Mărci românești care au făcut istorie pe străzi acum câteva zeci de ani au fost expuse, sâmbătă, pe platoul de la intrarea Iulius Mall Suceava la „Fabricat în România”, eveniment retro dedicat exclusiv automobilelor și motocicletelor autohtone. A fost prima expoziție retro din Suceava la care au fost admise doar mărci autohtone, astfel că prezența nu a fost una prea numeroasă: sucevenii au putut admira totuși mai multe Dacii 1300, din perioada 1969-1980, o Dacia 1.100 din 1970, o motocicletă cu ataș și o motocicletă Mobra 50.
Dănuț Crainiciuc, suceveanul cunoscut ca cel mai mare colecționar de Dacii 1300 din România, a expus pentru prima dată în Suceava cea mai valoroasă mașină din colecția sa, Dacia 1300 din 1969, primul an în care s-a fabricat modelul, cu seria de șasiu 00002. Este doua mașină din istoria modelului, iar cea cu seria de șasiu 00001 a fost casată cu mulți ani în urmă. Automobilul restaurat și atestat ca vehicul istoric a fost recunoscut ca cea mai veche Dacia 1300 care mai există. La finele lunii iunie, Dănuț Crainiciuc a luat cu această mașină locul I la Concursul de Eleganță Sinaia 2016, desfășurat sub înaltul patronaj al Casei Regale a României. Pe lângă valoarea dată de seria pe care o are, Dacia 1300 a suceveanului are ca principal atu restaurarea impecabilă, până la ultimul detaliu. Acest aspect a fost remarcat și la concursul de eleganță de înaltă ținută de la Sinaia.
Printre cei care au expus mașini, sâmbătă, la Suceava, s-au aflat și doi pasionați din Neamț, Iustin Stafie și Vasile Archip, primul cu o Dacia 1300 din 1973, iar al doilea cu o Dacia 1300 din 1980.
Iulian Todirică, din Fălticeni, a participat la „Fabricat în România” cu un superb automobil Dacia 1100 pe care îl are în colecție, în timp ce motocicletele au fost aduse de Nelu Bîrîiac din Ipotești, care deține numeroase automobile și motociclete retro.
Dănuț Crainiciuc, organizatorul evenimentului, a precizat că în județul Suceava sunt în jur de 20 de automobile românești care sunt atestate ca vehicule istorice, opt fiind ale sale. Cele mai multe sunt Dacii 1300, însă sunt atestate și două Dacii 1100, dar și Dacii mai noi, model 1310.
Ca să îndeplinească standardele atestării ca vehicul istoric, un automobil trebuie să aibă cel puțin 30 de ani vechime, să fie în stare bună de funcționare și în cea mai mare parte original.
„Fabricat în România” a fost organizat de Retro Mobil Club România în doar trei orașe din țară– București, Baia Mare și Suceava.