Cultul Bisericilor slave cuprinde mai multe lucruri necunoscute pentru Ortodoxia ecumenică. Printre acestea se înscrie și o Psaltire a Maicii Domnului intitulată: Psalmodieri creștine în cinstea Prea Sfintei Împărătese cerești, Pururea Fecioarei Maria, Născătoarea de Dumnezeu, alcătuite după asemănarea psalmilor.
Exemplarul după care facem consemnările de față este tipărit la Moscova în anul 1892, ediția a treia, întregită, după o ediție a Mănăstirii ruse Pantelimon din Sfântul Munte Athos.
Cărți dedicate Maicii Domnului
O notă de pe ultima pagină ne înștiințează că, tot la Mănăstirea Pantelimon din Athos, s-au mai editat următoarele cărți în cinstea și slava Prea Sfintei Născătoarei de Dumnezeu:
1. Povestire despre viața pământească a Prea Sfintei Născătoarei de Dumnezeu – în care este expusă învățătura Bisericii, proorociile și preînchipuirile referitoare la Maica Domnului și la minunile ei pe baza Sfintei Scripturi, a mărturiilor Sfinților Părinți și a predaniilor Bisericii.
2. Cuvinte alese din Sfinții Părinți, în cinstea și slava Prea Sfintei Născătoarei de Dumnezeu.
3. Omilii și învățături morale în cinstea Prea Sfintei Stăpânei noastre Născătoarei de Dumnezeu – scoase din cartea „Lana rourata” alcătuită de Sfântul Dimitrie de Rostov.
4. Acoperământul cel prea înalt de deasupra Athosului sau povestire despre icoanele făcătoare de minuni care s-au preaslăvit în Athos, atât ale Maicii Domnului cât și ale sfinților plăcuți lui Dumnezeu.
150 de psalmi și 20 de catisme
În rândul cărților de mai sus intră și Psaltirea Maicii Domnului.
Autorul este anonim, dar o rugăciune premergătoare psalmilor care începe cu cuvintele: „Veniți să ne închinăm Împărătesei noastre Născătoarei de Dumnezeu. Veniți să ne închinăm Fecioarei Maria, împărătesei noastre Născătoarei de Dumnezeu. Veniți să ne închinăm și să cădem la însăși Doamna Fecioara Maria, Împărăteasa noastră Născătoarea de Dumnezeu”, această rugăciune este luată din lucrările Sfântului Dimitrie de Rostov.
Ca și Psaltirea lui David, Psaltirea Maicii Domnului cuprinde 150 de psalmi și este împărțită în 20 de catisme. Fiecare psalm începe cu cuvintele psalmistului David, dar autorul necunoscut întoarce laudele și cererile către Maica Domnului în spiritul dragostei evanghelice.
Și aici e vorba de vrăjmașii care se înmulțesc, dar se pune accentul pe vrăjmașii nevăzuți. Maica Domnului ne izbăvește din cursele duhurilor răutății de sub cer. Ea ne izbăvește din porțile Iadului.
Extrase din Psaltire
Pentru exemplificare redăm următoarele extrase:
Psalmul 1: Fericit bărbatul care iubește numele tău, Marie, Maică Pururea Fecioară, căci cu darul Tău sufletul lui se va întări și, ca un pom răsădit lângă izvoarele de apă, va da multe roade la vremea sa. Fericită ești tu între femei, pentru smerenia și credința inimii tale. Căci Tu covârșești toate femeile cu frumusețea Ta, îi întreci pe îngeri și pe Arhangheli cu sfințenia Ta. Milele îi îndurările Tale peste tot se propovăduiesc. Dumnezeu a binecuvântat lucrul mâinilor tale.
Psalmul 3: Doamnă, cât s-au înmulțit vrăjmașii mei văzuți și nevăzuți, care mă necăjesc! Risipește-i cu furtuna dreptății tale. Miluiește-mă, Doamnă, și vindecă neputințele mele. Încălzește inima mea cea rece și nu mă lasă să cad în mâinile vrăjmașilor mei sufletești. În ziua morții mele vino în ajutorul sufletului meu. Să mă aduci la limanul mântuirii, Slavă Ție, Apărătoarea celor fără de ajutor.
Psalmul 24: Către Tine, Doamnă, am ridicat sufletul meu, pentru ca să nu mă rușinez – cu rugăciunile Tale – la înfricoșata judecată a lui Dumnezeu, nici să râdă de mine vrăjmașii mei; iar duhurile răutății de sub cer, cetele celor vicleni, să nu împiedice pașii mei, nici să mă covârșească cursele morții. Vino cu blândețe în sufletul meu. Fii mie o călăuză către Patria cerească și numără-mă împreună cu fericitul sobor al aleșilor lui Dumnezeu.
Concluzii:
Psaltirea Maicii Domnului, ca și irmoasele și condacele alcătuite în cinstea Prea Sfintei Născătoare de Dumnezeu nu sunt generalizate în cultul Bisericii Ortodoxe, ca de altfel și slujba Prohodului Maicii Precista, dar prezintă o importanță deosebita pentru evlavia credincioșilor.
Deși de proveniență slavă, aceste cântări, ca și psalmii, s-au bucurat de cinste și în Biserica Ortodoxă Română de-a lungul veacurilor, fiindcă acest cult de supra-cinstire a Născătoarei de Dumnezeu se găsește în Biserica noastră mai ales în colindele dedicate Maicii Domnului și aceste colinde strămoșești, după creștinarea slavilor, au fost preluate de Biserica Pravoslavnică și redate printr-un cult specific ei, în care se include și Psaltirea Maicii Domnului.
Așadar, atât Psaltirea Precistei, condacele și icoasele, ca și Prohodul își au originea tot în cultul popular al stră-românilor, preluat și însușit apoi de popoarele slave convertite sau influențate de creștinismul popular și cult al strămoșilor noștri.
– arhim. Paulin Lecca (prezentare și traducere)