatic transmiterea și validarea serviciilor acordate de furnizorii aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate să se facă în conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS. În acest context, CNAS solicită furnizorilor de servicii de sănătate să trateze în continuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraților și să nu amâne acordarea tratamentelor necesare acestora. Circumstanțele apariției problemelor în funcționarea PIAS, imediat după încetarea unui contract de mentenanță, vor fi clarificate cu aportul unor specialiști. Totodată, CNAS se preocupă de asigurarea mentenanței acelor componente ale PIAS care în prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialiștii IT din cadrul instituției depun toate eforturile în vederea soluționării disfuncționalităților apărute”, susține conducerea CNAS.
PIAS este instrumentul de raportare, validare și control al serviciilor de sănătate decontate din fonduri public și este unul din cele mai mari și mai întrebuințate sisteme informatice din România, cu peste 70.000 utilizatori și peste 700.000 de servicii medicale raportate și validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescripții medicale.