Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă



Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă

Duminică, 27 iulie 2025, în parcarea din fața Administrației Fiscale din Fălticeni, în vecinătatea Pieței „Nada Florilor”, s-a desfășurat cea de-a IX-a ediție a evenimentului „Roți Legendare – Fălticeni”. Peste 120 de vehicule istorice, autentice, produse între anii 1940 și 1990, au fost prezentate publicului, marcând un moment aniversar deosebit: 129 de ani de la apariția primului vehicul înmatriculat în Fălticeni.

Evenimentul a reunit colecționari din județul Suceava, dar și din alte colțuri ale țării – Galați, Vrancea, Vaslui, Botoșani, Neamț, Iași, Bacău – precum și participanți din Ucraina. Vehiculele expuse au impresionat prin diversitate și valoare istorică, de la automobile și motociclete clasice, la biciclete retro și chiar un exponat militar complet echipat.

Mașini, motociclete, istorie – totul sub semnul autenticității

Unul dintre punctele forte ale evenimentului a fost participarea membrilor Retromobil Club România, deținători ai certificării FIVA – un document internațional care atestă autenticitatea vehiculelor de epocă. De asemenea, în premieră, publicul a putut admira o motocicletă militară Ural din 1958, complet echipată pentru luptă, dar și creațiile inovatoare ale producătorului local de biciclete speciale Shillex, reprezentat de Ioan Șiloche.

„Avem o participare foarte numeroasă, cu invitați din toate județele Moldovei și mașini foarte valoroase. Faptul că în România nu există un muzeu dedicat automobilului face ca ceea ce realizăm noi să fie, practic, un muzeu pe roți. Această manifestare nu ar fi posibilă fără sprijinul Primăriei Municipiului Fălticeni, care în fiecare an ne oferă acest spațiu generos din centrul municipiului și fără implicarea domnului primar Cătălin Coman, care ne ajută să organizăm aceste evenimente”, a declarat Iulian Todirică, președintele Filialei Suceava a Retromobil Club România.

Tradiție și inovație pe trei roți

Ioan Șiloche, constructor local de biciclete speciale, a fost prezent pentru prima dată la eveniment. El a expus tricicluri electrice produse în Fălticeni, promovând un mod de transport alternativ, sigur și nepoluant.

„După 129 de ani de la primul vehicul motorizat care a circulat pe străzile orașului, un triciclu construit de un francez, Leon Bollé, în anul 1896, cu un motor termic de 600 centimetri cubi, cu o cutie de viteze cu trei viteze, în Fălticeni construim biciclete speciale și tricicluri electrice. Acestea sunt mai ușor de condus, mai stabile, având trei roți, și permit transportul unei greutăți mai mari. În lume, acest sistem de transport a luat amploare tocmai datorită avantajelor sale ecologice și ergonomice, nu este poluant, foarte comod, ușor de folosit, chiar dacă nu ai antrenament pentru mersul pe bicicletă. Dezavantajul acestui tip de triciclu este că nu ești foarte vizibil în trafic, trebuie să fii semnalizat corespunzător”, a explicat inginerul Ioan Șiloche.

Mărturii ale pasiunii pentru patrimoniul auto

Printre colecționarii prezenți s-au aflat și nume cunoscute din lumea Retromobil.

Narcis Aprodu, reprezentantul Filialei Vaslui și președintele secției Ford Clasic România, a prezentat un Ford Sierra și o colecție rară de numere de înmatriculare, printre care și cele din perioada 1960–1968, când existau regiuni. „Este a opta oară când vin la Roți Legendare, un eveniment de referință pentru Retromobil Club România, un eveniment care reunește cele mai multe mașini din Moldova și cele mai valoroase, mașinile interbelice. Mașinile interbelice sunt cel mai greu de întreținut, piesele se găsesc foarte greu, trebuie o grijă suplimentară din partea proprietarilor”, a subliniat el.

Sebastian Petercă, membru Moldavia Cars Club, a vorbit despre evoluția evenimentului: „Dacă la început erau cu greu 10–12 mașini, acum am depășit 100, ceea ce înseamnă că eforturile noastre de popularizare au dat rezultate și oamenii au început să înțeleagă cât de valoroase sunt aceste monumente pe roți, să le acorde atenția și bineînțeles sacrificiul material corespunzător pentru a dobândi și întreține aceste bijuterii pe roți. Mașinile interbelice au altă frumusețe, au alt suflet, erau mașini proiectate de artiști. Cele din zilele noastre sunt proiectate de economiști și de IT-iști și din acest motiv mașinile din ziua de astăzi parcă nu au suflet, în timp celelalte, cu cât ne întoarcem mai mult în timp, au o frumusețe aparte și transmit un mesaj al epocii în care au fost construite.”

