Mai mulți suceveni ne-au sesizat că au primit scrisori de la Primăria Suceava pe numele unor rude decedate, care fie sunt somate să achite diverse taxe locale, fie sunt invitate la administrația locală pentru tot felul de clarificări. Situația este cu atât mai bizară cu cât pe plicul cu antetul Primăriei Suceava, în continuarea numelui fostului cetățean al orașului, scrie „Decedat”. Dacă funcționarul care s-a ocupat de corespondență nu a considerat că „decedat” este al doilea nume al celui în cauză, este greu de înțeles de ce instituția care eliberează certificatele de deces pentru cei care locuiesc în Suceava se angajează în corespondență cu răposații. La fel de greu de înțeles este și atitudinea unor funcționari ai primăriei, care solicită plata taxei de salubritate și de către cei care nu mai sunt printre noi.
O astfel de situație a fost relatată pe o rețea de socializare de suceveanul Mircea Turculeț: „m-am dus cu certificatul de deces anul trecut și îmi zice una: «mort, nemort… până nu faceți succesiunea trebuie să plătiți». Mă uit la ea… Doamnă, cum dracu să plătească taxa de salubrizare, dacă el a murit? Ea: «asta e legea… E mort, nu produce gunoi, dar plătește»”.
Întrebat în legătură cu astfel de situații, primarul de Suceava, Ion Lungu, a declarat, ieri, că în primul rând administrația locală nu are o bază de date centralizată, astfel încât în evidențele de la taxe și impozite să fie consemnate automat decesele. De ce nu se face? Pentru că nu și-a bătut nimeni capul cu asta până acum.
Primăria nu face modificări la roluri din proprie inițiativă
În al doilea rând, Lungu spune că angajații primăriei nu pot face modificări din proprie inițiativă în ceea ce privește proprietatea. ”Chiar dacă știm că o persoană a decedat, noi nu putem modifica în evidențe proprietarul, în absența unor documente aduse de familie. Să spunem că proprietarul unui apartament a murit. De unde să știm noi cine este noul proprietar și pe ce bază să modificăm rolul la primărie? Poate a rămas soției, poate unuia dintre copii, poate sunt mai mulți moștenitori. Este treaba familiei să aducă actele de succesiune ca să facem modificarea”, a afirmat primarul.
În ceea ce privește încasarea taxei de salubritate de la morți, Ion Lungu a spus că listele pe baza cărora se face impunerea sunt comunicate de asociațiile de proprietari la începutul fiecărui an și foarte rar se întâmplă ca cei de la asociație să facă actualizări peste an, nici măcar în cazul deceselor. „Aceste date nu sunt înregistrate la primărie, asociațiile de locatari ne comunică numărul de persoane de la o adresă. Unii pleacă în străinătate la muncă, spun că nu locuiesc acolo, dar asta nu-i scutește de plata taxei de salubritate. Dacă o locuință are un proprietar, taxa se plătește la numărul de persoane comunicat de asociația de proprietari”, a subliniat Lungu.
Prin urmare, chiar dacă proprietarul din acte s-a mutat la ceruri, el va figura în continuare ca plătitor pentru curățenia municipiului Suceava și va primi scrisori de la municipalitate până când cei care i-au moștenit locuința vor face succesiunea și vor înregistra transferul de proprietate la administrația locală. Dar și în aceste condiții, corespondența cu morții va înceta doar dacă funcționarii vor și actualiza baza de date de fiecare dată când se produc modificări.
Cine-i vinovat?
Explicațiile lui Lungu pentru corespondența Primăriei Suceava cu sucevenii morți