Gabriel Pricop, de la Auto Onea, a adus o motocicletă Ural din 1958: „Este a doua expoziție la care participăm. Este total funcțională, înmatriculată, cu acte, cu tot ce trebuie. A fost achiziționată în urmă cu patru ani, prima oară a fost expusă anul trecut la Cetatea de Scaun a Sucevei, și acum la Fălticeni. Este o motocicletă de armată, este echipată așa cum a fost în serviciu, cu armă, bineînțeles nefuncțională și doar decorativă. Este o motocicletă pe care o caracterizează istoria.”

Premii, diplome și momente de gală

Festivitatea de premiere a fost oficiată de conducerea Filialei Suceava a Retromobil Club România – președintele Iulian Todirică, vicepreședintele Liviu Domunco, secretarul Andrei Uhrec și Cătălin Costea, administrator public al municipiului Fălticeni. De asemenea, tombola cu premii speciale oferite de Robert Ursu a fost un moment apreciat de public.

Au fost acordate următoarele distincții: Cel mai tânăr participant: Alexandru Anton; Cel mai experimentat participant: Constantin Asandei (Iași); Cea mai mare capacitate cilindrică: Alexandru Cristian (Chevrolet Corvette); Cea mai mică capacitate cilindrică: Ștefan Paulicu (Piaggio); Cea mai veche mașină: Morris Ten din 1933, prezentată în premieră de Adina Lungu; Cea mai mare distanță parcursă: Igor Levchenko, cu un VW Beetle din anii ’60 (Kiev–Fălticeni).

Premii speciale au primit: Narcis Aprodu, Sebastian Petercă, Sabin Doroftei (biciclete), Mihai Onea (motociclete), Constantin Berariu, Popa Manuela (Lancia Fulvia 1967), Ioan Șiloche (tricicluri electrice), Constantin Luchian (Mercedes 1974).

Înainte de festivitatea de premiere, Cătălin Costea, administrator public al municipiului Fălticeni, a transmis mesajul autorităților locale: „Astăzi nu vorbim doar despre mașini frumoase, ci despre legende pe roți. Fiecare exponat e o poveste restaurată cu răbdare și pasiune. La Fălticeni, și istoria are număr de înmatriculare. Dacă mașinile de azi sunt rapide, cele din expoziție sunt nemuritoare.”

O paradă pentru suflet și viitor

După ora 14:00, a avut loc parada autovehiculelor istorice pe străzile centrale ale orașului, spre încântarea miilor de vizitatori prezenți. Ziua s-a încheiat cu o întâlnire relaxată la Coliba Alpin, unde colecționarii au socializat și au făcut planuri pentru noi restaurări și evenimente.

„Evenimentul nostru este inclus în calendarul oficial al Retromobil Club România și devine o tradiție frumoasă. Oferim publicului o lecție vie de istorie, o ocazie de a înțelege evoluția designului auto și a pasiunii pentru vehiculele clasice”, a concluzionat Iulian Todirică.

„Roți Legendare” nu a fost doar o simplă expoziție. A fost o celebrare a memoriei tehnice, a creativității și pasiunii pentru mașinile cu suflet. Cu sprijinul Primăriei Municipiului Fălticeni, al partenerilor și sponsorilor locali și al unei comunități unite de iubirea pentru patrimoniul auto, ediția din 2025 a fost, fără îndoială, una de referință.


Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă
Fălticeniul a fost, pentru o zi, capitala pasionaților mașinilor de epocă


Recomandări

Autospecială MAI cu doi polițiști care păzeau un camion cu lemne ce urma să fie confiscat, izbită în plin de o mașină în care se afla și șoferul camionului

Atac în stil mafiot asupra unor polițiști suceveni care se aflau lângă un camion cu lemne care urma să fie confiscat
Atac în stil mafiot asupra unor polițiști suceveni care se aflau lângă un camion cu lemne care urma să fie confiscat

Campanie umanitară pentru o tânără care s-a născut în ziua în care i-a murit tatăl, apoi a fost crescută de stat. Are nevoie de o casă!

Campanie umanitară pentru o tânără care s-a născut în ziua în care i-a murit tatăl, apoi a fost crescută de stat. Are nevoie de o casă!
Campanie umanitară pentru o tânără care s-a născut în ziua în care i-a murit tatăl, apoi a fost crescută de stat. Are nevoie de o casă!

Accidentul de la ieșirea din Suceava, provocat de o tânără șoferiță de 18 ani, care a pătruns pe contrasens

Accidentul de la ieșirea din Suceava, provocat de o tânără șoferiță de 18 ani, care a pătruns pe contrasens
Accidentul de la ieșirea din Suceava, provocat de o tânără șoferiță de 18 ani, care a pătruns pe contrasens